PORT PÓŁNOCNY
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:Port_Północny_początek.jpg |thumb| Początek budowy pirsu węglowego Portu Północnego]] | [[File:Port_Północny_początek.jpg |thumb| Początek budowy pirsu węglowego Portu Północnego]] | ||
[[File: Budowa_Portu_Północnego.jpg |thumb| Budowa Portu Północnego]] | [[File: Budowa_Portu_Północnego.jpg |thumb| Budowa Portu Północnego]] | ||
+ | [[File: Port_Północny_otwarcie.jpg |thumb| Oficjalne otwarcie Portu Północnego 18 VII 1974]] | ||
[[File: Port_Północny__lata_80._XX_wieku.jpg |thumb| Port Północny w latach 80. XX wieku]] | [[File: Port_Północny__lata_80._XX_wieku.jpg |thumb| Port Północny w latach 80. XX wieku]] | ||
[[File:Port_Północny.jpg|thumb|Port Północny, 2010]] | [[File:Port_Północny.jpg|thumb|Port Północny, 2010]] |
Wersja z 13:52, 9 kwi 2021
PORT PÓŁNOCNY, sztuczny, zewnętrzny port morski Gdańska, budowany od 1970 roku na brzegu Wyspy Portowej, na wschód od półwyspu Westerplatte, na terenie osiedla Stogi; jedyny polski port zdolny obsługiwać statki o największym dopuszczalnym w cieśninach duńskich zanurzeniu 15 m.
Składa się z pięciu niezależnych zespołów budowli i urządzeń, tworzących odrębne rejony przeładunkowe. Baza Paliw Płynnych mieści się na sztucznej wyspie o długości 300 m i Falochronie Północnym o długości 1300 m, łączącym ją ze sztucznie usypanym półwyspem sięgającym 610 m od dawnej linii brzegowej. Na wschód od Basenu Wewnętrznego, na terenie sztucznie usypanym wzdłuż brzegu, znajdują się: Terminal Węglowy z Pomostem Węglowym o długości 765 m, Terminal Przeładunku Gazu Płynnego (LPG) z pomostem o długości 220 m i Terminal Przeładunkowo-Składowy Suchych Ładunków Masowych (w budowie – 2011) z pomostem o długości 600 m. Najdalej na wschód znajduje się terminal kontenerowy DCT ze sztucznie usypanym molem o długości 800 m.
Tor wodny do Portu Północnego ma długość 3,4 mil morskich i głębokość 17,5 m. Baza Paliw Płynnych ma dwa baseny z czterema stanowiskami dla zbiornikowców (najdłuższe 350 m); zdolność przeładunkowa wynosi 34 mln ton rocznie, przeładunki w roku 2010 – 14,1 mln ton; przyjmuje zbiornikowce o nośności do 310 tysięcy ton, największy jednorazowy załadunek wynosił 190 tysięcy ton ropy naftowej (2007). Terminal Węglowy ma jedno stanowisko załadunkowe dla statków o długości 280 m, place składowe na 600 tysięcy ton; zdolność załadunku wynosi około 8 mln ton rocznie i do 50 tysięcy ton dziennie, w roku 2010 załadowano 3 mln ton. Terminal LPG ma jedno stanowisko dla statków o długości 190 m, zbiorniki magazynowe na 13 tysięcy ton; zdolność przeładunku wynosi 0,5 mln ton rocznie, w roku 2010 przeładowano 0,3 mln ton.
Jako jedyny terminal Portu Północnego ma głębokość 9,5 m. DCT ma nabrzeże o długości 650 m, zdolność przeładunku 600 tysięcy TEU (około 7 mln ton), w roku 2010 przeładowano 452 tysięcy TEU. Łączna zdolność przeładunkowa Portu Północnego wynosi około 49 mln ton (2011).
Budowę Portu rozpoczęto 17 VIII 1970; pierwszy statek (m/s „Uniwersytet Gdański”) załadowano przy Pomoście Węglowym 9 VII 1974. Oficjalnie otwarty 18 VII 1974 (oddanie do użytku bazy przeładunków węglowych). Baza Paliw Płynnych odebrała pierwszy ładunek ropy naftowej 25 VII 1975; terminal LPG został uruchomiony 18 IX 1998; DCT obsłużył pierwszy statek 1 VI 2007.