KOŚCIÓŁ ŚW. WOJCIECHA (Święty Wojciech)
< Poprzednie | Następne > |
KOŚCIÓŁ ŚW. WOJCIECHA, w Świętym Wojciechu, przy q Trakcie św. Wojciecha 440. Zapewne po 1222 q benedyktyni zbudowali w Świętym Wojciechu kośc. pod ww. wezwaniem (parafia dla znacznego obszaru, zwł. po okresie reformacji, rozciągającego się na płn. od q Oruni do Świncza na płd., od Rokitnicy na wsch. po Otomin na zach., obejmującego ogółem ok. 36 miejscowości i majątków). Pierwotny kośc. rozbudowano w 1348–59, a w 2 poł. XV w. dodano jeszcze murowaną wieżę dzwonnicy. Wraz z wygaśnięciem konwentu benedyktynów, jeszcze pod koniec XV w., świątynię przejęli księża diecezjalni. 20 VIII 1537 kośc. spłonął wraz z plebanią i szkołą, dzwony stopiły się, wieża jednak najprawdopodobniej ocalała. Uratowano ponadto nastawę gł. ołtarza; jest to drewniany got. tryptyk z ok. 1500, z przedstawieniami najważniejszych momentów życia Jezusa na ziemi, od narodzin po ukrzyżowanie, podobny do ołtarza z kaplicy św. Reinholda w q kośc. NMP. Umieszczono go ob. w płn. ścianie prezbiterium, wcześniej, w XIX w., znajdował się w kruchcie. W 1575 kościół został odbudowany z pomocą ówczesnego bp. włocławskiego Stanisława Karnkowskiego, w postaci murowanej jednonawowej świątyni got. z transeptem, z wykorzystaniem poprzednich fundamentów. W 1579 wybudowano ponadto szkołę. W 1571 – ok. 1578 proboszczem był tu Simon Hagenau, eksjezuita, jeden z pierwszych profesorów jezuickiego kolegium w Braniewie, 1575–78 jednocześnie oficjał gd. W dobie reformacji okoliczna szlachta odmówiła płacenia dziesięciny, łożenia na budowę kośc. i utrzymanie szkoły. Jej ponowne opłacanie nakazały dekrety królewskie z 1609 i 1640. Gdy protest. rodzina Jackowskich (von Jatzkow), właścicieli wsi Rekcin, ponownie odmówiła w 1643 płacenia dziesięciny, ówczesny proboszcz, Filip Jakob Weidmann, wytoczył jej proces przed sądem w Skarszewach, a później Trybunałem Koronnym w Piotrkowie, uzyskując korzystny dla siebie wyrok. Trybunał nałożył ponadto obowiązek płacenia kościelnej dziesięciny na 17 innych posiadłości szlacheckich, znajdujących się wówczas niemal wyłącznie w ręku protest. szlachty. Był również w tym czasie problem z płaceniem dziesięciny z dóbr należących do Gd., m.in. Cieplewa, Juszkowa, Oruni i Lipiec. Zachowały się formularze kwitów dziesięciny z 1700 (dla dóbr szlacheckich) i 1770 (dla dóbr miejskich). Poza dochodami z dziesięcin kośc. dysponował 4 włókami ziemi w samej wsi Święty Wojciech (z których później rozwinęła się „plebańska wieś Święty Wojciech”; q Plebanka), nadanymi 1579 przez bp. Stanisława Karnkowskiego, w ramach rekompensaty za zniszczenia podczas q wojny Gd. z królem pol. Stefanem Batorym w 1577 (i wcześniejsze jeszcze, doznane podczas q wojny trzynastoletniej). W 1678–81 proboszczem był q Joachim Pastorius-Hirterberg, który 1680 rozbudował i podwyższył wieżę dzwonnicy (znajdowały się w niej 4 dzwony, największy z nich pochodził z 1668). Za kolejnego proboszcza, Georga Rideliusa, doszło do konfliktu z Gd., gdy jeden z pracujących tu wikarych zabronił 1684 miejskim pachołkom dorocznej akcji czyszczenia Kanału Raduni. Rada Miejska Gd. wysłała żołnierzy z miejskiego garnizonu, którzy dopilnowali dokończenia prac. W 1689–1710 parafią nominalnie zarządzał Ludwik Michał Fantoni, kanonik warmiński. Skonfliktowany ze swoim ordynariuszem (bp. warmińskim Janem Zbąskim), wyjechał do Rzymu i w 1710 zgodził się oddać swoją parafię zgromadzeniu q misjonarzy św. Wincentego à Paulo, którzy trzymali kośc. i parafię do 1818. Na określenie rządcy kośc. w dokumentach kościelnych wznowiono używanie terminu „prepozyt”.
Tabela: Proboszczowie kościoła św. Wojciecha w Świętym Wojciechu