ANIELA KITA (ur. 17 I 1937 Gdynia), artysta malarz. W 1963 absolwentka gd. PWSSP (q ASP) w pracowni malarstwa sztalugowego prof. q Juliusza Studnickiego oraz pracowni malarstwa monumentalnego prof. q Jacka Żuławskiego. Od 1963 asystentka w Katedrze Rysunku, Malarstwa i Rzeźby w Inst. Architektury i Urbanistyki q PG, od 1972 dr, 1983 przeprowadziła przewód kwalifikacyjny II stopnia, na podstawie własnych dzieł malarskich oraz pracy projektowej Kompozycja kolorystyczna w architekturze, od 1992 prof. PG, od 1997 prof. tytularny sztuk plast. W 1984–87 prodziekan ds. kształcenia, od 1996 kier. Katedry Rysunku, Malarstwa i Rzeźby. Od 1963 bierze udział w wystawach malarstwa sztalugowego organizowanych w kraju (szczególnie w Gd. i w Sopocie) oraz za granicą (Anglia – 3 wystawy, Szwecja, Norwegia, Francja, Włochy i Dania). Uczestniczy w festiwalach malarstwa (Szczecin, Sopot) i Biennale (Sopot). Swoje indywidualne prace wystawiała m.in. w Oxfordzie (Anglia) i Grenaa (Dania). W jej obrazach dominuje abstrakcja organiczna, podejmuje także tematy związane z człowiekiem i sztuką Gd. Zajmuje się malarstwem monumentalnym, realizując własne projekty zarówno w zastanych obiektach, jak i w nowopowstających, współpracując z architektami: Leopoldem Taraszkiewiczem, Marianem Sztafrowskim (zm. 1993), Jerzym Kaczorowskim, q Szczepanem Baumem. Do ważniejszych prac należą: witraże w kościele w Gdyni (1968), kompozycja podziału i witraże w ścianie okiennej kościoła w Radomiu (1982), witraże (szkło w betonie) w kośc. w Rumi (1991–94), monumentalna kompozycja figuralna wykonana klas. techniką mozaikową, zrealizowana na ścianie ołtarzowej kośc. w Kielcach (1997–99), witraże w kośc. w Słupsku (realizacja od 2004), projekt witraża dla Gmachu Głównego PG (2012).
ALP