HANSESTADT DANZIG, statek pasażerski
(uzupełnienie L.M.(15.09.2020)) |
|||
Linia 3: | Linia 3: | ||
[[File:Hansestadt_Danzig_statek_pasazerski.jpg|thumb|„Hansestadt Danzig” przy molo w Sopocie]] | [[File:Hansestadt_Danzig_statek_pasazerski.jpg|thumb|„Hansestadt Danzig” przy molo w Sopocie]] | ||
[[File:„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku.JPG|thumb|„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku]] | [[File:„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku.JPG|thumb|„Hansestadt Danzig”, lata 30. XX wieku]] | ||
+ | [[File: Hansestadt_Danzig_znaczek_pocztowy.jpeg |thumb| „Hansestadt Danzig” na [[ZNACZKI POCZTOWE II WOLNEGO MIASTA GDAŃSKA | znaczku pocztowym II Wolnego Miasta Gdańska]], z serii wypuszczonej w 1938]] | ||
− | '''„HANSESTADT DANZIG”''', statek pasażerski, zbudowany w 1926 roku w szczecińskiej stoczni Oderwerke, pojemność 2225 RT, długość 80,3 m (po przedłużeniu w latach 1933–1935 pojemność 2431 RT, długość 90,5 m), szerokość 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, dwie śruby; prędkość 15 węzłów; 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy. Obsługiwał regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gdańska; użytkowany przez państwową służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany w 1939 roku, przebudowany na pomocniczy stawiacz min. Brał udział w desancie na Kopenhagę i Bornholm. 9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Abo, w obawie przed radzieckimi okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął na południowy wschód od wyspy Öland. W 1952 roku, ze względu na uszkodzenia, nie powiódł się szwedzki plan podniesienia wraku; do lat 70. XX wieku złomowany podwodnie. {{author: WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | + | |
+ | |||
+ | |||
+ | '''„HANSESTADT DANZIG”''', statek pasażerski, zbudowany w 1926 roku w szczecińskiej stoczni Oderwerke, pojemność 2225 RT, długość 80,3 m (po przedłużeniu w latach 1933–1935 pojemność 2431 RT, długość 90,5 m), szerokość 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, dwie śruby; prędkość 15 węzłów; 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy.<br/><br/> | ||
+ | Obsługiwał regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gdańska; użytkowany przez państwową służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany w 1939 roku, przebudowany na pomocniczy stawiacz min. Brał udział w desancie na Kopenhagę i Bornholm. 9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Abo, w obawie przed radzieckimi okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął na południowy wschód od wyspy Öland. W 1952 roku, ze względu na uszkodzenia, nie powiódł się szwedzki plan podniesienia wraku; do lat 70. XX wieku złomowany podwodnie. {{author: WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 09:28, 8 sie 2021
„HANSESTADT DANZIG”, statek pasażerski, zbudowany w 1926 roku w szczecińskiej stoczni Oderwerke, pojemność 2225 RT, długość 80,3 m (po przedłużeniu w latach 1933–1935 pojemność 2431 RT, długość 90,5 m), szerokość 11,7 m, zanurzenie 3,9 m; dwa silniki wysokoprężne o łącznej mocy 6400 KM, dwie śruby; prędkość 15 węzłów; 960 pasażerów. Należał do Norddeutscher Lloyd z Bremy.
Obsługiwał regularne połączenia pasażerskie pomiędzy Szczecinem a Królewcem, zawijając do Kołobrzegu, Sopotu i Gdańska; użytkowany przez państwową służbę transportową Seedienst Ostpreußen. Zmobilizowany w 1939 roku, przebudowany na pomocniczy stawiacz min. Brał udział w desancie na Kopenhagę i Bornholm. 9 VII 1941, wracając z fińskiego portu Abo, w obawie przed radzieckimi okrętami podwodnymi wszedł na zaminowane wody terytorialne Szwecji i zatonął na południowy wschód od wyspy Öland. W 1952 roku, ze względu na uszkodzenia, nie powiódł się szwedzki plan podniesienia wraku; do lat 70. XX wieku złomowany podwodnie.