URBANOWICZ WITOLD JAN, profesor Politechniki Gdańskiej

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(wstawianie ilustracji LM (22.02.2021))
Linia 3: Linia 3:
 
[[File:Witold_Urbanowicz.jpg|thumb|Grobowiec rodzinny na Cmentarzu Witomińskim]]
 
[[File:Witold_Urbanowicz.jpg|thumb|Grobowiec rodzinny na Cmentarzu Witomińskim]]
  
'''WITOLD JAN URBANOWICZ''' (27 III 1905 Baku – 11 VIII 1998 Gdynia), inżynier budowy kadłubów okrętowych. Po maturze uzyskanej w Zgierzu, w latach 1925–1937 studiował na Wydziale Budownictwa Okrętowego [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]], z przerwami na odbycie służby wojskowej w polskiej Marynarce Wojennej (odbył pięć rejsów na ORP „Wildze”) i finansowanych przez marynarkę staży w stoczniach francuskich (między innymi w 1934 roku był w St. Nazaire przy budowie transatlantyku „Normandia”, w 1935 w Hawrze przy budowie polskiego stawiacza min ORP „Gryf”). Pracował następnie w Gdyni, w przedsiębiorstwach armatorskich Żegluga Polska i Polsko-Brytyjskim Towarzystwie Okrętowym „Polbryt” SA; jako referent do spraw nowego tonażu opiniował zakupy, brał udział w tworzeniu pierwszych polskich projektów statków towarowych i pasażerskich (motorowca pasażersko-towarowego „Warszawa II”). <br/><br/>
+
'''WITOLD JAN URBANOWICZ''' (27 III 1905 Baku – 11 VIII 1998 Gdynia), inżynier budowy kadłubów okrętowych. Po maturze uzyskanej w Zgierzu, w latach 1925–1937 studiował na Wydziale Budownictwa Okrętowego [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]], z przerwami na odbycie służby wojskowej w polskiej Marynarce Wojennej (odbył pięć rejsów na ORP „Wildze”) i finansowanych przez marynarkę staży w stoczniach francuskich (między innymi w 1934 roku był w St. Nazaire przy budowie transatlantyku „Normandia”, w 1935 w Hawrze przy budowie polskiego stawiacza min ORP „Gryf”). W 1932 był współzałożycielem gdańskiego oddziału [[AKADEMICKI ZWIĄZEK MORSKI | Akademickiego Związku Morskiego]]. <br/><br/> 
W 1939 roku brał udział w obronie Helu, następnie, przebywając w Generalnej Guberni, od 1942 był żołnierzem Armii Krajowej (w strukturach „Alfy” – Wydział Marynarki Wojennej), walczył w powstaniu warszawskim. Po II wojnie światowej organizował przemysł okrętowy na Wybrzeżu. Kierował grupą stoczniową [[MORSKA GRUPA OPERACYJNA | Morskiej Grupy Operacyjnej]], która w 1945 zabezpieczała majątek stoczni. W latach 1945–1950 był dyrektorem technicznym, następnie naczelnym [[ZJEDNOCZENIE STOCZNI POLSKICH | Zjednoczenia Stoczni Polskich]]. Przeforsował projekt budowy statków dla polskiej floty w polskich stoczniach, bez zagranicznych zamówień. W 1950 roku organizował Morski Instytut Techniczny ([[INSTYTUT MORSKI | Instytut Morski]]). Pracował także na [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechnice Gdańskiej]] (PG), gdzie od 1966 był profesorem tytularnym (profesor magister inżynier) i gdzie zainicjował nową dyscypliny naukową: architekturę okrętów. W 1991 roku został doktorem honoris causa PG. Autor książek, między innymi ''Jak powstaje statek'' (1952), ''Architektura okrętów'' (1959, wydanie zmienione: 1965), ''Transatlantyki: zarys ich dziejów i techniki'' (1977). <br/><br/>
+
Pracował następnie w Gdyni, w przedsiębiorstwach armatorskich Żegluga Polska i Polsko-Brytyjskim Towarzystwie Okrętowym „Polbryt” SA; jako referent do spraw nowego tonażu opiniował zakupy, brał udział w tworzeniu pierwszych polskich projektów statków towarowych i pasażerskich (motorowca pasażersko-towarowego „Warszawa II”). <br/><br/>
 +
W 1939 roku brał udział w obronie Helu, następnie, przebywając w Generalnej Guberni, od 1942 był żołnierzem Armii Krajowej (w strukturach „Alfy” – Wydział Marynarki Wojennej), walczył w powstaniu warszawskim. Po II wojnie światowej organizował przemysł okrętowy na Wybrzeżu. Kierował grupą stoczniową [[MORSKA GRUPA OPERACYJNA | Morskiej Grupy Operacyjnej]], która w 1945 zabezpieczała majątek stoczni. W latach 1945–1950 był dyrektorem technicznym, następnie naczelnym [[ZJEDNOCZENIE STOCZNI POLSKICH | Zjednoczenia Stoczni Polskich]]. Przeforsował projekt budowy statków dla polskiej floty w polskich stoczniach, bez zagranicznych zamówień. W 1950 roku organizował Morski Instytut Techniczny ([[INSTYTUT MORSKI | Instytut Morski]]), w którym do 1951 pełnił funkcję p.o. dyrektora.<br/><br/>
 +
Pracował także na [[POLITECHNIKA GDAŃSKA | Politechnice Gdańskiej]] (PG), gdzie od 1966 był profesorem tytularnym (profesor magister inżynier) i gdzie zainicjował nową dyscypliny naukową: architekturę okrętów. Był pierwszym kierownikiem prowadzonej w latach 1974–1982 unikatowego na skalę kraju Podyplomowego Studium Architektury Okrętów, Portów i Przemysłu ([[WYDZIAŁ ARCHITEKTURY POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Wydział Architektury PG]]). W 1991 roku został doktorem honoris causa PG. <br/><br/>
 +
Autor książek, między innymi ''Jak powstaje statek'' (1952), ''Architektura okrętów'' (1959, wydanie zmienione: 1965), ''Transatlantyki: zarys ich dziejów i techniki'' (1977). <br/><br/>
 
W latach 1945–1970 mieszkał w Gdańsku, następnie w Gdyni. Pochowany na gdyńskim Cmentarzu Witomińskim. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
W latach 1945–1970 mieszkał w Gdańsku, następnie w Gdyni. Pochowany na gdyńskim Cmentarzu Witomińskim. {{author: RED}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 18:42, 5 kwi 2021

Witold Urbanowicz
Grobowiec rodzinny na Cmentarzu Witomińskim

WITOLD JAN URBANOWICZ (27 III 1905 Baku – 11 VIII 1998 Gdynia), inżynier budowy kadłubów okrętowych. Po maturze uzyskanej w Zgierzu, w latach 1925–1937 studiował na Wydziale Budownictwa Okrętowego Technische Hochschule Danzig, z przerwami na odbycie służby wojskowej w polskiej Marynarce Wojennej (odbył pięć rejsów na ORP „Wildze”) i finansowanych przez marynarkę staży w stoczniach francuskich (między innymi w 1934 roku był w St. Nazaire przy budowie transatlantyku „Normandia”, w 1935 w Hawrze przy budowie polskiego stawiacza min ORP „Gryf”). W 1932 był współzałożycielem gdańskiego oddziału Akademickiego Związku Morskiego.

Pracował następnie w Gdyni, w przedsiębiorstwach armatorskich Żegluga Polska i Polsko-Brytyjskim Towarzystwie Okrętowym „Polbryt” SA; jako referent do spraw nowego tonażu opiniował zakupy, brał udział w tworzeniu pierwszych polskich projektów statków towarowych i pasażerskich (motorowca pasażersko-towarowego „Warszawa II”).

W 1939 roku brał udział w obronie Helu, następnie, przebywając w Generalnej Guberni, od 1942 był żołnierzem Armii Krajowej (w strukturach „Alfy” – Wydział Marynarki Wojennej), walczył w powstaniu warszawskim. Po II wojnie światowej organizował przemysł okrętowy na Wybrzeżu. Kierował grupą stoczniową Morskiej Grupy Operacyjnej, która w 1945 zabezpieczała majątek stoczni. W latach 1945–1950 był dyrektorem technicznym, następnie naczelnym Zjednoczenia Stoczni Polskich. Przeforsował projekt budowy statków dla polskiej floty w polskich stoczniach, bez zagranicznych zamówień. W 1950 roku organizował Morski Instytut Techniczny ( Instytut Morski), w którym do 1951 pełnił funkcję p.o. dyrektora.

Pracował także na Politechnice Gdańskiej (PG), gdzie od 1966 był profesorem tytularnym (profesor magister inżynier) i gdzie zainicjował nową dyscypliny naukową: architekturę okrętów. Był pierwszym kierownikiem prowadzonej w latach 1974–1982 unikatowego na skalę kraju Podyplomowego Studium Architektury Okrętów, Portów i Przemysłu ( Wydział Architektury PG). W 1991 roku został doktorem honoris causa PG.

Autor książek, między innymi Jak powstaje statek (1952), Architektura okrętów (1959, wydanie zmienione: 1965), Transatlantyki: zarys ich dziejów i techniki (1977).

W latach 1945–1970 mieszkał w Gdańsku, następnie w Gdyni. Pochowany na gdyńskim Cmentarzu Witomińskim. RED

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania