MIROWSKI BOGDAN, artysta bursztynnik
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File: Bogdan_Mirowski.jpg |thumb| Bogdan Mirowski, ''Rajca gdański'', 2004]] | [[File: Bogdan_Mirowski.jpg |thumb| Bogdan Mirowski, ''Rajca gdański'', 2004]] | ||
[[File: Mirowski_Bogdan.jpg |thumb| Bogdan Mirowski, ''Tryptyk'', 2006]] | [[File: Mirowski_Bogdan.jpg |thumb| Bogdan Mirowski, ''Tryptyk'', 2006]] | ||
− | '''BOGDAN MIROWSKI''' (1945 Sopot – 4 VI 2014 Gdańsk), artysta, tworzył w srebrze i bursztynie – biżuterię, przedmioty użytkowe, skupiając się na charakterystycznych dla jego twórczości rzeźbach. Najbardziej znanym jego dziełem był Bursztynowy Słowik, Nagroda Grand Prix na Festiwalu Piosenki w Sopocie. Jego prace, wielokrotnie nagradzane, były pokazywane na wystawach organizowanych w Polsce i za granicą.<br/><br/> | + | '''BOGDAN MIROWSKI''' (24 VIII 1945 Sopot – 4 VI 2014 Gdańsk), artysta, tworzył w srebrze i bursztynie – biżuterię, przedmioty użytkowe, skupiając się na charakterystycznych dla jego twórczości rzeźbach. Najbardziej znanym jego dziełem był Bursztynowy Słowik, Nagroda Grand Prix na Festiwalu Piosenki w Sopocie. Jego prace, wielokrotnie nagradzane, były pokazywane na wystawach organizowanych w Polsce i za granicą.<br/><br/> |
Autor obrazów, martwych natur, instalacji artystycznych, biżuterii, rzeźb i płaskorzeźb ze srebra, z użyciem bursztynu, kamieni polnych, drewna i innych materiałów. Twórca koncentrujący się głównie na rzeźbach, wykonywanych z wykorzystaniem własnej technologii, przez lata udoskonalanej. Wykorzystywanym przez niego materiałem była srebrna blacha – cięta, repusowana, puncowana, lutowana, szlifowana, barwiona, poddawana pracochłonnym obróbkom – oraz bursztyn, który tak wkomponowywał w rzeźbę, by nie naruszać jego struktury, a jedynie wykorzystać naturalną urodę. W jego pracach znajdowały się również kamienie jubilerskie, masa perłowa i drewno wypłukane przez morską wodę i wyrzucone na bałtyckie plaże przez fale. <br/><br/> | Autor obrazów, martwych natur, instalacji artystycznych, biżuterii, rzeźb i płaskorzeźb ze srebra, z użyciem bursztynu, kamieni polnych, drewna i innych materiałów. Twórca koncentrujący się głównie na rzeźbach, wykonywanych z wykorzystaniem własnej technologii, przez lata udoskonalanej. Wykorzystywanym przez niego materiałem była srebrna blacha – cięta, repusowana, puncowana, lutowana, szlifowana, barwiona, poddawana pracochłonnym obróbkom – oraz bursztyn, który tak wkomponowywał w rzeźbę, by nie naruszać jego struktury, a jedynie wykorzystać naturalną urodę. W jego pracach znajdowały się również kamienie jubilerskie, masa perłowa i drewno wypłukane przez morską wodę i wyrzucone na bałtyckie plaże przez fale. <br/><br/> | ||
− | Twórczość artysty nie ma naśladowców, jego prace są rozpoznawalne nawet bez sprawdzenia sygnatury. Srebrne dzieła przedstawiają ludzi, sceny rodzajowe lub są obiektami dekoracyjnymi, ich wielkość jest zróżnicowana. Każda rzeźba to niezwyczajna i dowcipna opowieść o Skąpcu, Wędrowcu, Golfiście czy Arlekinie. Wyraźne i ważne jest odwołanie do dawnych mistrzów holenderskich. W scenach rodzajowych i martwych naturach, olej i płótno zostały zastąpione srebrem i bursztynem. Dzieła emanują klimatem starego malarstwa. W zaskakujący i nowatorski sposób jest używany bursztyn. Zamknięty w ramach historycznej scenografii może być książką, beretem, inkluzją, witrażem. Innym podobieństwem do dawnych mistrzów jest wirtuozeria w posługiwaniu się technikami złotniczymi. | + | Twórczość artysty nie ma naśladowców, jego prace są rozpoznawalne nawet bez sprawdzenia sygnatury. Srebrne dzieła przedstawiają ludzi, sceny rodzajowe lub są obiektami dekoracyjnymi, ich wielkość jest zróżnicowana. Każda rzeźba to niezwyczajna i dowcipna opowieść o Skąpcu, Wędrowcu, Golfiście czy Arlekinie. Wyraźne i ważne jest odwołanie do dawnych mistrzów holenderskich. W scenach rodzajowych i martwych naturach, olej i płótno zostały zastąpione srebrem i bursztynem. Dzieła emanują klimatem starego malarstwa. W zaskakujący i nowatorski sposób jest używany bursztyn. Zamknięty w ramach historycznej scenografii może być książką, beretem, inkluzją, witrażem. Innym podobieństwem do dawnych mistrzów jest wirtuozeria w posługiwaniu się technikami złotniczymi. Jego prace znajdują się w posiadaniu prywatnych kolekcjonerów oraz w zbiorach [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]]. <br/><br/> |
− | Jego prace znajdują się w posiadaniu prywatnych kolekcjonerów oraz w zbiorach [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]]. {{author: ROP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | Mąż Teresy (9 IX 1950 – 25 I 2008 Sopot), pochowani na Cmentarzu Katolickim w Sopocie. {{author: ROP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 13:56, 22 maj 2022
BOGDAN MIROWSKI (24 VIII 1945 Sopot – 4 VI 2014 Gdańsk), artysta, tworzył w srebrze i bursztynie – biżuterię, przedmioty użytkowe, skupiając się na charakterystycznych dla jego twórczości rzeźbach. Najbardziej znanym jego dziełem był Bursztynowy Słowik, Nagroda Grand Prix na Festiwalu Piosenki w Sopocie. Jego prace, wielokrotnie nagradzane, były pokazywane na wystawach organizowanych w Polsce i za granicą.
Autor obrazów, martwych natur, instalacji artystycznych, biżuterii, rzeźb i płaskorzeźb ze srebra, z użyciem bursztynu, kamieni polnych, drewna i innych materiałów. Twórca koncentrujący się głównie na rzeźbach, wykonywanych z wykorzystaniem własnej technologii, przez lata udoskonalanej. Wykorzystywanym przez niego materiałem była srebrna blacha – cięta, repusowana, puncowana, lutowana, szlifowana, barwiona, poddawana pracochłonnym obróbkom – oraz bursztyn, który tak wkomponowywał w rzeźbę, by nie naruszać jego struktury, a jedynie wykorzystać naturalną urodę. W jego pracach znajdowały się również kamienie jubilerskie, masa perłowa i drewno wypłukane przez morską wodę i wyrzucone na bałtyckie plaże przez fale.
Twórczość artysty nie ma naśladowców, jego prace są rozpoznawalne nawet bez sprawdzenia sygnatury. Srebrne dzieła przedstawiają ludzi, sceny rodzajowe lub są obiektami dekoracyjnymi, ich wielkość jest zróżnicowana. Każda rzeźba to niezwyczajna i dowcipna opowieść o Skąpcu, Wędrowcu, Golfiście czy Arlekinie. Wyraźne i ważne jest odwołanie do dawnych mistrzów holenderskich. W scenach rodzajowych i martwych naturach, olej i płótno zostały zastąpione srebrem i bursztynem. Dzieła emanują klimatem starego malarstwa. W zaskakujący i nowatorski sposób jest używany bursztyn. Zamknięty w ramach historycznej scenografii może być książką, beretem, inkluzją, witrażem. Innym podobieństwem do dawnych mistrzów jest wirtuozeria w posługiwaniu się technikami złotniczymi. Jego prace znajdują się w posiadaniu prywatnych kolekcjonerów oraz w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Gdańska.
Mąż Teresy (9 IX 1950 – 25 I 2008 Sopot), pochowani na Cmentarzu Katolickim w Sopocie.