MOST CHLEBOWY

Z Encyklopedia Gdańska
Wersja Blazejsliwinski (dyskusja | edycje) z dnia 15:37, 4 cze 2024

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Most Chlebowy, Julius Greth, 1857
Gottlieb Robert Dahms Ratusz Starego Miasta i gmach nowego sądu, olej na płótnie, 1873–1883
Kanał Raduni i Most Chlebowy
Kłódki zakochanych na Moście Chlebowym

MOST CHLEBOWY, zbudowany około 1350 w związku z powstaniem Kanału Raduni, obecnie łączy ulice Kowalską i Korzenną. Nazwa pochodzi od znajdujących się na nim od XIV wieku kilku budynków, w których sprzedawano chleb ( ławy chlebowe). Przed 1857 został przebudowany na murowany, przed 1901 – ze względu na położenie na nim torów tramwajowych – rozbudowany; wykonane wówczas prace nadały mu ciężki kształt.

Po II wojnie światowej nie odbudowano przechodzącej tamtędy linii tramwajowej. Podczas modernizacji, trwającej od lipca 2002 do 9 IV 2003 (otwarcie), przywrócono mu lżejszy kształt, położono nawierzchnię z kostki brukowej, zamontowano iluminacje, cztery stylizowane latarnie, zamontowano stylowe bariery, na okalającym go murku zamontowano tablicę z piaskowca z nazwą. Jego nośność wynosi 30 ton, długość 16,41 m, szerokość 16,39 m.

Od 31 VII 2011 nieoficjalnie jest to tzw. Most Zakochanych, Most Miłości, na którego balustradach młode pary zawieszają kłódki z własnymi inicjałami; akcję zainicjował portal trójmiasto.pl.

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania