DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI, popularna ...”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955.JPG|thumb|Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955]]DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI, popularna nazwa (od nośności ok. 10 tys. ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w q Sto- czni Gd. 1956–63 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych 3 ukończyła Stocznia im. Komuny Parys- kiej w Gdyni), także 1960–62 w Stoczni Szczecińskiej (6 jednostek, 2 na eksport, ponadto 1961–65 6 jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych 4 na eksport). Były symbolem nowo- czesności i rozwoju pol. przemysłu okrętowego oraz pol. żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce pol. produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zach. („Rhone” w 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie PLO: prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy pol. statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie 2 jednostki PLO sprzedano na złom w 1986. Głównym projektantem typu B-54 był q Jerzy Pacześniak.{{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955.JPG|thumb|Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955]]'''DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI''', popularna nazwa (od nośności ok. 10 tys. ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w q Stoczni Gd. 1956–63 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych 3 ukończyła Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni), także 1960–62 w Stoczni Szczecińskiej (6 jednostek, 2 na eksport, ponadto 1961–65 6 jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych 4 na eksport). Były symbolem nowoczesności i rozwoju pol. przemysłu okrętowego oraz pol. żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce pol. produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zach. („Rhone” w 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie PLO: prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy pol. statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie 2 jednostki PLO sprzedano na złom w 1986. Głównym projektantem typu B-54 był q Jerzy Pacześniak.{{author: MBŁ}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 15:19, 12 lut 2013

Dziesięciotysięcznik „Marceli Nowotko”, 1955
DZIESIĘCIOTYSIĘCZNIKI, popularna nazwa (od nośności ok. 10 tys. ton, pojemność 6700 RT) drobnicowców typu B-54, budowanych w q Stoczni Gd. 1956–63 (29 jednostek, 13 na eksport, z tych 3 ukończyła Stocznia im. Komuny Paryskiej w Gdyni), także 1960–62 w Stoczni Szczecińskiej (6 jednostek, 2 na eksport, ponadto 1961–65 6 jednostek zmodernizowanego typu B-454, z tych 4 na eksport). Były symbolem nowoczesności i rozwoju pol. przemysłu okrętowego oraz pol. żeglugi liniowej. Pierwsze duże motorowce pol. produkcji; zapoczątkowały eksport statków towarowych do Europy Zach. („Rhone” w 1961, dla Szwajcarii); inaugurowały połączenia i linie PLO: prototypowy „Marceli Nowotko” jako pierwszy pol. statek towarowy zawinął do Japonii (1957), otwierał linię australijską (1971) i indonezyjsko-filipińską (1979), „Stefan Okrzeja” inaugurował linię towarową do USA (1958) i jako pierwszy statek PLO zawinął do Australii (1959). Ostatnie 2 jednostki PLO sprzedano na złom w 1986. Głównym projektantem typu B-54 był q Jerzy Pacześniak.MBŁ
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania