RAFINERIA ROPY NAFTOWEJ

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Plik:Budowa Rafinerii Gdańskiej 1975.JPG
Budowa Rafinerii Gdańskiej, 1975
RAFINERIA ROPY NAFTOWEJ. Decyzję o budowie rafinerii w Gd. podjęła Rada Ministrów 5 V 1971. W czerwcu 1971 Ministerstwo Przemysłu Chemicznego i Komisja Planowania przy WRN w Gd. na jej lokalizację wybrały Płonię Małą, z uwagi na położenie terenu nad (Martwą) Wisłą i q Rozwójką (co zapewniało odpowiednie zasoby wody) i bliskość (ok. 7 km) q Portu Północnego. 7 X 1971 lokalizację zatwierdziła Komisja Planowania przy Radzie Ministrów. 1 III 1972 powołano przedsięb. pod nazwą Rafineria Nafty „Gdańsk” (pocz. z dodatkiem „w budowie”), prace budowlane rozpoczęto 17 IV 1972. Pierwsza dostawa ropy do zakładu miała miejsce 22 VII 1975 przez Port Północny. Ładunek ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich dostarczył tankowiec „Kasprowy Wierch”. 29 XI 1975 oficjalnie przekazano do rozruchu instalacje bloku paliwowego, 12 grudnia wyprodukowano pierwszą partię benzyny, nafty i olejów paliwowych, 15 grudnia pierwszą partię oleju paliwowego. 19 XII 1975 tankowcem „Beskidy” wysłano na eksport pierwszą partię 13 tys. t oleju opałowego. Od 1 VII 1976 nastąpiła zmiana nazwy na Gdańskie Zakłady Rafineryjne (GZR), 1 sierpnia wyprodukowano pierwszą partię benzyny motorowej E94 i E-78. 4 IV 1977 uruchomiono wytwórnię asfaltu drogowego, 7 lipca przekazano do rozruchu instalacje bloku olejowego, w październiku rozpoczęła prod. olejów silnikowych Selektol. W 1978 nastąpiło oficjalne zakończenie i etapu budowy, ze zdolnością przerobową 2,5 mln ton ropy rocznie. W 1980 uruchomiono prod. asfaltów przem. i paliwa lotniczego. W okresie q sierpnia 1980 od 16 sierpnia do 1 września trwał strajk okupacyjny załogi, podobnie po wprowadzeniu q stanu wojennego (13 XII 1981) załoga strajkowała od 14 do 19 XII 1981, sytuację spacyfikowała interwencja ZOMO. W 1982 rozpoczęto przerób ropy naftowej dostarczanej z ZSRR, nastąpił spadek prod. do 1,9 mln ton rocznie. W 1985 uruchomiono prod. olejów Castrol, 1987 uruchomiono prod. etyliny E-86 i zakończono prod. E-78. W 1989 przerób ropy naftowej wzrósł do 2,4 ton. W sierpniu 1990 wyprodukowano nową markę oleju Lotos. Od 18 IX 1991 Gdańskie Zakłady Rafineryjne stały się sp. akc. o nazwie Rafineria Gdańska SA. W kwietniu 1992 uruchomiły pierwszą własną stację benzynową (w Redzie), w lipcu 1996 uruchomiono prod. benzyny bezołowiowej Eurosuper 95 i etyliny 86. W 1994 dokonano pierwszych zakupów ropy naftowej z rejonu M. Północnego, od 7 marca rozpoczęto prod. benzyny E-98. W lutym 1996 wydzielenie pierwszej spółki Stacje Paliw Rafinerii Gdańskiej (od 28 X 2002: LOTOS Paliwa). W 1999 zakończono Program Rozwoju Technicznego Rafinerii Gdańskiej do 2000, zwiększający zdolności przerobowe do 4,5 mln ton rocznie. Od czerwca 2003 nosi nazwę Grupa LOTOS SA (q Grupa Lotos). AKI AKI
Dyrektorzy rafinerii
1971–1980 (dyr. naczelny) Andrzej Woroniecki
1980–1981 (dyr. naczelny) Ferdynand Niśkiewicz
1981–1983 (dyr. naczelny) Wiesław Kosut
1983–1989 (dyr. naczelny) Marek Pawełczyk
1989–2000 (dyr. naczelny) Włodzimierz Dyrka
2000–2002 (dyr. naczelny) Wojciech Żurawik
2002 – (dyr. generalny) q Paweł Olechnowicz
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania