IŻEWSKA TERESA, aktorka
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | '''TERESA IŻEWSKA''' (8 IV 1933 Warszawa – 26 VIII 1982 Gdańsk), aktorka teatralna i filmowa. W 1952 roku rozpoczęła studia chemiczne na Wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Na pierwszym roku przeniosła się do warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, gdzie w 1957 została absolwentką Wydziału Aktorskiego. Była współautorką sztuki ''Tylko dziewięćdziesiąt dziewięć'', napisanej z Piotrem Paradowskim i wystawionej w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie 7 III 1964. Od 1964 roku do śmierci występowała w [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]]. Zadebiutowała tu w sztuce Stanisława Grochowiaka ''Król IV'' w reżyserii P. Paradowskiego. Zagrała | + | '''TERESA IŻEWSKA''' (8 IV 1933 Warszawa – 26 VIII 1982 Gdańsk), aktorka teatralna i filmowa. W 1952 roku rozpoczęła studia chemiczne na Wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Na pierwszym roku przeniosła się do warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, gdzie w 1957 została absolwentką Wydziału Aktorskiego. Była współautorką sztuki ''Tylko dziewięćdziesiąt dziewięć'', napisanej z Piotrem Paradowskim i wystawionej w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie 7 III 1964.<br/><br/> |
+ | Od 1964 roku do śmierci występowała w [[TEATR WYBRZEŻE | Teatrze Wybrzeże]]. Zadebiutowała tu w sztuce Stanisława Grochowiaka ''Król IV'' w reżyserii P. Paradowskiego. Zagrała między innymi w ''Tangu'' Sławomira Mrożka w reżyserii P. Paradowskiego (premiera 21 XI 1965), ''Nie-Boskiej komedii'' Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Marka Okopińskiego (premiera 16 V 1973), ''Dziadach'' Adama Mickiewicza w reżyserii Macieja Prusa (premiera 3 XI 1979), a także w sztukach Izaaka Babla, Mikołaja Gogola, Moliera, Williama Shakespeare’a, Stanisława Wyspiańskiego i innych. Jej pożegnaniem ze sceną była rola Anioła w ''Betlejem polskim'' Lucjana Rydla w reżyserii Marcela Kochańczyka (premiera 21 I 1982).<br/><br/> | ||
+ | Do historii polskiego kina przeszła jej rola Stokrotki, uczestniczki powstania warszawskiego, w filmie ''Kanał'' (1957) [[WAJDA ANDRZEJ| Andrzej Wajda]]. Zagrała między innymi w polskim naśladownictwie westernu ''Rancho Teksas'' (1958) Wadima Berestowskiego, ''Bazie ludzi umarłych'' (1959) Czesława Petelskiego, ''Mansardzie'' Konrada Nałęckiego (1963). Przez ostatnich 19 lat życia wystąpiła w kilku filmowych epizodach, między innymi w serialu dla dzieci ''Podróż za jeden uśmiech''; po raz ostatni – w ''Odwecie'' (1982) Tomasza Zygadły.<br/><br/> | ||
+ | Między 1971 a 1982 zagrała w pięciu spektaklach telewizyjnych, w sztukach Theodore’a Dreisera, Antoniego Czechowa, Edwarda Wołodarskiego, Michała Bałuckiego i Maksyma Gorkiego. {{author: JAK}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 16:38, 3 kwi 2021
TERESA IŻEWSKA (8 IV 1933 Warszawa – 26 VIII 1982 Gdańsk), aktorka teatralna i filmowa. W 1952 roku rozpoczęła studia chemiczne na Wydziale Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Warszawskiego. Na pierwszym roku przeniosła się do warszawskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, gdzie w 1957 została absolwentką Wydziału Aktorskiego. Była współautorką sztuki Tylko dziewięćdziesiąt dziewięć, napisanej z Piotrem Paradowskim i wystawionej w Teatrze Ludowym w Nowej Hucie 7 III 1964.
Od 1964 roku do śmierci występowała w Teatrze Wybrzeże. Zadebiutowała tu w sztuce Stanisława Grochowiaka Król IV w reżyserii P. Paradowskiego. Zagrała między innymi w Tangu Sławomira Mrożka w reżyserii P. Paradowskiego (premiera 21 XI 1965), Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego w reżyserii Marka Okopińskiego (premiera 16 V 1973), Dziadach Adama Mickiewicza w reżyserii Macieja Prusa (premiera 3 XI 1979), a także w sztukach Izaaka Babla, Mikołaja Gogola, Moliera, Williama Shakespeare’a, Stanisława Wyspiańskiego i innych. Jej pożegnaniem ze sceną była rola Anioła w Betlejem polskim Lucjana Rydla w reżyserii Marcela Kochańczyka (premiera 21 I 1982).
Do historii polskiego kina przeszła jej rola Stokrotki, uczestniczki powstania warszawskiego, w filmie Kanał (1957) Andrzej Wajda. Zagrała między innymi w polskim naśladownictwie westernu Rancho Teksas (1958) Wadima Berestowskiego, Bazie ludzi umarłych (1959) Czesława Petelskiego, Mansardzie Konrada Nałęckiego (1963). Przez ostatnich 19 lat życia wystąpiła w kilku filmowych epizodach, między innymi w serialu dla dzieci Podróż za jeden uśmiech; po raz ostatni – w Odwecie (1982) Tomasza Zygadły.
Między 1971 a 1982 zagrała w pięciu spektaklach telewizyjnych, w sztukach Theodore’a Dreisera, Antoniego Czechowa, Edwarda Wołodarskiego, Michała Bałuckiego i Maksyma Gorkiego.