SZALAWSKI ANDRZEJ, aktor, reżyser
Linia 3: | Linia 3: | ||
'''ANDRZEJ SZALAWSKI''' (pseudonim teatralny), właściwie Andrzej Wojciech Pluciński (4 XII 1911 Warszawa – 11 X 1986 Warszawa), aktor, reżyser. Myślał o karierze śpiewaka, kształcił głos u Ady Sari i Adama Didura. W 1929 roku (jako uczeń gimnazjum) zadebiutował w filmie rolą adiutanta naczelnika w ''Pierwszej miłości Kościuszki''. W latach 1935–1937 studiował w Państwowym Instytucie Teatralnym w Warszawie; uczeń Aleksandra Zelwerowicza. Debiutował w Teatrze Wielkim we Lwowie, gdzie pracował w sezonie 1937/1938 i zagrał w 465 spektaklach. Sezon 1938/1939 spędził w Teatrze Polskim w Poznaniu. W latach 1939–1941 występował w Państwowym Teatrze Polskim (Białoruskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej) w Białymstoku i Mińsku. Oddelegowany przez Armię Krajową (pseudonim Florian), w okresie 1941–1944 pracował w teatrach jawnych: Komedia, Maska, Jar, Miniatury w Warszawie i Krakowie. Po II wojnie światowej z tego powodu otrzymał zakaz pracy w teatrach stołecznych. <br/><br/> | '''ANDRZEJ SZALAWSKI''' (pseudonim teatralny), właściwie Andrzej Wojciech Pluciński (4 XII 1911 Warszawa – 11 X 1986 Warszawa), aktor, reżyser. Myślał o karierze śpiewaka, kształcił głos u Ady Sari i Adama Didura. W 1929 roku (jako uczeń gimnazjum) zadebiutował w filmie rolą adiutanta naczelnika w ''Pierwszej miłości Kościuszki''. W latach 1935–1937 studiował w Państwowym Instytucie Teatralnym w Warszawie; uczeń Aleksandra Zelwerowicza. Debiutował w Teatrze Wielkim we Lwowie, gdzie pracował w sezonie 1937/1938 i zagrał w 465 spektaklach. Sezon 1938/1939 spędził w Teatrze Polskim w Poznaniu. W latach 1939–1941 występował w Państwowym Teatrze Polskim (Białoruskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej) w Białymstoku i Mińsku. Oddelegowany przez Armię Krajową (pseudonim Florian), w okresie 1941–1944 pracował w teatrach jawnych: Komedia, Maska, Jar, Miniatury w Warszawie i Krakowie. Po II wojnie światowej z tego powodu otrzymał zakaz pracy w teatrach stołecznych. <br/><br/> | ||
− | W latach 1946–1948 pracował w Jeleniej Górze, 1952–1953 i 1955–1957 w Teatrze Nowym w Łodzi, 1965–1974 w Gdańsku. W [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]] zagrał 26 znaczących ról, w większości pierwszoplanowych. Zadebiutował tu rolą kucharza w ''Matce Courage'' (1965). Był najlepszym odtwórcą Ferdynanda Kokla (''Henryk VI na łowach'') w Polsce, w Gdańsku dodatkowo go reżyserował. Sprawdzał się w każdym gatunku dramatycznym: od klasycznych tragedii, na przykład Agamemnon (''Oresteja''), po komedię: Kokl (''Henryk VI na łowach''), Mąż (''Pani Dally''), Horodniczy (''Rewizor''), Telesfor (''Dom otwarty''). Większość ról zagranych w Teatrze Wybrzeże to role dramatyczne władców i królów i wybitne kreacje aktorskie. Zagrał tytułową rolę Jana Macieja Karola Wścieklicy, Johna Armstronga (''Ostatnie dobranoc Armstronga''), Bolesława Śmiałego z dramatu Wyspiańskiego. Szczytowe osiągnięcia okresu gdańskiego to Kapitan (''Śmiertelny taniec''), Prospero (''Burza''), Fiodor (''Bracia Karamazow''). Ostatnią rolą w Gdańsku była postać Radosta (''Śluby panieńskie''). W latach 1975–1981 (do emerytury) pracował w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Zagrał wiele ról filmowych i telewizyjnych, brał udział w słuchowiskach radiowych. W okresie pracy w Gdańsku zagrał w filmach między innymi role: mjr. Grubina (''Wilcze echa''), kmdr. Pawlikowskiego (''Ostatni po Bogu''), Bucholca (''Ziemia obiecana''), a z ról telewizyjnych: latarnika Karola (''Zmyślony''), porucznika (''Niedźwiedź''), Edgara (''Śmiertelny taniec''). Największą sławę przyniosła mu rola Juranda (''Krzyżacy''). Ostatnim filmem była ''Sprawa hrabiego Rottera''. {{author: HD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | W latach 1946–1948 pracował w Jeleniej Górze, 1952–1953 i 1955–1957 w Teatrze Nowym w Łodzi, 1965–1974 w Gdańsku. W [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]] zagrał 26 znaczących ról, w większości pierwszoplanowych. Zadebiutował tu rolą kucharza w ''Matce Courage'' (1965). Był najlepszym odtwórcą Ferdynanda Kokla (''Henryk VI na łowach'') w Polsce, w Gdańsku dodatkowo go reżyserował. Sprawdzał się w każdym gatunku dramatycznym: od klasycznych tragedii, na przykład Agamemnon (''Oresteja''), po komedię: Kokl (''Henryk VI na łowach''), Mąż (''Pani Dally''), Horodniczy (''Rewizor''), Telesfor (''Dom otwarty''). <br/><br/> |
+ | Większość ról zagranych w Teatrze Wybrzeże to role dramatyczne władców i królów i wybitne kreacje aktorskie. Zagrał tytułową rolę Jana Macieja Karola Wścieklicy, Johna Armstronga (''Ostatnie dobranoc Armstronga''), Bolesława Śmiałego z dramatu Wyspiańskiego. Szczytowe osiągnięcia okresu gdańskiego to Kapitan (''Śmiertelny taniec''), Prospero (''Burza''), Fiodor (''Bracia Karamazow''). Ostatnią rolą w Gdańsku była postać Radosta (''Śluby panieńskie'').<br/><br/> | ||
+ | W latach 1975–1981 (do emerytury) pracował w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Zagrał wiele ról filmowych i telewizyjnych, brał udział w słuchowiskach radiowych. W okresie pracy w Gdańsku zagrał w filmach między innymi role: mjr. Grubina (''Wilcze echa''), kmdr. Pawlikowskiego (''Ostatni po Bogu''), Bucholca (''Ziemia obiecana''), a z ról telewizyjnych: latarnika Karola (''Zmyślony''), porucznika (''Niedźwiedź''), Edgara (''Śmiertelny taniec''). Największą sławę przyniosła mu rola Juranda (''Krzyżacy''). Ostatnim filmem była ''Sprawa hrabiego Rottera''. {{author: HD}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 15:19, 2 maj 2021
ANDRZEJ SZALAWSKI (pseudonim teatralny), właściwie Andrzej Wojciech Pluciński (4 XII 1911 Warszawa – 11 X 1986 Warszawa), aktor, reżyser. Myślał o karierze śpiewaka, kształcił głos u Ady Sari i Adama Didura. W 1929 roku (jako uczeń gimnazjum) zadebiutował w filmie rolą adiutanta naczelnika w Pierwszej miłości Kościuszki. W latach 1935–1937 studiował w Państwowym Instytucie Teatralnym w Warszawie; uczeń Aleksandra Zelwerowicza. Debiutował w Teatrze Wielkim we Lwowie, gdzie pracował w sezonie 1937/1938 i zagrał w 465 spektaklach. Sezon 1938/1939 spędził w Teatrze Polskim w Poznaniu. W latach 1939–1941 występował w Państwowym Teatrze Polskim (Białoruskiej Socjalistycznej Republiki Radzieckiej) w Białymstoku i Mińsku. Oddelegowany przez Armię Krajową (pseudonim Florian), w okresie 1941–1944 pracował w teatrach jawnych: Komedia, Maska, Jar, Miniatury w Warszawie i Krakowie. Po II wojnie światowej z tego powodu otrzymał zakaz pracy w teatrach stołecznych.
W latach 1946–1948 pracował w Jeleniej Górze, 1952–1953 i 1955–1957 w Teatrze Nowym w Łodzi, 1965–1974 w Gdańsku. W Teatrze Wybrzeże zagrał 26 znaczących ról, w większości pierwszoplanowych. Zadebiutował tu rolą kucharza w Matce Courage (1965). Był najlepszym odtwórcą Ferdynanda Kokla (Henryk VI na łowach) w Polsce, w Gdańsku dodatkowo go reżyserował. Sprawdzał się w każdym gatunku dramatycznym: od klasycznych tragedii, na przykład Agamemnon (Oresteja), po komedię: Kokl (Henryk VI na łowach), Mąż (Pani Dally), Horodniczy (Rewizor), Telesfor (Dom otwarty).
Większość ról zagranych w Teatrze Wybrzeże to role dramatyczne władców i królów i wybitne kreacje aktorskie. Zagrał tytułową rolę Jana Macieja Karola Wścieklicy, Johna Armstronga (Ostatnie dobranoc Armstronga), Bolesława Śmiałego z dramatu Wyspiańskiego. Szczytowe osiągnięcia okresu gdańskiego to Kapitan (Śmiertelny taniec), Prospero (Burza), Fiodor (Bracia Karamazow). Ostatnią rolą w Gdańsku była postać Radosta (Śluby panieńskie).
W latach 1975–1981 (do emerytury) pracował w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Zagrał wiele ról filmowych i telewizyjnych, brał udział w słuchowiskach radiowych. W okresie pracy w Gdańsku zagrał w filmach między innymi role: mjr. Grubina (Wilcze echa), kmdr. Pawlikowskiego (Ostatni po Bogu), Bucholca (Ziemia obiecana), a z ról telewizyjnych: latarnika Karola (Zmyślony), porucznika (Niedźwiedź), Edgara (Śmiertelny taniec). Największą sławę przyniosła mu rola Juranda (Krzyżacy). Ostatnim filmem była Sprawa hrabiego Rottera.