MOST STĄGIEWNY

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Most Stągiewny, poniżej Most na Szopy, fragment planu Gdańska z około 1600
Most Stągiewny na rysunku Zygmunta Vogla, 1788-1790
Most Stągiewny, Wilhelm Eduard Gregorovius, 1844
Most Stągiewny, około 1900

MOST STĄGIEWNY, łączy Wyspę Spichrzów ( Spichlerze) z Długimi Ogrodami. Nazwa pochodzi od Bramy Stągiewnej, w ciągu ulic Stągiewnej i Długie Ogrody. Postawiony po przekopaniu Nowej Motławy w 1576 roku (wcześniej istniał most nad fosą (1456)). By nie zakłócać ruchu targowego, w soboty zwodzony dopiero od godziny 14.00.

W 1864 roku jako pierwszy z gdańskich mostów przebudowany w konstrukcji stalowej, obrotowy (otwierał się przez obrót w prawo), jednoramienny; konstrukcja przęsła z nitowanych dźwigarów kratowych, pomosty drewniane, o rozpiętości w świetle podpór 13 m. W listopadzie 1925 roku położono na nim tory tramwajowe dla linii prowadzących z Targu Kaszubskiego na Dolne Miasto i Stogi (zob. tramwaje). Wielokrotnie przebudowywany (na przykład w 1933), ostatecznie rozebrany na przełomie 1936/1937. Zbudowany od nowa jako stalowy, otwarty 4 X 1937 roku. System zwodzenia zmieniono wówczas z obrotowego na klapowy, most przystosowano także do ruchu tramwajowego na Długi Targ i z niego (zob. tramwaje).

Remontowany po 1945 (z likwidacja torowiska tramwajowego), przebudowany ze zwiększoną nośnością w roku 1973. Usunięto wówczas stare przyczółki (od strony ul. Elbląskiej wysadzony ładunkami wybuchowymi), zdemontowano 12-tonową tzw. przeciwwagę (pozostałość po mechanizmie otwierającym most), oddany do użytku 12 marca.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania