MOST ZIELONY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Most_Zielony_z_podniesionymi_przęsłami__początek_XX_wieku.JPG|thumb|Most przy Zielonej Bramie, Aegidius Dickmann, 1617]][[File:Most_przy_Zielonej_Bramie__Aegidius_Dickmann__1617.JPG|thumb|Most przy Zielonej Bramie  Aegidius Dickmann  1617]]MOST ZIELONY (Grüne Brücke), nad q Motła- wą, łączy q Główne Miasto ze q Spichlerzami, przyczółek zach. stanowi – q Brama Zielona, przyczółek wsch. rozpoczyna ul. Stągiewną. Obecnie o dł. 50 m, szer. 15 m; ma 2 przęsła. Początkowo most q Bramy Kogi, wzmiankowany 1357, w XV i XVI w. po obu stronach zabudowany straganami (1510–11 było ich 16). Rozebrany 1563 i przebudowany wg projektu Dirca Danilsa. Nazwany Zielonym albo od barwy kamienia użytego do budowy, albo od koloru pleśni pokrywającej podpory (nazwa przeniesiona na rozpoczynającą go bramę). W 1883 przebudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry jako stalowy i zwodzony. Wyposażony w umożliwiające żeglugę 2 boczne przęsła o konstrukcji stałej oraz przęsło środkowe (dwuklapowe: po jednym z każdej strony), podnoszone, o rozpiętości filarów 12,4 m. W 1928 zmodernizowany, w ciężkiej, monumentalno-betonowej formie (filar środkowy żelbetowy), uzyskał większą nośność, nowoczesne (ręczne i elektryczne) mechanizmy uruchamiające klapy kolebkowe, urządzenia służące do zwodzenia przewodów sieci tramwajowej, dł. 42 m, szer. 18 m, jezdnia dwubiegowa, ruchome żelazne szlabany z obu stron, zamykane na czas otwierania mostu. W marcu 1945 poważnie uszkodzony, odbudowany i oddany do użytku 30 IV 1948 w formie zwodzonej, choć unieruchomionej i nieużywanej. W 1959 zamknięty dla linii tramwajowej. W 1993 generalnie wyremontowany jako niezwodzony, ob.  dla ruchu pieszego. {{author: BŚ}}{{author: MrGl}}  [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Most_Zielony_z_podniesionymi_przęsłami__początek_XX_wieku.JPG|thumb|Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku]]
 +
[[File:Most_przy_Zielonej_Bramie__Aegidius_Dickmann__1617.JPG|thumb|''Most przy Zielonej Bramie'', Aegidius Dickmann, 1617]]
 +
'''MOST ZIELONY''' (Grüne Brücke), nad q Motławą, łączy q Główne Miasto ze q Spichlerzami, przyczółek zach. stanowi – q Brama Zielona, przyczółek wsch. rozpoczyna ul. Stągiewną. Obecnie o dł. 50 m, szer. 15 m; ma 2 przęsła. Początkowo most q Bramy Kogi, wzmiankowany 1357, w XV i XVI w. po obu stronach zabudowany straganami (1510–11 było ich 16). Rozebrany 1563 i przebudowany wg projektu Dirca Danilsa. Nazwany Zielonym albo od barwy kamienia użytego do budowy, albo od koloru pleśni pokrywającej podpory (nazwa przeniesiona na rozpoczynającą go bramę). W 1883 przebudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry jako stalowy i zwodzony. Wyposażony w umożliwiające żeglugę 2 boczne przęsła o konstrukcji stałej oraz przęsło środkowe (dwuklapowe: po jednym z każdej strony), podnoszone, o rozpiętości filarów 12,4 m. W 1928 zmodernizowany, w ciężkiej, monumentalno-betonowej formie (filar środkowy żelbetowy), uzyskał większą nośność, nowoczesne (ręczne i elektryczne) mechanizmy uruchamiające klapy kolebkowe, urządzenia służące do zwodzenia przewodów sieci tramwajowej, dł. 42 m, szer. 18 m, jezdnia dwubiegowa, ruchome żelazne szlabany z obu stron, zamykane na czas otwierania mostu. W marcu 1945 poważnie uszkodzony, odbudowany i oddany do użytku 30 IV 1948 w formie zwodzonej, choć unieruchomionej i nieużywanej. W 1959 zamknięty dla linii tramwajowej. W 1993 generalnie wyremontowany jako niezwodzony, ob.  dla ruchu pieszego. {{author: BŚ}}{{author: MrGl}}  [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 21:03, 26 lut 2013

Plik:Most Zielony z podniesionymi przęsłami początek XX wieku.JPG
Most Zielony z podniesionymi przęsłami, początek XX wieku
Plik:Most przy Zielonej Bramie Aegidius Dickmann 1617.JPG
Most przy Zielonej Bramie, Aegidius Dickmann, 1617

MOST ZIELONY (Grüne Brücke), nad q Motławą, łączy q Główne Miasto ze q Spichlerzami, przyczółek zach. stanowi – q Brama Zielona, przyczółek wsch. rozpoczyna ul. Stągiewną. Obecnie o dł. 50 m, szer. 15 m; ma 2 przęsła. Początkowo most q Bramy Kogi, wzmiankowany 1357, w XV i XVI w. po obu stronach zabudowany straganami (1510–11 było ich 16). Rozebrany 1563 i przebudowany wg projektu Dirca Danilsa. Nazwany Zielonym albo od barwy kamienia użytego do budowy, albo od koloru pleśni pokrywającej podpory (nazwa przeniesiona na rozpoczynającą go bramę). W 1883 przebudowany przez firmę Beuchelt z Zielonej Góry jako stalowy i zwodzony. Wyposażony w umożliwiające żeglugę 2 boczne przęsła o konstrukcji stałej oraz przęsło środkowe (dwuklapowe: po jednym z każdej strony), podnoszone, o rozpiętości filarów 12,4 m. W 1928 zmodernizowany, w ciężkiej, monumentalno-betonowej formie (filar środkowy żelbetowy), uzyskał większą nośność, nowoczesne (ręczne i elektryczne) mechanizmy uruchamiające klapy kolebkowe, urządzenia służące do zwodzenia przewodów sieci tramwajowej, dł. 42 m, szer. 18 m, jezdnia dwubiegowa, ruchome żelazne szlabany z obu stron, zamykane na czas otwierania mostu. W marcu 1945 poważnie uszkodzony, odbudowany i oddany do użytku 30 IV 1948 w formie zwodzonej, choć unieruchomionej i nieużywanej. W 1959 zamknięty dla linii tramwajowej. W 1993 generalnie wyremontowany jako niezwodzony, ob. dla ruchu pieszego. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania