ZAKŁAD KARNY GDAŃSK-PRZERÓBKA
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File: Zakład_Karny_Gdańsk-Przeróbka.jpg |thumb| Zakład Karny Gdańsk-Przeróbka]] | [[File: Zakład_Karny_Gdańsk-Przeróbka.jpg |thumb| Zakład Karny Gdańsk-Przeróbka]] | ||
[[File: Zakład_Karny_Przeróbka.jpg |thumb| Zakład Karny Gdańsk-Przeróbka]] | [[File: Zakład_Karny_Przeróbka.jpg |thumb| Zakład Karny Gdańsk-Przeróbka]] | ||
− | '''ZAKŁAD KARNY GDAŃSK-PRZERÓBKA''', ul. Siennicka 23. Powołany 4 VIII 1970 | + | '''ZAKŁAD KARNY GDAŃSK-PRZERÓBKA''', ul. Siennicka 23. Powołany 4 VIII 1970 zarządzeniem nr 48/70 Centralnego Zarządu Zakładów Karnych. Powstał na mocy porozumienia z Polskimi Kolejami Państwowymi (PKP) i miał dostarczać osadzonych do prac na rzecz przewoźnika ([[ZAKŁADY NAPRAWCZE TABORU KOLEJOWEGO I MIEJSKIEGO | Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego]]). 3 IX 1970 więziennictwo przejęło teren i znajdującą się na nim infrastrukturę. Ośrodek pracy dla skazanych umieszczono w dotychczasowym kolejowym hotelu robotniczym; parterowy obiekt zmodernizowano bytowo i ochronnie. Wzniesiono zewnętrzne, uzbrojone posterunki, dobudowano jeden pawilon i wytyczono boisko sportowe dla skazanych.<br/><br/> |
W latach 90. XX wieku stan techniczny jednostki systematycznie się pogarszał, ulegał szybko postępującej degradacji i w wielu aspektach nie spełniał podstawowych wymogów bezpieczeństwa. Powodem był brak unormowanej sytuacji prawnej w kwestii terenu i chęć jego odzyskania przez PKP. W roku 2000 osiągnięto porozumienie, teren przekazano w trwały zarząd więziennictwa. Obiekt wyremontowano i zmodernizowano.<br/><br/> | W latach 90. XX wieku stan techniczny jednostki systematycznie się pogarszał, ulegał szybko postępującej degradacji i w wielu aspektach nie spełniał podstawowych wymogów bezpieczeństwa. Powodem był brak unormowanej sytuacji prawnej w kwestii terenu i chęć jego odzyskania przez PKP. W roku 2000 osiągnięto porozumienie, teren przekazano w trwały zarząd więziennictwa. Obiekt wyremontowano i zmodernizowano.<br/><br/> | ||
− | W lipcu 2007 | + | W lipcu 2007 [[BAŁTYCKA INSTYTUCJA GOSPODARKI BUDŻETOWEJ „BALTICA” | Bałtycka Instytucja Gospodarki Budżetowej „Baltica”]], mieszcząca się na terenie [[ARESZT ŚLEDCZY W GDAŃSKU| Aresztu Śledczego przy ul. Kurkowej]], oddała do użytku nowo wybudowany piętrowy budynek. W 2014 dokonano gruntownego remontu pawilonów po PKP, dokonano termomodernizacji oraz wymieniono instalacje sanitarno-elektryczne. Na początku 2015 dokonano również niewielkiej modernizacji pawilonu z 2007. Na terenie Zakładu zamontowano również panele słoneczne, dzięki którym woda ogrzewana jest poprzez energię odnawialną, tworząc oszczędności dla budżetu Zakładu Karnego.<br/><br/> |
− | Zakład przeznaczony jest dla skazanych młodocianych i dorosłych odbywających karę pozbawienia wolności po raz pierwszy; ma pięć oddziałów typu półotwartego (znajdujących się w parterowych pawilonach z lat 70. XX wieku) i dwa oddziały typu otwartego (w budynku z 2007 roku). Na terenie Zakładu od 1998 | + | Zakład przeznaczony jest dla skazanych młodocianych i dorosłych odbywających karę pozbawienia wolności po raz pierwszy; ma pięć oddziałów typu półotwartego (znajdujących się w parterowych pawilonach z lat 70. XX wieku) i dwa oddziały typu otwartego (w budynku z 2007 roku). Na terenie Zakładu od 1998 funkcjonuje oddział terapeutyczny typu półotwartego dla uzależnionych od alkoholu. {{author: WK}}{{author: PT}}<br /><br /> |
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- |
Wersja z 07:43, 19 maj 2022
ZAKŁAD KARNY GDAŃSK-PRZERÓBKA, ul. Siennicka 23. Powołany 4 VIII 1970 zarządzeniem nr 48/70 Centralnego Zarządu Zakładów Karnych. Powstał na mocy porozumienia z Polskimi Kolejami Państwowymi (PKP) i miał dostarczać osadzonych do prac na rzecz przewoźnika ( Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego i Miejskiego). 3 IX 1970 więziennictwo przejęło teren i znajdującą się na nim infrastrukturę. Ośrodek pracy dla skazanych umieszczono w dotychczasowym kolejowym hotelu robotniczym; parterowy obiekt zmodernizowano bytowo i ochronnie. Wzniesiono zewnętrzne, uzbrojone posterunki, dobudowano jeden pawilon i wytyczono boisko sportowe dla skazanych.
W latach 90. XX wieku stan techniczny jednostki systematycznie się pogarszał, ulegał szybko postępującej degradacji i w wielu aspektach nie spełniał podstawowych wymogów bezpieczeństwa. Powodem był brak unormowanej sytuacji prawnej w kwestii terenu i chęć jego odzyskania przez PKP. W roku 2000 osiągnięto porozumienie, teren przekazano w trwały zarząd więziennictwa. Obiekt wyremontowano i zmodernizowano.
W lipcu 2007 Bałtycka Instytucja Gospodarki Budżetowej „Baltica”, mieszcząca się na terenie Aresztu Śledczego przy ul. Kurkowej, oddała do użytku nowo wybudowany piętrowy budynek. W 2014 dokonano gruntownego remontu pawilonów po PKP, dokonano termomodernizacji oraz wymieniono instalacje sanitarno-elektryczne. Na początku 2015 dokonano również niewielkiej modernizacji pawilonu z 2007. Na terenie Zakładu zamontowano również panele słoneczne, dzięki którym woda ogrzewana jest poprzez energię odnawialną, tworząc oszczędności dla budżetu Zakładu Karnego.
Zakład przeznaczony jest dla skazanych młodocianych i dorosłych odbywających karę pozbawienia wolności po raz pierwszy; ma pięć oddziałów typu półotwartego (znajdujących się w parterowych pawilonach z lat 70. XX wieku) i dwa oddziały typu otwartego (w budynku z 2007 roku). Na terenie Zakładu od 1998 funkcjonuje oddział terapeutyczny typu półotwartego dla uzależnionych od alkoholu.
1970–1973 | kom. Kazimierz Wika |
1973–1975 | kom./ppłk Henryk Bieliński |
1975–1990 | ppłk Henryk Machel |
1990–1992 | ppłk Adam Kościanowski |
1992–1998 | ppłk Wojciech Biegaj |
1998–2014 | płk Lesław Bryłkowski |
2014–2017 | płk Zbigniew Olborski |
2017– | ppłk Wojciech Lenz |