„GENERAŁ ZARUSKI”, żaglowiec, drewniany kecz gaflowy, dł. 28 m (z bukszprytem), szer. 5,8 m, zanurzenie 3,6 m, pow. ożaglowania 314 m², poj. 71 BRT, 2 silniki o łącznej mocy 228 KM, załoga 26 osób; zbudowany 1939 w stoczni B. Lunda w Ekenäs w Szwecji z inicjatywy gen. Mariusza Zaruskiego, na zamówienie Ligi Morskiej i Kolonialnej. Wybuch II w. świat. uniemożliwił przekazanie go stronie pol. Podczas wojny p.n. „Kryssaren” pływał pod banderą Svenska Seglarskola. W 1946 przekazany Polsce, otrzymał imię „Generał Zaruski”. Przez kilka lat był flagową jednostką Ligi Morskiej. W 1950 przemianowany na „Młodą Gwardię”. W 1953, po likwidacji Ligi Morskiej, przejęty przez Ligę Przyjaciół Żołnierza (późn. Ligę Obrony Kraju). W 1957 przemianowany na „Mariusz Zaruski”. W tym samym roku, wspólnie z „Zewem Morza”, odbył rejs do Narviku, podczas którego – po raz pierwszy w historii pol. żeglarstwa – przekroczono koło podbiegunowe. W 1969 jednostka powróciła do imienia „Generał Zaruski”. W 1975 popłynął w swój najdłuższy rejs na Spitsbergen i Wyspę Niedźwiedzią. W poł. lat 90. XX w. wydzierżawiony pryw. armatorowi. Pogarszający się stan tech. spowodował utratę w 2003 klasy Polskiego Rejestru Statków, co skutkowało wyłączeniem go z eksploatacji. Przez niemal cały okres 1946 –2003 pływał jako jednostka szkoleniowa, przez jego pokład przewinęły się setki młodych adeptów żeglarstwa. Brał udział w Operacjach Żagiel, odbywały się na nim również rejsy organizowane przez Bractwo Żelaznej Szekli, zabierał także na pokład młodzież niepełnosprawną i z tzw. środowisk zagrożonych. W 2005, z inicjatywy Fundacji Polskie Żagle im. gen. Mariusza Zaruskiego, przeholowany do Władysławowa. Prace remontowe w 2006 wstrzymano z braku funduszy. W 2008 miasto Gd. odkupiło żaglowiec od Ligi Obrony Kraju; armatorem został Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. W 2009 firma Complex Jacht z Pucka rozpoczęła na nim prace remontowe.
RP