ROLL BARBARA, historyk sztuki, konserwator
Linia 2: | Linia 2: | ||
'''BARBARA ROLL''' (Irena Barbara Roll) (20 X 1928 Poznań – 5 II 2017 Sopot), historyk sztuki. W 1956 absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 1957 pracownik w urzędzie wojewódzkim konserwatora zabytków w Gdańsku, w latach 1961–1967 konserwator wojewódzki. Do najważniejszych jej osiągnięć należy konserwacja i częściowa rekonstrukcja wystroju Wielkiej Sali Rady [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]]. Podjęła trudną i odważną decyzję usunięcia XIX-wiecznych złoceń pokrywających wystrój tej sali, odsłaniając bogactwo renesansowych barw na gzymsach i fryzach. Nadzorowała między innymi konserwację ołtarzy głównych z [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] i [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościoła św. Mikołaja]].<br/><br/> | '''BARBARA ROLL''' (Irena Barbara Roll) (20 X 1928 Poznań – 5 II 2017 Sopot), historyk sztuki. W 1956 absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 1957 pracownik w urzędzie wojewódzkim konserwatora zabytków w Gdańsku, w latach 1961–1967 konserwator wojewódzki. Do najważniejszych jej osiągnięć należy konserwacja i częściowa rekonstrukcja wystroju Wielkiej Sali Rady [[RATUSZ GŁÓWNEGO MIASTA | Ratusza Głównego Miasta]]. Podjęła trudną i odważną decyzję usunięcia XIX-wiecznych złoceń pokrywających wystrój tej sali, odsłaniając bogactwo renesansowych barw na gzymsach i fryzach. Nadzorowała między innymi konserwację ołtarzy głównych z [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] i [[KOŚCIÓŁ ŚW. MIKOŁAJA | kościoła św. Mikołaja]].<br/><br/> | ||
W 1970 zorganizowała Biuro Badań i Dokumentacji Zabytków w Gdańsku i do 1975 pełniła w nim funkcję dyrektora, rozpoczynając wpisywanie gdańskich dzieł sztuki i architektury do rejestru zabytków oraz ewidencjonowanie budowli z przełomu XIX i XX wieku. W okresie 1975–1988 pracownik Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku, gdzie wspólnie z [[STRZELECKA IWONA | Iwoną Strzelecką]] opracowała teksty i redagowała katalogi zabytków sztuki. W Serii Nowej „Katalogu Zabytków Sztuki” opublikowała wchodzące w skład tomu V zeszyty: ''Pruszcz Gdański i okolice'' (1986), ''Puck, Żarnowiec i okolice'' (1989 – tu także przy współpracy [[CHRZANOWSKI TADEUSZ | Tadeusza Chrzanowskiego]] i Mariana Korneckiego), ''Kościerzyna, Skarszewy i okolice'' (1993), a także tom VIII ''Miasto Gdańsk'', cz. 1: ''Główne Miasto'' (2006), będący najpoważniejszym wydawnictwem dotyczącym gdańskich zabytków sztuki. <br/><br/> | W 1970 zorganizowała Biuro Badań i Dokumentacji Zabytków w Gdańsku i do 1975 pełniła w nim funkcję dyrektora, rozpoczynając wpisywanie gdańskich dzieł sztuki i architektury do rejestru zabytków oraz ewidencjonowanie budowli z przełomu XIX i XX wieku. W okresie 1975–1988 pracownik Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku, gdzie wspólnie z [[STRZELECKA IWONA | Iwoną Strzelecką]] opracowała teksty i redagowała katalogi zabytków sztuki. W Serii Nowej „Katalogu Zabytków Sztuki” opublikowała wchodzące w skład tomu V zeszyty: ''Pruszcz Gdański i okolice'' (1986), ''Puck, Żarnowiec i okolice'' (1989 – tu także przy współpracy [[CHRZANOWSKI TADEUSZ | Tadeusza Chrzanowskiego]] i Mariana Korneckiego), ''Kościerzyna, Skarszewy i okolice'' (1993), a także tom VIII ''Miasto Gdańsk'', cz. 1: ''Główne Miasto'' (2006), będący najpoważniejszym wydawnictwem dotyczącym gdańskich zabytków sztuki. <br/><br/> | ||
− | Zwornik z jej podobizną | + | Zwornik z jej podobizną widnieje wśród wizerunków innych zasłużonych dla odbudowy Gdańska osób na arkadzie podcieni kamienicy na rogu ul. Pończoszniczej i ul. Chlebnickiej. Pochowana na Cmentarzu Katolickim w Sopocie. {{author: CzB}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 13:41, 22 wrz 2022
BARBARA ROLL (Irena Barbara Roll) (20 X 1928 Poznań – 5 II 2017 Sopot), historyk sztuki. W 1956 absolwentka Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 1957 pracownik w urzędzie wojewódzkim konserwatora zabytków w Gdańsku, w latach 1961–1967 konserwator wojewódzki. Do najważniejszych jej osiągnięć należy konserwacja i częściowa rekonstrukcja wystroju Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta. Podjęła trudną i odważną decyzję usunięcia XIX-wiecznych złoceń pokrywających wystrój tej sali, odsłaniając bogactwo renesansowych barw na gzymsach i fryzach. Nadzorowała między innymi konserwację ołtarzy głównych z kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i kościoła św. Mikołaja.
W 1970 zorganizowała Biuro Badań i Dokumentacji Zabytków w Gdańsku i do 1975 pełniła w nim funkcję dyrektora, rozpoczynając wpisywanie gdańskich dzieł sztuki i architektury do rejestru zabytków oraz ewidencjonowanie budowli z przełomu XIX i XX wieku. W okresie 1975–1988 pracownik Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku, gdzie wspólnie z Iwoną Strzelecką opracowała teksty i redagowała katalogi zabytków sztuki. W Serii Nowej „Katalogu Zabytków Sztuki” opublikowała wchodzące w skład tomu V zeszyty: Pruszcz Gdański i okolice (1986), Puck, Żarnowiec i okolice (1989 – tu także przy współpracy Tadeusza Chrzanowskiego i Mariana Korneckiego), Kościerzyna, Skarszewy i okolice (1993), a także tom VIII Miasto Gdańsk, cz. 1: Główne Miasto (2006), będący najpoważniejszym wydawnictwem dotyczącym gdańskich zabytków sztuki.
Zwornik z jej podobizną widnieje wśród wizerunków innych zasłużonych dla odbudowy Gdańska osób na arkadzie podcieni kamienicy na rogu ul. Pończoszniczej i ul. Chlebnickiej. Pochowana na Cmentarzu Katolickim w Sopocie.