POSTERUNEK KOLEJOWY PIASKI GDAŃSKIE WĄSKOTOROWE

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{web}} '''POSTERUNEK KOLEJOWY PIASKI GDAŃSKIE WĄSKOTOROWE''', nieistniejący posterunek osłonny wraz z ładownią położony na linii wąskotorowej o rozstawie s...”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
'''POSTERUNEK KOLEJOWY PIASKI GDAŃSKIE WĄSKOTOROWE''', nieistniejący posterunek osłonny wraz z ładownią położony na linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów, znajdujący się na terenie Gdańska-[[OLSZYNKA | Olszynki]]. <br/><br/>
 
'''POSTERUNEK KOLEJOWY PIASKI GDAŃSKIE WĄSKOTOROWE''', nieistniejący posterunek osłonny wraz z ładownią położony na linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów, znajdujący się na terenie Gdańska-[[OLSZYNKA | Olszynki]]. <br/><br/>
Posterunek otwarty w 1905 jako część ówczesnej stacji Sandweg (obecnie stacja Gdańsk-Olszynka). Tory wąskotorowe, po których poruszały się pociągi pasażerskie i towarowe, należały do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft i stanowiły część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach. <br/><br/>
+
Posterunek otwarty w 1905 jako część ówczesnej stacji Sandweg (obecnie stacja Gdańsk Olszynka). Tory wąskotorowe, po których poruszały się pociągi pasażerskie i towarowe, należały do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft i stanowiły część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach. <br/><br/>
 
Posterunek pełnił funkcję przeładunkową dla towarów przewożonych koleją normalnotorową i wąskotorową. Dodatkowo w obrębie posterunku tory kolei wąskotorowej przecinały w tym samym poziomie linię normalnotorową, co było przyczyną funkcjonowania posterunku osłonnego. <br/><br/>
 
Posterunek pełnił funkcję przeładunkową dla towarów przewożonych koleją normalnotorową i wąskotorową. Dodatkowo w obrębie posterunku tory kolei wąskotorowej przecinały w tym samym poziomie linię normalnotorową, co było przyczyną funkcjonowania posterunku osłonnego. <br/><br/>
Od 1945 funkcjonował pod nazwą Piaski Gdańskie Wąskotorowe, część normalnotorową dawnej stacji Sandweg nazwano Piaski Gdańskie (w 1960 nadano jej nazwę Gdańsk-Piaski, a od 1975 jest to stacja Gdańsk-Olszynka). Został przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Jednak ruch pociągów na posterunku wznowiono dopiero 1 VII 1947, gdyż wycofujące się pod koniec drugiej wojny światowej wojska niemieckie zatopiły część Żuław oraz zniszczyły część infrastruktury lewobrzeżnej kolei wąskotorowej, co wymagało napraw. <br/><br/>
+
Od 1945 funkcjonował pod nazwą Piaski Gdańskie Wąskotorowe, część normalnotorową dawnej stacji Sandweg nazwano Piaski Gdańskie (w 1960 nadano jej nazwę Gdańsk Piaski, a od 1975 jest to stacja Gdańsk Olszynka). Został przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Jednak ruch pociągów na posterunku wznowiono dopiero 1 VII 1947, gdyż wycofujące się pod koniec drugiej wojny światowej wojska niemieckie zatopiły część Żuław oraz zniszczyły część infrastruktury lewobrzeżnej kolei wąskotorowej, co wymagało napraw. <br/><br/>
Posterunek był zlokalizowany na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej pomiędzy stacjami Gdańsk Wąskotorowy i Przejazdowo. Znajdowała się na nim kształtowa sygnalizacja torowa. Przeładunek towarów przemieszczanych na kolejach o różnym rozstawie szyn odbywał się do 1949. Następnie posterunek pełnił tylko rolę osłonną przy skrzyżowaniu linii normalnotorowej oraz wąskotorowej. <br/><br/>
+
Posterunek był zlokalizowany na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej pomiędzy stacjami [[STACJA KOLEJOWA GDAŃSK WĄSKOTOROWY | Gdańsk Wąskotorowy]] i Przejazdowo. Znajdowała się na nim kształtowa sygnalizacja torowa. Przeładunek towarów przemieszczanych na kolejach o różnym rozstawie szyn odbywał się do 1949. Następnie posterunek pełnił tylko rolę osłonną przy skrzyżowaniu linii normalnotorowej oraz wąskotorowej. <br/><br/>
 
Na początku lat 70. XX wieku władze kolejowe rozważały możliwość zamknięcia lewobrzeżnej części żuławskiej kolei wąskotorowej. Do tej decyzji przyczynił się wypadek autokaru i pociągu, do którego doszło 17 VIII 1973 w Przejazdowie. Ostatecznie ruch pociągów zawieszono 31 XII 1973, a posterunek został fizycznie zlikwidowany w 1975. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
Na początku lat 70. XX wieku władze kolejowe rozważały możliwość zamknięcia lewobrzeżnej części żuławskiej kolei wąskotorowej. Do tej decyzji przyczynił się wypadek autokaru i pociągu, do którego doszło 17 VIII 1973 w Przejazdowie. Ostatecznie ruch pociągów zawieszono 31 XII 1973, a posterunek został fizycznie zlikwidowany w 1975. {{author: PP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 15:20, 13 wrz 2021

POSTERUNEK KOLEJOWY PIASKI GDAŃSKIE WĄSKOTOROWE, nieistniejący posterunek osłonny wraz z ładownią położony na linii wąskotorowej o rozstawie szyn 750 milimetrów, znajdujący się na terenie Gdańska- Olszynki.

Posterunek otwarty w 1905 jako część ówczesnej stacji Sandweg (obecnie stacja Gdańsk Olszynka). Tory wąskotorowe, po których poruszały się pociągi pasażerskie i towarowe, należały do spółki Westpreußische Kleinbahnen Aktien-Gesellschaft i stanowiły część lewobrzeżnej sieci kolei wąskotorowej na Żuławach.

Posterunek pełnił funkcję przeładunkową dla towarów przewożonych koleją normalnotorową i wąskotorową. Dodatkowo w obrębie posterunku tory kolei wąskotorowej przecinały w tym samym poziomie linię normalnotorową, co było przyczyną funkcjonowania posterunku osłonnego.

Od 1945 funkcjonował pod nazwą Piaski Gdańskie Wąskotorowe, część normalnotorową dawnej stacji Sandweg nazwano Piaski Gdańskie (w 1960 nadano jej nazwę Gdańsk Piaski, a od 1975 jest to stacja Gdańsk Olszynka). Został przejęty przez Polskie Koleje Państwowe, które w celu administrowania całą żuławską koleją wąskotorową utworzyły Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych z siedzibą w Nowym Stawie przy Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowej w Gdańsku. Jednak ruch pociągów na posterunku wznowiono dopiero 1 VII 1947, gdyż wycofujące się pod koniec drugiej wojny światowej wojska niemieckie zatopiły część Żuław oraz zniszczyły część infrastruktury lewobrzeżnej kolei wąskotorowej, co wymagało napraw.

Posterunek był zlokalizowany na jednotorowej, niezelektryfikowanej linii kolejowej pomiędzy stacjami Gdańsk Wąskotorowy i Przejazdowo. Znajdowała się na nim kształtowa sygnalizacja torowa. Przeładunek towarów przemieszczanych na kolejach o różnym rozstawie szyn odbywał się do 1949. Następnie posterunek pełnił tylko rolę osłonną przy skrzyżowaniu linii normalnotorowej oraz wąskotorowej.

Na początku lat 70. XX wieku władze kolejowe rozważały możliwość zamknięcia lewobrzeżnej części żuławskiej kolei wąskotorowej. Do tej decyzji przyczynił się wypadek autokaru i pociągu, do którego doszło 17 VIII 1973 w Przejazdowie. Ostatecznie ruch pociągów zawieszono 31 XII 1973, a posterunek został fizycznie zlikwidowany w 1975. PP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania