CHROBREGO, ul. Bolesława Chrobrego, ob. w Dolnym Wrzeszczu (pocz. Brösener Chaussee, nast. Brösener Weg (Brzeźnieńska)), jeden z najważniejszych traktów komunikacyjnych Gd. i Dolnego Wrzeszcza, łączący q Wrzeszcz z q Zaspą i q Brzeźnem; pokrywa się z początkowym odcinkiem wybudowanej 1839 przez miasto bezpośredniej szosy łączącej osadę q Nowe Szkoty przez majątek Eckhof z Brzeźnem (dalszy jej przebieg pokrywa się z ob. ul. Gdańską). Zastąpiła ona dotychczasową okrężną drogę z Gd. do Brzeźna, biegnącą przez q Nowy Port. W 1848 naprawiona i zmodernizowana w ramach prac interwencyjnych dla bezrobotnych (stąd potoczna nazwa Hungerchaussee (Głodowa Szosa)). W 1874 zasadzono przy niej drzewa, 1895 po jej zach. stronie, przed majątkiem Eckhof (Dwór Narożny, powstały najpóźniej w XVIII w., ob. nr 94), poza ówczesnymi granicami miasta otwarto cment. komunalny (q cmentarz na Zaspie). W 1901 uruchomiono linię tramwajową nr 9 (q tramwaje), łączącą Brunshöferweg (ul. Waryńskiego) poprzez Brösner Weg oraz Danziger Straße (ul. Gdańska) z Brzeźnem (po II w. świat. linia nr 5). W 1905–07 po zach. stronie jej początkowego odcinka powstała kolonia kilku domów robotniczych q Fundacji Abegga, 1912–16 wzniesiono odsunięty od ulicy zespół koszar batalionu łączności (Telegraphen-Kaserne), w okresie II WMG zajmowany przez organizacje polonijne (m.in. Polski Dom Akademicki „Bratniak”, klub q Gedania, q kośc. św. Stanisława) oraz urzędy (obserwatorium meteorologiczne, komisariat policji, filia urzędu pracy); ob. przesłonięty późniejszą zabudową (gł. bloki mieszkalne z 1960–61, nr. 10–20) i przypisany do ob. al. Legionów. W okresie międzywojennym początkowy odcinek ul. stał się jedną z osi, wokół których powstało Großsiedlung Langfuhr (Wielkie Osiedle q Wrzeszcz), zabudowano całą pierzeję wsch. i część zach. (od nr. 38 wzwyż). W 1929 przecięta obwodnicą nowego os. Ringstraße (q ul. Kościuszki). W 1940–45 między ob. ul. Lwowską a skrzyżowaniem z ob. q al. Hallera istniały 2 obozy pracy, po II w. świat. przekształcone w obozy przejściowe dla ludności niem. (ob. teren zajmowany przez baraki i hangary handl., przypisane do al. Hallera). W 1948 między ul. Lwowską a al. Hallera wybudowano 85 drewnianych domków (nazywanych fińskimi), należących do Centrali Zbytu Produktów Przemysłu Węglowego. Od 1920 na wsch. od ob. ul. Ch. powstawała etapami konkurencyjna arteria Ostseestraße (q al. Hallera), mająca docelowo stanowić nowe połączenie Wielkiej Alei (q al. Zwycięstwa) z Brzeźnem. Ostatecznie ul. zdegradowana 1960, po przedłużeniu torowiska tramwajowego na ob. al. Hallera do Brzeźna i likwidacji dotychczasowego torowiska na ul. Waryńskiego i Ch. W 1994–96 naprzeciwko tzw. fińskich domków powstało nowoczesne os. mieszkaniowe (Wspólnota Mieszkaniowa „Chrobry”, nr. 78–86), pod koniec lat 90. XX w. za cment., na pograniczu z os. q Rozstaje, utworzono na miejscu ogródków działkowych q Park Milenium Gdańska, w strefie pośredniej ochrony ujęcia wody; przed parkiem powstał nowoczesny budynek pryw. drukarni dziełowej. Na wysokości dawnego Eckhof ulica wyraźnie odbija na wsch., krzyżując się na końcu z al. Hallera. Po płn.-zach. stronie tego odcinka funkcjonuje Rodzinny Ogród Działkowy im. Powstańców Wielkopolskich, po stronie płd.-wsch. w 1978, w sąsiedztwie dawnego Polmozbytu, powstała działająca i ob. zajezdnia autobusowa ZKM.
JWas