FREYA, jacht
< Poprzednie | Następne > |
FREYA, jacht stalowy typu J-80, zbudowany w Stoczni Gdańskiej w 1967, jol na dziewięć osób, początkowo należący do Jachtklubu Stoczni Gdańskiej. Pierwotne oznaczenie jachtu: VIII-PZ-14, od 1976: PZ-94, następnie POL-94. Powierzchnia ożaglowania wynosiła 78 m², długość całkowita – 13,53 m, szerokość – 3,6 m, zanurzenie – 2,2 m, silnik Volvo Penta MD21, 60KM.
Jednostka została zaprojektowana przez Henryka Kujawę i Józefa Szymańdę i zbudowana specjalnie dla kapitana żeglugi wielkiej jachtowej Dariusza Boguckiego w ramach przygotowań do rejsu naukowo-wyczynowego nr 5/69 do Grenlandii (pierwszego rejsu do Grenlandii w historii polskiego żeglarstwa i drugiego na świecie). Dariusz Bogucki wyznaczył trasę przez Morze Bałtyckie, Cieśniny Duńskie do Morza Północnego, przejście północnym Oceanem Atlantyckim pod Kap Farvel, Cieśninę Davisa i Morze Baffina do cieśniny Lancaster i Arktykę kanadyjską, w drodze powrotnej – w wypadku sprzyjających warunków atmosferycznych – zamierzał płynąć trasą koło Ziemi Baffina przez zatokę Foxe oraz Cieśninę Hudsona.
Jacht wyruszył 29 VI 1969 około godziny 17:00 z macierzystego portu jednostki w Górkach Zachodnich. Na pokładzie byli zaokrętowani: Dariusz Bogucki – kapitan, Ludwik Balcer – zastępca kapitana i I oficer, Jan Tomaszewski – II oficer, Zdzisław Rawicki – III oficer, Mieczysław Dembniak, Stanisław Jakubczyk, Marian Wasilewski. Płynęli przez Hel, gdzie przeszli odprawę celną. 3 lipca przy wyspie Ven minęli się z wracającym do kraju „Darem Pomorza”. Podczas podróży cumowali w portach: Gilleleje (4 lipca), Aberdeen (12–16 lipca), Balfour (noc 16 do 18 lipca), Reykjavik (25–29 lipca). Postoje spowodowane były pęknięciem foka (pierwszy postój) oraz ponawiającą się awarią silnika, który ostatecznie usprawniono w Reykjaviku. Od 10 sierpnia jacht płynął pomiędzy krą lodową, 13 sierpnia wpłynął do fiordu Godthåb (od 2009: Nuuk) na zachodnim wybrzeżu Grenlandii, od 14 sierpnia cumował w porcie, gdzie usuwano awarie. 16 sierpnia wypłynął w drogę powrotną do Górek Zachodnich. 29 sierpnia jednostka zderzyła się z foką, cumowano w Balfour (5–6 września), Kirkwall (6 września), Helsingborgu (12–13 września), Kopenhadze (13–15 września). 19 września około godziny 17:00 jacht wpłynął do portu w Górkach Zachodnich, cumując w basenie Jachtklubu Stoczni Gdańskiej. Podczas rejsu przebyto 6450 mil morskich w ciągu 84 dni.
W późniejszych latach jacht był eksploatowany przez Jachtklub Stoczni Gdańskiej jako jednostka szkoleniowa, rekreacyjna i wyczynowa. M.in. w sierpniu 1972 osiadł na skałach w okolicach Helsingborgu (Szwecja), ściągnięty za pomocą pracującego od strony lądu dźwigu, przyholowany do Gdańska. Od 2000 armatorem i właścicielem jachtu jest Marian Śmiałkowski. Firma „Mestwin & Freya Marian Śmiałkowski” wynajmuje go jako jacht czarterowy.
Bibliografia:
http://www.polskiezeglarstwopolarne.pl/wp/?p=68