MOST WAPIENNICZY
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(Utworzył nową stronę „{{paper}} MOST WAPIENNICZY (inaczej: Malarzy), przy ujściu q Kanału Raduni do q Motławy, w ciągu ob. ul. Wapienniczej. Zbudowany 1896–97, o dł. 14,5 m (z mura...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | MOST WAPIENNICZY (inaczej: Malarzy), przy ujściu q Kanału Raduni do q Motławy, w ciągu ob. ul. Wapienniczej. Zbudowany 1896–97, o dł. 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szer. 11 m; jedyny w Gd. przypominający formą archit. rzym. mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony q Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych. W 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) 2007. Nośność: 40 t. [[Category: Encyklopedia]] | + | '''MOST WAPIENNICZY''' (inaczej: Malarzy), przy ujściu q Kanału Raduni do q Motławy, w ciągu ob. ul. Wapienniczej. Zbudowany 1896–97, o dł. 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szer. 11 m; jedyny w Gd. przypominający formą archit. rzym. mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony q Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych. W 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) 2007. Nośność: 40 t. [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 21:00, 26 lut 2013
MOST WAPIENNICZY (inaczej: Malarzy), przy ujściu q Kanału Raduni do q Motławy, w ciągu ob. ul. Wapienniczej. Zbudowany 1896–97, o dł. 14,5 m (z murami oporowymi 37,7 m) i szer. 11 m; jedyny w Gd. przypominający formą archit. rzym. mosty łukowe. Krawędzie łukowego przęsła wykonane z bloków piaskowca, pasowanych poprzez płytki ołowiane. Na zworniku od strony q Motławy (pośrodku łuku) umieszczono napis dotyczący roku budowy: 1897. Kutą balustradę osadzono na ozdobnych granitowych belkach gzymsowych. W 1945 bez zniszczeń (z wyjątkiem lamp gazowych), gruntowny remont (i pierwszy od zbudowania) 2007. Nośność: 40 t.