CZARNOWSKI WACŁAW, dyrektor stoczni

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Wacław_Czarnowski.jpg|thumb|Wacław Czarnowski]]
 
[[File:Wacław_Czarnowski.jpg|thumb|Wacław Czarnowski]]
  
'''WACŁAW CZARNOWSKI''' (26 IX 1907 Bągart koło Sztumu – 21 XI 1972 Gdańsk), inżynier. Jeden z pierwszych abiturientów [[GIMNAZJUM POLSKIE | Gimnazjum Polskiego]]. Również jako jeden z pierwszych Polaków w roku 1927 rozpoczął studia na Wydziale Okrętowym [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]]. Był aktywnym członkiem Koła Studentów Techniki Okrętowej [[KORAB | Korab]]. Dyplom inżyniera budowy okrętów uzyskał w roku 1931, w 1932 podjął pracę jako konstruktor w Stoczni Modlińskiej. Pełnił tam również funkcje nadzorcze nad okrętami budowanymi dla Marynarki Wojennej. W latach 1936–1939 był rzeczoznawcą Ministerstwa Przemysłu i Handlu, nadzorował w stoczniach w Papenburgu i Gdańsku budowane dla Polski statki rybackie. W roku 1938 otworzył w Gdyni biuro techniczno-okrętowe, specjalizujące się w opracowywaniu dokumentacji okrętowej i nadzorze nad budową statków. W okresie II wojny światowej pracował w Gdyni jako monter instalacji, aresztowany przez Gestapo.<br/><br/>
+
'''WACŁAW CZARNOWSKI''' (26 IX 1907 Bągart koło Sztumu – 21 XI 1972 Gdańsk), inżynier, dyrektor Stoczni Gdańskiej. W 1927 uzyskał świadectwo dojrzałości w gronie pierwszego rocznika maturzystów (siedem osób) gdańskiego [[GIMNAZJUM POLSKIE | Gimnazjum Polskiego]]. Również jako jeden z pierwszych Polaków w 1927 rozpoczął studia na Wydziale Okrętowym [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]]. Był aktywnym członkiem Koła Studentów Techniki Okrętowej [[KORAB | Korab]]. Dyplom inżyniera budowy okrętów uzyskał w 1931, w 1932 podjął pracę jako konstruktor w Stoczni Modlińskiej. Pełnił tam również funkcje nadzorcze nad okrętami budowanymi dla Marynarki Wojennej. W latach 1936–1939 był rzeczoznawcą Ministerstwa Przemysłu i Handlu, nadzorował w stoczniach w Papenburgu i Gdańsku budowane dla Polski statki rybackie. W 1938 otworzył w Gdyni biuro techniczno-okrętowe, specjalizujące się w opracowywaniu dokumentacji okrętowej i nadzorze nad budową statków. W okresie II wojny światowej pracował w Gdyni jako monter instalacji, aresztowany przez Gestapo.<br/><br/>
Po roku 1945, w ramach prac w [[MORSKA GRUPA OPERACYJNA | Morskiej Grupie Operacyjnej]], brał udział w zabezpieczaniu i w odbudowie dawnej Stoczni Gdańskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]), wówczas Stocznia nr 1 ([[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznia Gdańska]] im. Lenina). W czerwcu 1945 roku wyznaczony na kierownika tego przedsiębiorstwa. Jego osobistemu zaangażowaniu i kompetencji przypisuje się szybkie uruchomienie Stoczni nr 1 i przygotowanie jej do podjęcia samodzielnej produkcji. Po połączeniu 19 X 1947 Stoczni nr 1 ze Stocznią nr 2 i utworzeniu Stoczni Gdańskiej, powołany na stanowisko dyrektora naczelnego. Zainicjował i rozwinął w niej produkcję, w roku 1950 odsunięty od kierowania Stocznią. W latach 1951–1953 zatrudniony na stanowisku głównego inżyniera w [[CENTRALNY ZARZĄD PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO | Centralnym Zarządzie Przemysłu Okrętowego]] (CZPO). W 1953 zatrudniony w Stoczni Gdańskiej na stanowisku dyrektora technicznego. Od roku 1959 pełnił funkcję głównego inżyniera w CZPO 1. Od 1967 do śmierci był naczelnikiem wydziału w Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego.<br/><br/>
+
Po 1945, w ramach prac w [[MORSKA GRUPA OPERACYJNA | Morskiej Grupie Operacyjnej]], brał udział w zabezpieczaniu i w odbudowie dawnej Stoczni Gdańskiej ([[STOCZNIA KRÓLEWSKA | Stocznia Królewska]]), wówczas Stocznia nr 1 ([[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznia Gdańska]] im. Lenina). W czerwcu 1945 wyznaczony na kierownika tego przedsiębiorstwa. Jego osobistemu zaangażowaniu i kompetencji przypisuje się szybkie uruchomienie Stoczni nr 1 i przygotowanie jej do podjęcia samodzielnej produkcji. Po połączeniu 19 X 1947 Stoczni nr 1 ze Stocznią nr 2 i utworzeniu Stoczni Gdańskiej, powołany na stanowisko dyrektora naczelnego. Zainicjował i rozwinął w niej produkcję, w 1950 odsunięty od kierowania Stocznią. W latach 1951–1953 zatrudniony na stanowisku głównego inżyniera w [[CENTRALNY ZARZĄD PRZEMYSŁU OKRĘTOWEGO | Centralnym Zarządzie Przemysłu Okrętowego]] (CZPO). W 1953 zatrudniony w Stoczni Gdańskiej na stanowisku dyrektora technicznego. Od 1959 pełnił funkcję głównego inżyniera w CZPO 1. Od 1967 do śmierci był naczelnikiem wydziału w Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego.<br/><br/>
 
Odznaczony między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1956). Pochowany na [[CMENTARZE WE WRZESZCZU. SREBRZYSKO | cmentarzu Srebrzysko]], w Alei Zasłużonych. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
Odznaczony między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1956). Pochowany na [[CMENTARZE WE WRZESZCZU. SREBRZYSKO | cmentarzu Srebrzysko]], w Alei Zasłużonych. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 16:20, 10 lut 2022

Wacław Czarnowski

WACŁAW CZARNOWSKI (26 IX 1907 Bągart koło Sztumu – 21 XI 1972 Gdańsk), inżynier, dyrektor Stoczni Gdańskiej. W 1927 uzyskał świadectwo dojrzałości w gronie pierwszego rocznika maturzystów (siedem osób) gdańskiego Gimnazjum Polskiego. Również jako jeden z pierwszych Polaków w 1927 rozpoczął studia na Wydziale Okrętowym Technische Hochschule Danzig. Był aktywnym członkiem Koła Studentów Techniki Okrętowej Korab. Dyplom inżyniera budowy okrętów uzyskał w 1931, w 1932 podjął pracę jako konstruktor w Stoczni Modlińskiej. Pełnił tam również funkcje nadzorcze nad okrętami budowanymi dla Marynarki Wojennej. W latach 1936–1939 był rzeczoznawcą Ministerstwa Przemysłu i Handlu, nadzorował w stoczniach w Papenburgu i Gdańsku budowane dla Polski statki rybackie. W 1938 otworzył w Gdyni biuro techniczno-okrętowe, specjalizujące się w opracowywaniu dokumentacji okrętowej i nadzorze nad budową statków. W okresie II wojny światowej pracował w Gdyni jako monter instalacji, aresztowany przez Gestapo.

Po 1945, w ramach prac w Morskiej Grupie Operacyjnej, brał udział w zabezpieczaniu i w odbudowie dawnej Stoczni Gdańskiej ( Stocznia Królewska), wówczas Stocznia nr 1 ( Stocznia Gdańska im. Lenina). W czerwcu 1945 wyznaczony na kierownika tego przedsiębiorstwa. Jego osobistemu zaangażowaniu i kompetencji przypisuje się szybkie uruchomienie Stoczni nr 1 i przygotowanie jej do podjęcia samodzielnej produkcji. Po połączeniu 19 X 1947 Stoczni nr 1 ze Stocznią nr 2 i utworzeniu Stoczni Gdańskiej, powołany na stanowisko dyrektora naczelnego. Zainicjował i rozwinął w niej produkcję, w 1950 odsunięty od kierowania Stocznią. W latach 1951–1953 zatrudniony na stanowisku głównego inżyniera w Centralnym Zarządzie Przemysłu Okrętowego (CZPO). W 1953 zatrudniony w Stoczni Gdańskiej na stanowisku dyrektora technicznego. Od 1959 pełnił funkcję głównego inżyniera w CZPO 1. Od 1967 do śmierci był naczelnikiem wydziału w Zjednoczeniu Przemysłu Okrętowego.

Odznaczony między innymi Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1956). Pochowany na cmentarzu Srebrzysko, w Alei Zasłużonych. JL

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania