MIROWSKI BOGDAN, artysta bursztynnik

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(aktualizacja ROP (e-mail z 8.05.2018))
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
  
'''BOGDAN MIROWSKI''' (1945 Sopot – 4 VI 2014 Gdańsk), artysta, który nawiązuje do najlepszych tradycji gdańskiego [[BURSZTYNNICTWO, BURSZTYNIARSTWO | bursztynnictwa]] (też [[BURSZTYNNICY, CECHY BURSZTYNNICZE | bursztynnicy, cechy bursztynnicze]]), od 35 lat tworzy prace w srebrze i bursztynie – biżuterię, przedmioty użytkowe, przede wszystkim skupia się na charakterystycznych dla jego twórczości rzeźbach. Najbardziej znanym dziełem Mirowskiego jest Bursztynowy Słowik, Nagroda Grand Prix na Festiwalu Piosenki w Sopocie. Jego prace, wielokrotnie nagradzane, były pokazywane na wystawach organizowanych w Polsce i za granicą. Autor obrazów, martwych natur, instalacji artystycznych, biżuterii, rzeźb i płaskorzeźb ze srebra, z użyciem bursztynu, kamieni polnych, drewna i innych materiałów. Twórca koncentruje się głównie na rzeźbach, wykonywanych z wykorzystaniem własnej technologii, przez lata udoskonalanej. Wykorzystywanym materiałem jest srebrna blacha – cięta, repusowana, puncowana, lutowana, szlifowana, barwiona, poddawana pracochłonnym obróbkom – oraz bursztyn, który zawsze stara się wkomponować w rzeźbę, tak aby nie naruszać jego struktury, a jedynie wykorzystać naturalną urodę. W jego pracach znajdują się również kamienie jubilerskie, masa perłowa i drewno wypłukane przez morską wodę i wyrzucone na bałtyckie plaże przez fale. Twórczość artysty nie ma naśladowców, jego prace są rozpoznawalne nawet bez sprawdzenia sygnatury. Srebrne dzieła przedstawiają ludzi, sceny rodzajowe lub są obiektami dekoracyjnymi, ich wielkość jest zróżnicowana. Każda rzeźba to niezwyczajna i dowcipna opowieść o Skąpcu, Wędrowcu, Golfiście czy Arlekinie. Wyraźne i ważne jest odwołanie do dawnych mistrzów holenderskich. W scenach rodzajowych i martwych naturach, olej i płótno zostały zastąpione srebrem i bursztynem. Dzieła emanują klimatem starego malarstwa. W zaskakujący i nowatorski sposób jest używany bursztyn. Zamknięty w ramach historycznej scenografii może być książką, beretem, inkluzją, witrażem. Innym podobieństwem do dawnych mistrzów jest wirtuozeria w posługiwaniu się technikami złotniczymi. Wiele prac Mirowskiego znajduje się w posiadaniu prywatnych kolekcjonerów oraz w zbiorach [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]]. {{author: ROP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
+
'''BOGDAN MIROWSKI''' (1945 Sopot – 4 VI 2014 Gdańsk), artysta, tworzył w srebrze i bursztynie – biżuterię, przedmioty użytkowe, skupiając się na charakterystycznych dla jego twórczości rzeźbach. Najbardziej znanym jego dziełem był Bursztynowy Słowik, Nagroda Grand Prix na Festiwalu Piosenki w Sopocie. Jego prace, wielokrotnie nagradzane, były pokazywane na wystawach organizowanych w Polsce i za granicą.<br/><br/>
 +
Autor obrazów, martwych natur, instalacji artystycznych, biżuterii, rzeźb i płaskorzeźb ze srebra, z użyciem bursztynu, kamieni polnych, drewna i innych materiałów. Twórca koncentrujący się głównie na rzeźbach, wykonywanych z wykorzystaniem własnej technologii, przez lata udoskonalanej. Wykorzystywanym przez niego materiałem była srebrna blacha – cięta, repusowana, puncowana, lutowana, szlifowana, barwiona, poddawana pracochłonnym obróbkom – oraz bursztyn, który tak wkomponowywał w rzeźbę, by nie naruszać jego struktury, a jedynie wykorzystać naturalną urodę. W jego pracach znajdowały się również kamienie jubilerskie, masa perłowa i drewno wypłukane przez morską wodę i wyrzucone na bałtyckie plaże przez fale. <br/><br/>
 +
Twórczość artysty nie ma naśladowców, jego prace są rozpoznawalne nawet bez sprawdzenia sygnatury. Srebrne dzieła przedstawiają ludzi, sceny rodzajowe lub są obiektami dekoracyjnymi, ich wielkość jest zróżnicowana. Każda rzeźba to niezwyczajna i dowcipna opowieść o Skąpcu, Wędrowcu, Golfiście czy Arlekinie. Wyraźne i ważne jest odwołanie do dawnych mistrzów holenderskich. W scenach rodzajowych i martwych naturach, olej i płótno zostały zastąpione srebrem i bursztynem. Dzieła emanują klimatem starego malarstwa. W zaskakujący i nowatorski sposób jest używany bursztyn. Zamknięty w ramach historycznej scenografii może być książką, beretem, inkluzją, witrażem. Innym podobieństwem do dawnych mistrzów jest wirtuozeria w posługiwaniu się technikami złotniczymi.<br/><br/>
 +
Jego prace znajdują się w posiadaniu prywatnych kolekcjonerów oraz w zbiorach [[MUZEUM HISTORYCZNE MIASTA GDAŃSKA | Muzeum Historycznego Miasta Gdańska]]. {{author: ROP}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 20:15, 16 maj 2021

BOGDAN MIROWSKI (1945 Sopot – 4 VI 2014 Gdańsk), artysta, tworzył w srebrze i bursztynie – biżuterię, przedmioty użytkowe, skupiając się na charakterystycznych dla jego twórczości rzeźbach. Najbardziej znanym jego dziełem był Bursztynowy Słowik, Nagroda Grand Prix na Festiwalu Piosenki w Sopocie. Jego prace, wielokrotnie nagradzane, były pokazywane na wystawach organizowanych w Polsce i za granicą.

Autor obrazów, martwych natur, instalacji artystycznych, biżuterii, rzeźb i płaskorzeźb ze srebra, z użyciem bursztynu, kamieni polnych, drewna i innych materiałów. Twórca koncentrujący się głównie na rzeźbach, wykonywanych z wykorzystaniem własnej technologii, przez lata udoskonalanej. Wykorzystywanym przez niego materiałem była srebrna blacha – cięta, repusowana, puncowana, lutowana, szlifowana, barwiona, poddawana pracochłonnym obróbkom – oraz bursztyn, który tak wkomponowywał w rzeźbę, by nie naruszać jego struktury, a jedynie wykorzystać naturalną urodę. W jego pracach znajdowały się również kamienie jubilerskie, masa perłowa i drewno wypłukane przez morską wodę i wyrzucone na bałtyckie plaże przez fale.

Twórczość artysty nie ma naśladowców, jego prace są rozpoznawalne nawet bez sprawdzenia sygnatury. Srebrne dzieła przedstawiają ludzi, sceny rodzajowe lub są obiektami dekoracyjnymi, ich wielkość jest zróżnicowana. Każda rzeźba to niezwyczajna i dowcipna opowieść o Skąpcu, Wędrowcu, Golfiście czy Arlekinie. Wyraźne i ważne jest odwołanie do dawnych mistrzów holenderskich. W scenach rodzajowych i martwych naturach, olej i płótno zostały zastąpione srebrem i bursztynem. Dzieła emanują klimatem starego malarstwa. W zaskakujący i nowatorski sposób jest używany bursztyn. Zamknięty w ramach historycznej scenografii może być książką, beretem, inkluzją, witrażem. Innym podobieństwem do dawnych mistrzów jest wirtuozeria w posługiwaniu się technikami złotniczymi.

Jego prace znajdują się w posiadaniu prywatnych kolekcjonerów oraz w zbiorach Muzeum Historycznego Miasta Gdańska. ROP

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania