SCHEERBART PAUL KARL WILHELM, literat, rysownik

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Scheerbart Paul Karl Wilhelm.JPG|thumb|Paul Karl Wilhelm Scheerbart]]
 
[[File:Scheerbart Paul Karl Wilhelm.JPG|thumb|Paul Karl Wilhelm Scheerbart]]
  
'''PAUL KARL WILHELM SCHEERBART''' (8 I 1863 Gdańsk – 15 X 1915 Berlin), pseudonim Kuno Küfer, literat i rysownik. Syn stolarza, uczył się w gdańskim gimnazjum, od 1885 roku pogłębiał wiedzę z zakresu filozofii i historii sztuki w Lipsku i Halle. Od roku 1877 mieszkał w Berlinie, od 1887 zajmował się wyłącznie twórczością artystyczną. W 1892 był współzałożycielem wydawnictwa Verlag Deutscher Phantasten.<br/><br/>
+
'''PAUL KARL WILHELM SCHEERBART''' (8 I 1863 Gdańsk – 15 X 1915 Berlin), pseudonim Kuno Küfer, literat i rysownik. Syn stolarza Carla Eduarda (1816–1873) i Cathariny Friederiki z domu Hering (1818–1867). Od 1869 wychowywany przez macochę Emilie Möller. Uczył się w gdańskim gimnazjum, od 1885 pogłębiał wiedzę z zakresu filozofii i historii sztuki w Lipsku i Halle. Pracował jako dziennikarz, między innymi dla berlińskich „Börsen-Courier”, „Danziger Courier” i „Berliner Tageblatt”, specjalizujących się w krytyce sztuki i architektury. Po oddziedziczeniu niewielkiego spadku od 1887 zajmował się wyłącznie twórczością artystyczną, od 1889 mieszkał w Berlinie. W 1892 był współzałożycielem wydawnictwa Verlag Deutscher Phantasten.<br/><br/>
 
Większe uznanie przyniosła mu powieść ''Die große Revolution, ein Mondroman'' (1902). Publikował powieści głównie o charakterze groteskowo-fantastycznym: ''Der Aufgang zur Sonne. Hausmärchen'' (1903), ''Der Kaiser von Utopia. Ein Volksroman'' (1904), ''Münchhausen und Clarissa. Berliner Roman'' (1906), ''Das graue Tuch und zehn Prozent Weiss. Ein Damenroman'' (1914). Towarzyszyły im zbiory sztuk teatralnych i poezji: ''Revolutionäre Theater-Bibliothek'' (1904), ''Kater-Poesie'' (1909).<br/><br/>
 
Większe uznanie przyniosła mu powieść ''Die große Revolution, ein Mondroman'' (1902). Publikował powieści głównie o charakterze groteskowo-fantastycznym: ''Der Aufgang zur Sonne. Hausmärchen'' (1903), ''Der Kaiser von Utopia. Ein Volksroman'' (1904), ''Münchhausen und Clarissa. Berliner Roman'' (1906), ''Das graue Tuch und zehn Prozent Weiss. Ein Damenroman'' (1914). Towarzyszyły im zbiory sztuk teatralnych i poezji: ''Revolutionäre Theater-Bibliothek'' (1904), ''Kater-Poesie'' (1909).<br/><br/>
Należał do prekursorów ekspresjonizmu. Pomysłami zawartymi w ''Glasarchitektur'' (1914) wywarł wpływ na ówczesnych architektów. {{author: EK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
Należał do prekursorów ekspresjonizmu. Pomysłami zawartymi w ''Glasarchitektur'' (1914) wywarł wpływ na ówczesnych architektów. W 1900 w Berlinie ożenił się z Anna Scherler z domu Sommer (1858–1936), bezdzietny. Zmarł na udar. {{author: EK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 18:23, 8 gru 2021

Paul Karl Wilhelm Scheerbart

PAUL KARL WILHELM SCHEERBART (8 I 1863 Gdańsk – 15 X 1915 Berlin), pseudonim Kuno Küfer, literat i rysownik. Syn stolarza Carla Eduarda (1816–1873) i Cathariny Friederiki z domu Hering (1818–1867). Od 1869 wychowywany przez macochę Emilie Möller. Uczył się w gdańskim gimnazjum, od 1885 pogłębiał wiedzę z zakresu filozofii i historii sztuki w Lipsku i Halle. Pracował jako dziennikarz, między innymi dla berlińskich „Börsen-Courier”, „Danziger Courier” i „Berliner Tageblatt”, specjalizujących się w krytyce sztuki i architektury. Po oddziedziczeniu niewielkiego spadku od 1887 zajmował się wyłącznie twórczością artystyczną, od 1889 mieszkał w Berlinie. W 1892 był współzałożycielem wydawnictwa Verlag Deutscher Phantasten.

Większe uznanie przyniosła mu powieść Die große Revolution, ein Mondroman (1902). Publikował powieści głównie o charakterze groteskowo-fantastycznym: Der Aufgang zur Sonne. Hausmärchen (1903), Der Kaiser von Utopia. Ein Volksroman (1904), Münchhausen und Clarissa. Berliner Roman (1906), Das graue Tuch und zehn Prozent Weiss. Ein Damenroman (1914). Towarzyszyły im zbiory sztuk teatralnych i poezji: Revolutionäre Theater-Bibliothek (1904), Kater-Poesie (1909).

Należał do prekursorów ekspresjonizmu. Pomysłami zawartymi w Glasarchitektur (1914) wywarł wpływ na ówczesnych architektów. W 1900 w Berlinie ożenił się z Anna Scherler z domu Sommer (1858–1936), bezdzietny. Zmarł na udar. EK

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania