ROWEROWY MAJ
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
[[File: Rowerowy_maj.jpg |thumb| „Rowerowy maj” – plakat]] | [[File: Rowerowy_maj.jpg |thumb| „Rowerowy maj” – plakat]] | ||
+ | [[File: 2_Rowerowy_maj.png |thumb| „Rowerowy maj”, gazetka ścienna Szkoły Podstawowej nr 45 w Gdańsku]] | ||
'''ROWEROWY MAJ''', największa w Polsce doroczna kampania społeczna promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród dzieci, uczniów szkół podstawowych, pracowników placówek edukacyjnych oraz rodziców i opiekunów. Projekt powstał w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. | '''ROWEROWY MAJ''', największa w Polsce doroczna kampania społeczna promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród dzieci, uczniów szkół podstawowych, pracowników placówek edukacyjnych oraz rodziców i opiekunów. Projekt powstał w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. | ||
Zabawa, połączona z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły i przedszkola, uczy zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii. Zmienia okolice szkół na bardziej bezpieczne i przyjazne rowerzystom, zmniejszając liczbę samochodów dowożących dzieci i motywując samorządy do inwestycji prorowerowych.Każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są nagrody.<br/><br/> | Zabawa, połączona z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły i przedszkola, uczy zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii. Zmienia okolice szkół na bardziej bezpieczne i przyjazne rowerzystom, zmniejszając liczbę samochodów dowożących dzieci i motywując samorządy do inwestycji prorowerowych.Każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są nagrody.<br/><br/> |
Aktualna wersja na dzień 12:02, 8 cze 2022
ROWEROWY MAJ, największa w Polsce doroczna kampania społeczna promująca zdrowy tryb życia i zrównoważoną mobilność wśród dzieci, uczniów szkół podstawowych, pracowników placówek edukacyjnych oraz rodziców i opiekunów. Projekt powstał w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Zabawa, połączona z elementami rywalizacji, popularyzuje rower jako środek transportu do szkoły i przedszkola, uczy zdrowych nawyków, które utrzymują się również po zakończeniu kampanii. Zmienia okolice szkół na bardziej bezpieczne i przyjazne rowerzystom, zmniejszając liczbę samochodów dowożących dzieci i motywując samorządy do inwestycji prorowerowych.Każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze na lekcje w sposób aktywny: na rowerze, hulajnodze, rolkach czy deskorolce, otrzymuje naklejki do rowerowego dzienniczka i na wspólny plakat klasowy. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są nagrody.
Pierwsza edycja odbyła się w 2014, uczestniczyło w niej 25 szkół podstawowych. W dniach 12-23 maja (Rowerowy Maj trwał wówczas dwa tygodnie) ponad 1700 dzieci i nauczycieli zdecydowało się korzystać z rowerów w drodze do szkół. W 2015 kampania trwała już miesiąc i aktywnie uczestniczyło w niej ponad 10 000 uczniów z 48 szkół podstawowych i 30 przedszkoli. W skali miasta ponad 60% uczniów dojeżdżało na zajęcia rowerami, hulajnogami, deskorolkami lub na rolkach.
W trzeciej edycji gdański pomysł na promocję aktywnych form mobilności zainspirował także inne miasta. W kampanii uczestniczyło już dziewięć miast, ponad 200 szkół i przedszkoli oraz blisko 60 000 uczniów. Do Gdańska, głównego organizatora i pomysłodawcy kampanii dołączyły: Elbląg, Gdańsk, Gdynia, Lublin, Sopot, Tczew, Warszawa, Wrocław, Zamość.
Z roku na rok pomysł na promocję aktywnych dojazdów do szkoły w formule kampanii Rowerowy Maj realizuje coraz więcej miast i gmin – w 2021 już 33 samorządy lokalne, w edycji 2022 – 46 gmin, w tym zarówno największe aglomeracje, miasta średnie i małe, jak i gminy wiejskie. Większość miast, gmin i placówek, które uczestniczyły w kampanii, rekomenduje ją innym samorządom oraz deklaruje chęć uczestnictwa w kolejnych edycjach.
Głównym organizatorem kampanii jest niezmiennie Miasto Gdańsk. Organizatorami lokalnymi są miasta i gminy wiejskie biorące udział w danej edycji Rowerowego Maja.