RO-RO, pojazdowiec, statek
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File:Prom_samochodowo-pasażerski.jpg|thumb|Prom samochodowo-pasażerski]] | [[File:Prom_samochodowo-pasażerski.jpg|thumb|Prom samochodowo-pasażerski]] | ||
− | '''RO-RO''', pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych. Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 | + | '''RO-RO''', pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych. Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stocznia Gdańska]] budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych.<br/><br/> |
+ | Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987. <br/><br/> | ||
+ | W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których cztery jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe). {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 18:51, 6 gru 2021
RO-RO, pojazdowiec, statek do przewozu ładunków wtaczanych. Typ statku produkowany w kilku wariantach w wielu stoczniach na świecie. Od 1976 Stocznia Gdańska budowała skomplikowane pod względem konstrukcyjnym i technicznym pojazdowce, na których załadunku dokonywano przez rampę w części rufowej statku, umożliwiającą wtaczanie na specjalnych platformach kontenerów i wjazd samochodów ciężarowych.
Pierwsza była seria typu B-481 o nośności 17 300 ton, zaprojektowana przez zespół mgr. inż. Zbigniewa Bisagi. Prototypowy statek „Skulptor Konenkov” ukończono w 1976. Dziesiąty i ostatni z tej serii przekazano ZSRR w 1986. W 1987 zbudowano dla armatora fińskiego pierwszy pojazdowiec o nośności 8840 ton (typ B-489). Stały się jedną ze specjalności stoczni, jednak pokrewne (jak promy pasażersko-samochodowe) sprawiały duże kłopoty. Nie należał do udanych kontrakt na dostawę promu „Stena Scandinavica”. Prace nad tą jednostką, oznaczoną jako typ B-494, trwały długo i ostatecznie zostały ukończone przy udziale fachowców z zewnątrz 1987.
W następnych latach podjęto jeszcze budowę dużych pojazdowców typu B-501/1, z których cztery jednostki przekazano armatorowi fińskiemu w latach 1994–1995. Odmianą pojazdowców są przede wszystkim statki do przewozu wyłącznie samochodów, promy samochodowo-pasażerskie i okręty desantowe (transportowe).