GENÉE-FRITZSCH OTTILIE, aktorka
Linia 8: | Linia 8: | ||
'''Bibliografia''':<br/> | '''Bibliografia''':<br/> | ||
+ | Źródła:<br/> | ||
Archiwum Państwowe Gdańsk, Akta Policji, sygn. 14,4/ kartą meldunkowa ojca (z dokładną data urodzin córki, różnie i błędnie podawaną w dotychczasowej literaturze).<br/> | Archiwum Państwowe Gdańsk, Akta Policji, sygn. 14,4/ kartą meldunkowa ojca (z dokładną data urodzin córki, różnie i błędnie podawaną w dotychczasowej literaturze).<br/> | ||
„Danziger Intelligen-Blatt”, 1844 nr 196 s. 1864, nr 228 s. 2149; 1844 nr 117 s. 935; 1845 nr 77 s. 613; 1847 nr 89 s. 718.<br/> | „Danziger Intelligen-Blatt”, 1844 nr 196 s. 1864, nr 228 s. 2149; 1844 nr 117 s. 935; 1845 nr 77 s. 613; 1847 nr 89 s. 718.<br/> | ||
− | Kutsch Karl-Josef, Riemens Leo, ''Großes Sängerlexikon'', Bd. II, Bern 1994, szp. 406-407. | + | Literatura:<br/> |
+ | Kutsch Karl-Josef, Riemens Leo, ''Großes Sängerlexikon'', Bd. II, Bern 1994, szp. 406-407.<br/> | ||
+ | Michalak Jerzy M., ''Opery i balety w repertuarze gdańskiego teatru za dyrekcji Friedricha Genée (1841–1855)'', w: ''200 lat teatru na Targu Węglowym w Gdańsku'', red. Jan Ciechowicz, Gdańsk 2004, s. 222, 225.<br/> | ||
+ | Michalak Jerzy M., ''Aufsätze zur Musik- und Theatergeschichte Danzigs vom 17. bis zum 20. Jahrhundert'', Berlin 2012, s. 107, 110–111.<br/> | ||
+ | Rollauer J.: ''Aus der neueren Geschichte des deutschen Berufs- und Liebhabertheaters in Lemberg'', Ostdeutsche Monatshefte, 8/1, 1927/1928, z. 3, s. 246–248. |
Wersja z 19:19, 21 wrz 2021
OTTILIE GENÉE-FRITZSCH (4 VIII 1827 Drezno – 14 XI 1911 Eberswalde, Brandenburgia), aktorka. Córka Friedricha Johanna Genée’go, siostra Richarda Friedricha Franza, Rudolfa Heinricha i Elise (12 XII 1831 Berlin – po 1856 prawdopodobnie w Berlinie).
Debiutowała na scenie w gdańskim Teatrze Miejskim 23 XI 1843 w sztuce Welcher ist der Bräutigam Johanny Franul von Weissenthurn, 8 II 1844 grała Tytanię w Śnie nocy letniej Shakespeare’a. W sierpniu 1844 zaręczyła się z dyrygentem Augustem Denecke, w następnym miesiącu zaręczyny zostały zerwane.
W czerwcu 1845 występowała gościnnie na scenach w Detmold i Szczecinie, w następnym roku otrzymała angaż do teatru w Roztoku (Rostock). W latach 1846–1869 występowała w różnych teatrach, między innymi w 1865 we Lwowie. W 1869 roku założyła teatr w San Francisco (Kalifornia), który prowadziła z mężem Charlesem Fritzschem. Od 1884 występowała ponownie w teatrach niemieckich. W 1891 roku osiadła w Berlinie, gdzie udzielała lekcji gry aktorskiej.
Bibliografia:
Źródła:
Archiwum Państwowe Gdańsk, Akta Policji, sygn. 14,4/ kartą meldunkowa ojca (z dokładną data urodzin córki, różnie i błędnie podawaną w dotychczasowej literaturze).
„Danziger Intelligen-Blatt”, 1844 nr 196 s. 1864, nr 228 s. 2149; 1844 nr 117 s. 935; 1845 nr 77 s. 613; 1847 nr 89 s. 718.
Literatura:
Kutsch Karl-Josef, Riemens Leo, Großes Sängerlexikon, Bd. II, Bern 1994, szp. 406-407.
Michalak Jerzy M., Opery i balety w repertuarze gdańskiego teatru za dyrekcji Friedricha Genée (1841–1855), w: 200 lat teatru na Targu Węglowym w Gdańsku, red. Jan Ciechowicz, Gdańsk 2004, s. 222, 225.
Michalak Jerzy M., Aufsätze zur Musik- und Theatergeschichte Danzigs vom 17. bis zum 20. Jahrhundert, Berlin 2012, s. 107, 110–111.
Rollauer J.: Aus der neueren Geschichte des deutschen Berufs- und Liebhabertheaters in Lemberg, Ostdeutsche Monatshefte, 8/1, 1927/1928, z. 3, s. 246–248.