WESSEL JACOB, artysta malarz

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
[[File:Jakob_Wessel.jpg|thumb|Jacob Wessel, około 1750, Mattheaus Deisch według portretu Georga Christopha Grotta]]
+
[[File:Jakob_Wessel.jpg|thumb|Jacob Wessel, około 1750, [[DEISCH MATTHAEUS | Matthaeus Deisch]] według wzoru Georga Christopha Grotta]]
 
[[File:Jacob_Wessel.jpg|thumb|Jacob Wessel w stroju domowym na rysunku [[CHODOWIECKI DANIEL| Daniela Chodowieckiego]], 1773]]
 
[[File:Jacob_Wessel.jpg|thumb|Jacob Wessel w stroju domowym na rysunku [[CHODOWIECKI DANIEL| Daniela Chodowieckiego]], 1773]]
 
[[File:Portret pastora Ernsta Augusta Bertlinga, Jacob Wessel, 1762.JPG|thumb|Jacob Wessel ''Portret pastora Ernsta Augusta Bertlinga'', 1762]]
 
[[File:Portret pastora Ernsta Augusta Bertlinga, Jacob Wessel, 1762.JPG|thumb|Jacob Wessel ''Portret pastora Ernsta Augusta Bertlinga'', 1762]]

Wersja z 10:23, 20 sie 2022

Jacob Wessel, około 1750, Matthaeus Deisch według wzoru Georga Christopha Grotta
Jacob Wessel w stroju domowym na rysunku Daniela Chodowieckiego, 1773
Jacob Wessel Portret pastora Ernsta Augusta Bertlinga, 1762

JACOB WESSEL (chrzest 20 VII 1710 Gdańsk – 25 IX 1780 Gdańsk), artysta malarz, uczeń Johanna Benedikta Hoffmanna seniora. Około 1736 odbył wymagany staż do tytułu mistrza w pracowni Antoine’a Pesne’a (1683–1757) w Berlinie oraz podróż artystyczną po Europie Zachodniej. Od 1740 mistrz w gdańskim cechu malarzy, 26 I 1741 uzyskał w Gdańsku obywatelstwo miejskie.

Autor około 60 portretów burmistrzów, rajców, pastorów i uczonych gdańskich z XVIII wieku (zachowało się około 20 dzieł). Wykonał portret króla polskiego Augusta III Sasa do zaginionej po 1793 galerii królewskiej w Ratuszu Głównego Miasta. Zaginęły też: w 1829 Portret Rosjanina (Porträt eines Russen), portret burmistrza Gottfrieda Schwarza (1716–1777) oraz portret Louise Hannack. Zachowane prace portretowe znajdują się obecnie w zbiorach: 1) Muzeum Narodowego w Warszawie – portrety Magdaleny z Czapskich Radziwiłłowej i jej męża Hieronima Floriana Radziwiłła (1715–1760); 2) w seminarium archidiecezji w Olsztynie – portret biskupa warmińskiego Adama Stanisława Grabowskiego (1698–1766); 3) w gdańskim Muzeum Narodowym – portrety: rajcy gdańskiego Johanna Bentzmanna (1698–1748) z 1741, rajcy Petera Bentzmanna (1731–1787), teologa Ernsta Augusta Bertlinga z 1762, kupca Friedricha Muhla z 1766, jego żony Johanny Florentiny (1745–1813) z tego samego czasu, burmistrza Gottlieba Gabriela von Weickhmanna z roku 1763, burmistrza Heinricha Zerneckego z około 1770; 4) w Muzeum Historycznym Miasta Gdańska: portrety burmistrza Daniela Gralatha I z 1764, portret NN pastora z 1766, oraz w sali Dworu Artusa scena rodzajowa Neptun i Amfitryta z 1770 roku; 5) w Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej (PAN BG) portrety Michaela Christopha Hanowa z około 1752, przyrodnika Jacoba Theodora Kleina z roku 1740, lekarza Johanna Adama Kulmusa z 1740. W zbiorach Staatliches Museum w Berlinie zachowała się jego unikatowa praca: akwarela wykonana na kości słoniowej około 1740, z wizerunkiem autora z rodziną.

W zbiorach Westpreußisches Landesmuseum Münster-Wolbeck znajduje się portret gdańskiego jubilera z 1771. Uważa się, że był on prezentowany w Gdańsku na wystawie w 1855 (w jej katalogu opisany jako „Portrait des Goldschmidt Schlaubitz”) przez księżną Marię Hohenzollern-Hechingen; drugim obrazem tegoż autora pochodzącym ze zbiorów rodzinnych i prezentowanym przez nią na wystawie był wspomniany już portret Louise Hannack. W zbiorach szwedzkich – portret generała Jacoba von Eggersa (1704–1773), komendanta wojskowego Gdańska (w latach 1758–1773) z 1765. Wykonał liczne wzory malarskie do portretów graficznych, zachowane głównie w zbiorach PAN BG.

Wizerunek malarza pędzla Georga Christopha Grootha (1716–1749) znajduje się w Württembergisches Landesmuseum w Stuttgarcie. Od 15 XII 2005 do 26 II 2006 w salach Muzeum Narodowego w Gdańsku prezentowano wystawę Portret ponad wszystko. Jacob Wessel i jego wiek. Sztuka gdańska XVIII w., według scenariusza Anny Mosingiewicz i Dariusza Kaczora, której towarzyszył katalog z esejami i reprodukcjami dzieł artystycznych prezentowanych na wystawie. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania