KLUB INICJATYW SPOŁECZNYCH C14
< Poprzednie | Następne > |
KLUB INICJATYW SPOŁECZNYCH C14. Gdański ośrodek kultury alternatywnej powstały w 1990 przy ul. św. Barbary 3 z inicjatywy Federacji Młodzieży Walczącej, Ruchu Społeczeństwa Alternatywnego (RSA), Czarnego Aliansu, Totartu i innych środowisk. Miał wspierać niezależne inicjatywy kulturowe przez stwarzanie dla nich przestrzeni prawnej, lokalowej i finansowej. Stanowił kontynuację Stowarzyszenia Kultury Alternatywnej, Klubu Niezależnego i Placu Wymiany Pozytywnej. Przy klubie działały wydawnictwa: „Xsięgozbiór Zlew Polski” formacji Totart, „Kubańskie Cycki” Galerii C14, „Man-Gala Press” Czarnego Aliansu i „AntyMON” RSA, prócz tego funkcjonowała biblioteczka wydawnictw alternatywnych, archiwum i Pub C14.
Cele statutowe określano jako „stworzenie ośrodka wolnej kultury, organizacyjne i materialne wspieranie działań i grup nieformalnych oraz umożliwienie im zaistnienia w życiu społecznym i kulturalnym, reprezentacja prawna działań i grup nieformalnych, kultywowanie, wyzwalanie i propagowanie przejawów twórczych i form życia społecznego alternatywnych wobec cywilizacji opartej na przymusie, rywalizacji, hierarchizacji, ujednoliceniu, konsumpcjonizmie, niszczeniu środowiska naturalnego i braku harmonii z naturą, określenie i obronę praw człowieka do kreacji rzeczywistości kulturalno-społecznej oraz stwarzanie warunków do jej realizacji”.
W 1990 w KIS odbyły się między innymi: pikieta przeciw wiwisekcji, spotkanie wspomnieniowo-ekologiczne Panihyda–Park’ing, zjazd Federacji Anarchistycznej, koncert Ukraińskie noce, Święto Skoków, sylwester FMW. W 1991: inauguracja Galerii C14, wystawy obrazów i instalacji Joanny Kabali Skomplikowane życie krewnych Hezoka, Andrzeja Awsieja Bałtycka urna, Marka Rogulskiego Stała grawitacji, konferencja wydawnictw pojedynczych, ACID party na pięciolecie Totartu, ukraińska zabawa ludowa, festyn z okazji Święta Pracy, spektakl ukraińskiego teatru Kontakt, spotkania Porozumienia na Rzecz Energetyki Alternatywnej, spotkania z działaczami studenckimi i anarchistycznymi z Moskwy, Festiwal Filmów Profuzyjnych „Kino Oralnego Niepokoju”, Międzynarodowy Festiwal Performance „Real Time – Story Telling”, wystawa Andrzeja Awsieja Aspergillus – sześć ważnych obrazów, performance Piotra Wyrzykowskiego, wystawa Joanny Kabali Dniem i nocą strażnicy czuwają, wystawa graffiti. W 1992: Bazyl Disco Schów, koncert Teatru Dźwięku „Atman”, wystawa fotograficzna Czorsztyn ’90–’91, spotkania Koła Emerytów i Rencistów i demonstracje z powodu ich trudnej sytuacji, wystawa malarstwa i instalacji Marka Rogulskiego Szybki ruch oczu, odczyt Krzysztofa Jareckiego Sztuka a filozofia, koncert Tysiąc najjaśniejszych słońc, koncert grup Totart, Avoda Zara 55, SSP i Venom Underground, wernisaż Romana Malarza Kobiet, spotkanie z posłem ZChN Alojzym Szablewskim poświęcone problemom pornografii, sympozjum na temat środków halucynogennych w procesie ekspresji twórczej, Noc Walpurgii, koncerty w rocznicę śmierci Boba Marley’a, wystawa fotografii i instalacji Dominika Lejmana Wojna w Europie, wizyta łódzkiej Wspólnoty „Leeeżeć”, wernisaż A. Rabas, drukowanie materiałów dla strajkujących stoczniowców, wieczór autorski Dariusza Brzóski Brzóskiewicza, wernisaż Rafała Ewartowskiego i Pawła Krzewińskiego, dwudniowy bal gałganiarzy, zjazd anarchosyndykalistów, Sympozjon Psychodeliczny – o nicości kultury i potędze ducha: Maciej Ruciński – kabaret filozoficzny, Zbigniew Sajnóg – referaty. W 1993: zawiązanie Społecznego Komitetu Protestacyjnego przeciw podwyżkom i korupcji urzędników miejskich, demonstracje pod chińskim konsulatem „Wolność dla Chin i Tybetu” w rocznicę masakry na placu Tienanmen.
Klub C14 zdewastowany podczas napadu kibiców i skinów przestał istnieć w połowie 1993 roku.