MOST KROWI
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Most Krowi, około 1910MOST KROWI (Kuhbrücke) nad q Motławą, łączy ul. q Ogarną z Chmielną, ob. dł. 45 m...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | [[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]]MOST KROWI (Kuhbrücke) nad q Motławą, łączy ul. q Ogarną z Chmielną, ob. dł. 45 m, szer. 9 m, 2 przęsła. Zbudowany 1378–79, zwodzony; pocz. służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późn. q Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na q Dolnym Mieście. Do poł. XIX w. zamykany na noc. W 1901–02 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gd. większym mostem drewnianym) o nośności 20 t, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund). Po 1945 most Stały. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] | + | [[File:Most Krowi, około 1910.JPG|thumb|Most Krowi, około 1910]] |
+ | '''MOST KROWI''' (Kuhbrücke) nad q Motławą, łączy ul. q Ogarną z Chmielną, ob. dł. 45 m, szer. 9 m, 2 przęsła. Zbudowany 1378–79, zwodzony; pocz. służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późn. q Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na q Dolnym Mieście. Do poł. XIX w. zamykany na noc. W 1901–02 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gd. większym mostem drewnianym) o nośności 20 t, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund). Po 1945 most Stały. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 20:53, 26 lut 2013
MOST KROWI (Kuhbrücke) nad q Motławą, łączy ul. q Ogarną z Chmielną, ob. dł. 45 m, szer. 9 m, 2 przęsła. Zbudowany 1378–79, zwodzony; pocz. służył do przepędzania bydła na pastwiska istniejące na późn. q Spichlerzach i ku Świńskim Łąkom na q Dolnym Mieście. Do poł. XIX w. zamykany na noc. W 1901–02 zmodernizowany jako stalowy i zwodzony (do tego czasu był ostatnim gd. większym mostem drewnianym) o nośności 20 t, z pomostem z blach nieckowych i zaimpregnowanymi klockami z drewna sosnowego; jako jeden z pierwszych w Europie miał – oprócz ręcznych – także elektryczne urządzenie umożliwiające zwodzenie (otwieranie i zamykanie trwało 30 sekund, otwieranie ręczne – 105 sekund). Po 1945 most Stały.