MLECZNY PIOTR, karczma, kawiarnia
< Poprzednie | Następne > |
MLECZNY PIOTR (Milchpeter), istniejąca od 1692 karczma, nast. kawiarnia w ogrodzie,na lewym brzegu q Motławy, przy ujściu do Martwej Wisły (q Wisła), naprzeciw q Polskiego Haka, ob. na terenie q Stoczni Gd., w przedłużeniu ob. ul. Wiosny Ludów (niegdyś: Nabrzeża Szkut). Najpierw przystanek dla szkut obsługujących żeglugę pasażerską do Wisłoujścia, pocz. przez rybaków i portowych pilotów, od 1679 przez nadzorców redy. W dziennym cogodzinnym rytmie jedna szkuta wypływała z M.P. do Wisłoujścia, druga w trasę odwrotną, przez Łachę Bosmańską, od szkut nazwaną wówczas Łachą Szkut (ob. q Kanał Kaszubski). Od 1694 uruchomiono połączenie między M.P. a Rybackim Nabrzeżem. Przeprawa przez Wisłę odbywała się za pomocą wioseł lub żagla, po Wiśle do Wisłoujścia szkutę ciągnął koń. Władze miasta oddawały szkuty w dzierżawę. Po powstaniu spółki Weichsel q Johanna Wilhelma Klawittera i q Aleksandra Gibsone i skierowaniu na przełomie lat 1841/1842 do obsługi tej linii parowych bocznokołowców, w roku 1848 doszło do zatargu między dotychczasowymi tzw. wciągaczami (Tecker) a spółką. Po początkowym sukcesie wciągaczy (czasowo nawet z zakazem używania statków parowych), tradycyjny sposób komunikacji upadł w pocz. lat 60. XIX w. W 1856 obszar należący do M.P. pomniejszono o tereny wykupione przez q Stocznię Królewską. Nazwę Am Milchpeter nosiła ob. ul. Podstoczna (ze zmienionym przebiegiem). Przy M.P. funkcjonował też prom przez Wisłę na q Przeróbkę (Prom przy Wałowej / Wallgasse-Fähre), od 1924 parowy „Troyl” („Przeróbka”) na 150 osób, płynący wzdłuż trasy M.P.–Przeróbka–Ostrów. Od 1921 do 1926 miejsce zimowego kotwiczenia pol. okrętów wojennych, w tym torpedowców „Kujawiak”, „Krakowiak”, „Mazur” i okrętu hydrograficznego „Pomorzanin”.