DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Dworzec Główny, początek XX wiekuDWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY (Danzig Hbf., Dworzec Centralny), ob.u...”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Dworzec Główny, początek XX wieku.JPG|thumb|Dworzec Główny, początek XX wieku]]DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY (Danzig Hbf., Dworzec Centralny), ob.ul. Podwale Grodzkie. Powstał na terenach udostępnionych po niwelacji (od 1893) części miejskich obwarowań. Na jego budowę wyasygnowano 5 mln marek. Budowę rozpoczęto w 1896, 28 X 1900 oddano do użytku część gł., tzw. Empfangsgebäude (budy- nek powitalny); uroczyste otwarcie całości nastąpiło 30 października t.r. (pierwszy pociąg odszedł do Tczewa). Budynek, nawiązujący do gd. neorenesansu, zaprojektowali Alexander Rüdell i Paul Thoemer w Ministerstwie Robót Publicznych w Berlinie, wykonaniem rysunków roboczych i budową kierował gd. architekt Georg Cuny, wykonała firma q Hermanna Prochnowa. Bryła d. składała się z centr. części z wielką halą, przylegającego skrzydła płn. oraz mniejszego skrzydła płd. i wieży zegarowej w narożniku między halą a skrzydłem płd. Takie rozwiązanie przestrzenne zastosowano w wielu budynkach dworców, realizowanych w tym czasie wg koncepcji A. Rüdella. Podobne d., z halą oświetloną półokrągłymi oknami i z wieżą, powstały w Krefeld, Colmar, Bad Homburg, Wiesbaden, Metz, Stralsundzie. Nadano im historyzujące formy: neogotyckie, neorenesansowe, neobarokowe lub łączące detale różnych stylów. Dworzec gd. otrzymał elewację z czerwonej cegły zestawionej z jasnym piaskowcem w sposób charakterystyczny dla niderl. manieryzmu, dominującego w gd. architekturze na przeł. XVI i XVII w. Na dworcowej wieży (wys. 48 m), spełniającej pocz. funkcję wieży ciśnień dla dworcowych instalacji wodoc., z napędzanym elektrycznie zegarem (o śr. tarcz 3,25 m), powstał pokryty miedzianą blachą hełm, będący wariacją na temat zwieńczenia wieży pobliskiego q kośc. św. Katarzyny. Dachy gł. hali pokryto dachówką glazurowaną na kolor ciemnoniebieski, a cokoły wykonano ze śląskiego granitu. Bryłę d. udekorowano licznymi wieżyczkami, lukarnami, szczytami i szczycikami. W budynku gł. znajdowała się duża hala pasażerska (westybul) z okienkami kasowymi; w płd. skrzydle znajdowały się m.in. przechowalnie bagażu, biuro rzeczy znalezionych, pokoje policjantów i portierów, kilka pomieszczeń przeznaczonych dla księcia – rezydującego we Wrzeszczu następcy tronu Cesarstwa Niemieckiego (q Friedrich Wilhelm Victor Hohenzollern); w skrzydle płn. znajdowały się poczekalnie (wspólna dla klas 1. i 2., osobna dla 3. i 4. klasy, oddzielna dla samotnie podróżujących pań), umywalnie, toalety i bufet. Poczekalnie były dostępne z korytarzy umieszczonych od strony miasta i od strony peronów. Od strony płn. znajdowały się pomieszczenia zajmowane przez kolejarzy i telegrafistów. Korytarze przy poczekalniach w płn. części budynku przykryto sklepieniami krzyżowymi, a reprezentacyjny charakter przedsionka poczekalni książęcej podkreś- lono sklepieniem gwiaździstym. Także gł. hala otrzymała sklepienie o tradycyjnej formie kolebki z gurtami i lunetami, lecz z zastosowaniem nowoczesnej wówczas konstrukcji ze stalowej siatki obrzuconej tynkiem. W 1902 oddano do użytku przy płn.-wsch. narożniku d. budynek kas podmiejskich (ob. obiekt barowo-kawiarniany). Część płd. zespołu dworcowego stanowiły budynki poczty i przesyłek ekspresowych oraz gmach biurowo-mieszkalny z 12-pokojowym apartamentem dyrektora. Budowa d. wywarła istotny wpływ na zagospodarowanie okolicy, wzrosła atrakcyjność okolicznych działek budow- lanych (szczególnie dla branży hotelarskiej, q hotele). Szybko okazało się, że budynek nie do końca spełnia wymogi rosnącego ruchu pasażerskiego. Brakowało przede wszystkim jadalni. W 1914 przebudowano d. wg projektu A. Rü- della, powiększając płn. pomieszczenia. Powstała duża, rozjaśniona od góry świetlikami sala telegrafu i kwadratowa jadalnia z przeszkloną kopułą 7-metrowej średnicy. W okresie II WMG zarządzanie całym kompleksem dworcowym przejęły Polskie Koleje Państwowe. Podpalony w marcu 1945; odbudowany z pominięciem spadzistych dachów nad skrzydłem płn., zawierającym dawniej poczekalnie (ob. restauracje i przestrzeń handl.). Na pocz. lat 60. XX w. planowano wyburzenie starej i wzniesienie nowej dworcowej zabudowy, zgodnej z architekturą swoich czasów. Plany odrzucono; po 2-letnich pracach modernizacyjnych 1 VI 1964 wyremontowany gmach oddano do użytku. W 1992 budy- nek d. ponownie poddano generalnemu remontowi: odświeżono fasady, hala recepcyjna otrzymała antresolę, powstał pasaż handl. 31 VIII 1993 d. otwarto po remoncie. Obecnie jest największą pasażerską stacją kolejową w Gd.; obsługuje połączenia krajowe i międzynarodowe, jest także stacją początkową q SKM do stacji Gd.-Nowy Port. Posiada ob. 5 zadaszonych (na większości odcinków) peronów, w tym 2 tzw. wyspowe. Peron 1. służy do przyjmowania pociągów z zach. części kraju i odprawiania pociągów w kierunku Tczewa. Peron 2. (dysponujący pomieszczeniem dyżurnego ruchu) przyjmuje pociągi z kierunku Tczewa, kończące bieg w Gdyni lub zmierzające na zach. Kolejne perony od 1951 służą do obsługi SKM. W wypadku peronu 3. jego krawędź (od peronu 2) przeznaczona jest dla pociągów SKM przejeżdżających przez Gd. (z i do Tczewa). Perony 4. i 5. obsługują pociągi SKM kończące i rozpoczynające bieg w Gd. (peron 5. wykorzystywany był wcześniej do obsługi linii do Nowego Portu). Zmiany w organizacji ruchu zapowiada decyzja budowy stacji Gd.-Śródmieś- cie przy ul. Armii Krajowej. Dworzec dysponuje 2 przejściami podziemnymi: krótszym, łączącym hale d. z peronami 1. i 2., oraz dłuższym (z punktami handl.), łączącym wszystkie perony, prowadzącym (ze schodami ruchomymi) do q dworca autobusowego i przystanków tramwajowych na ul. 3 Maja oraz do przystanków tramwajowych na ul. Podwale Grodzkie.{{author: }}MZM, JASZ [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Dworzec Główny, początek XX wieku.JPG|thumb|Dworzec Główny, początek XX wieku]]'''DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY''' (Danzig Hbf., Dworzec Centralny), ob.ul. Podwale Grodzkie. Powstał na terenach udostępnionych po niwelacji (od 1893) części miejskich obwarowań. Na jego budowę wyasygnowano 5 mln marek. Budowę rozpoczęto w 1896, 28 X 1900 oddano do użytku część gł., tzw. Empfangsgebäude (budynek powitalny); uroczyste otwarcie całości nastąpiło 30 października t.r. (pierwszy pociąg odszedł do Tczewa). Budynek, nawiązujący do gd. neorenesansu, zaprojektowali Alexander Rüdell i Paul Thoemer w Ministerstwie Robót Publicznych w Berlinie, wykonaniem rysunków roboczych i budową kierował gd. architekt Georg Cuny, wykonała firma q Hermanna Prochnowa. Bryła d. składała się z centr. części z wielką halą, przylegającego skrzydła płn. oraz mniejszego skrzydła płd. i wieży zegarowej w narożniku między halą a skrzydłem płd. Takie rozwiązanie przestrzenne zastosowano w wielu budynkach dworców, realizowanych w tym czasie wg koncepcji A. Rüdella. Podobne d., z halą oświetloną półokrągłymi oknami i z wieżą, powstały w Krefeld, Colmar, Bad Homburg, Wiesbaden, Metz, Stralsundzie. Nadano im historyzujące formy: neogotyckie, neorenesansowe, neobarokowe lub łączące detale różnych stylów. <br /><br /> Dworzec gd. otrzymał elewację z czerwonej cegły zestawionej z jasnym piaskowcem w sposób charakterystyczny dla niderl. manieryzmu, dominującego w gd. architekturze na przeł. XVI i XVII w. Na dworcowej wieży (wys. 48 m), spełniającej pocz. funkcję wieży ciśnień dla dworcowych instalacji wodoc., z napędzanym elektrycznie zegarem (o śr. tarcz 3,25 m), powstał pokryty miedzianą blachą hełm, będący wariacją na temat zwieńczenia wieży pobliskiego q kośc. św. Katarzyny. Dachy gł. hali pokryto dachówką glazurowaną na kolor ciemnoniebieski, a cokoły wykonano ze śląskiego granitu. Bryłę d. udekorowano licznymi wieżyczkami, lukarnami, szczytami i szczycikami. W budynku gł. znajdowała się duża hala pasażerska (westybul) z okienkami kasowymi; w płd. skrzydle znajdowały się m.in. przechowalnie bagażu, biuro rzeczy znalezionych, pokoje policjantów i portierów, kilka pomieszczeń przeznaczonych dla księcia – rezydującego we Wrzeszczu następcy tronu Cesarstwa Niemieckiego (q Friedrich Wilhelm Victor Hohenzollern); w skrzydle płn. znajdowały się poczekalnie (wspólna dla klas 1. i 2., osobna dla 3. i 4. klasy, oddzielna dla samotnie podróżujących pań), umywalnie, toalety i bufet. Poczekalnie były dostępne z korytarzy umieszczonych od strony miasta i od strony peronów. Od strony płn. znajdowały się pomieszczenia zajmowane przez kolejarzy i telegrafistów. Korytarze przy poczekalniach w płn. części budynku przykryto sklepieniami krzyżowymi, a reprezentacyjny charakter przedsionka poczekalni książęcej podkreślono sklepieniem gwiaździstym. Także gł. hala otrzymała sklepienie o tradycyjnej formie kolebki z gurtami i lunetami, lecz z zastosowaniem nowoczesnej wówczas konstrukcji ze stalowej siatki obrzuconej tynkiem. W 1902 oddano do użytku przy płn.-wsch. narożniku d. budynek kas podmiejskich (ob. obiekt barowo-kawiarniany). Część płd. zespołu dworcowego stanowiły budynki poczty i przesyłek ekspresowych oraz gmach biurowo-mieszkalny z 12-pokojowym apartamentem dyrektora. Budowa d. wywarła istotny wpływ na zagospodarowanie okolicy, wzrosła atrakcyjność okolicznych działek budowlanych (szczególnie dla branży hotelarskiej, q hotele). Szybko okazało się, że budynek nie do końca spełnia wymogi rosnącego ruchu pasażerskiego. Brakowało przede wszystkim jadalni. W 1914 przebudowano d. wg projektu A. Rüdella, powiększając płn. pomieszczenia. Powstała duża, rozjaśniona od góry świetlikami sala telegrafu i kwadratowa jadalnia z przeszkloną kopułą 7-metrowej średnicy. W okresie II WMG zarządzanie całym kompleksem dworcowym przejęły Polskie Koleje Państwowe. <br /><br /> Podpalony w marcu 1945; odbudowany z pominięciem spadzistych dachów nad skrzydłem płn., zawierającym dawniej poczekalnie (ob. restauracje i przestrzeń handl.). Na pocz. lat 60. XX w. planowano wyburzenie starej i wzniesienie nowej dworcowej zabudowy, zgodnej z architekturą swoich czasów. Plany odrzucono; po 2-letnich pracach modernizacyjnych 1 VI 1964 wyremontowany gmach oddano do użytku. W 1992 budynek d. ponownie poddano generalnemu remontowi: odświeżono fasady, hala recepcyjna otrzymała antresolę, powstał pasaż handl. 31 VIII 1993 d. otwarto po remoncie. Obecnie jest największą pasażerską stacją kolejową w Gd.; obsługuje połączenia krajowe i międzynarodowe, jest także stacją początkową q SKM do stacji Gd.-Nowy Port. Posiada ob. 5 zadaszonych (na większości odcinków) peronów, w tym 2 tzw. wyspowe. Peron 1. służy do przyjmowania pociągów z zach. części kraju i odprawiania pociągów w kierunku Tczewa. Peron 2. (dysponujący pomieszczeniem dyżurnego ruchu) przyjmuje pociągi z kierunku Tczewa, kończące bieg w Gdyni lub zmierzające na zach. Kolejne perony od 1951 służą do obsługi SKM. W wypadku peronu 3. jego krawędź (od peronu 2) przeznaczona jest dla pociągów SKM przejeżdżających przez Gd. (z i do Tczewa). Perony 4. i 5. obsługują pociągi SKM kończące i rozpoczynające bieg w Gd. (peron 5. wykorzystywany był wcześniej do obsługi linii do Nowego Portu). Zmiany w organizacji ruchu zapowiada decyzja budowy stacji Gd.-Śródmieście przy ul. Armii Krajowej. Dworzec dysponuje 2 przejściami podziemnymi: krótszym, łączącym hale d. z peronami 1. i 2., oraz dłuższym (z punktami handl.), łączącym wszystkie perony, prowadzącym (ze schodami ruchomymi) do q dworca autobusowego i przystanków tramwajowych na ul. 3 Maja oraz do przystanków tramwajowych na ul. Podwale Grodzkie. {{author:MZM}}, {{author:JASZ}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 01:04, 12 lut 2013

Dworzec Główny, początek XX wieku
DWORZEC GDAŃSK GŁÓWNY (Danzig Hbf., Dworzec Centralny), ob.ul. Podwale Grodzkie. Powstał na terenach udostępnionych po niwelacji (od 1893) części miejskich obwarowań. Na jego budowę wyasygnowano 5 mln marek. Budowę rozpoczęto w 1896, 28 X 1900 oddano do użytku część gł., tzw. Empfangsgebäude (budynek powitalny); uroczyste otwarcie całości nastąpiło 30 października t.r. (pierwszy pociąg odszedł do Tczewa). Budynek, nawiązujący do gd. neorenesansu, zaprojektowali Alexander Rüdell i Paul Thoemer w Ministerstwie Robót Publicznych w Berlinie, wykonaniem rysunków roboczych i budową kierował gd. architekt Georg Cuny, wykonała firma q Hermanna Prochnowa. Bryła d. składała się z centr. części z wielką halą, przylegającego skrzydła płn. oraz mniejszego skrzydła płd. i wieży zegarowej w narożniku między halą a skrzydłem płd. Takie rozwiązanie przestrzenne zastosowano w wielu budynkach dworców, realizowanych w tym czasie wg koncepcji A. Rüdella. Podobne d., z halą oświetloną półokrągłymi oknami i z wieżą, powstały w Krefeld, Colmar, Bad Homburg, Wiesbaden, Metz, Stralsundzie. Nadano im historyzujące formy: neogotyckie, neorenesansowe, neobarokowe lub łączące detale różnych stylów.

Dworzec gd. otrzymał elewację z czerwonej cegły zestawionej z jasnym piaskowcem w sposób charakterystyczny dla niderl. manieryzmu, dominującego w gd. architekturze na przeł. XVI i XVII w. Na dworcowej wieży (wys. 48 m), spełniającej pocz. funkcję wieży ciśnień dla dworcowych instalacji wodoc., z napędzanym elektrycznie zegarem (o śr. tarcz 3,25 m), powstał pokryty miedzianą blachą hełm, będący wariacją na temat zwieńczenia wieży pobliskiego q kośc. św. Katarzyny. Dachy gł. hali pokryto dachówką glazurowaną na kolor ciemnoniebieski, a cokoły wykonano ze śląskiego granitu. Bryłę d. udekorowano licznymi wieżyczkami, lukarnami, szczytami i szczycikami. W budynku gł. znajdowała się duża hala pasażerska (westybul) z okienkami kasowymi; w płd. skrzydle znajdowały się m.in. przechowalnie bagażu, biuro rzeczy znalezionych, pokoje policjantów i portierów, kilka pomieszczeń przeznaczonych dla księcia – rezydującego we Wrzeszczu następcy tronu Cesarstwa Niemieckiego (q Friedrich Wilhelm Victor Hohenzollern); w skrzydle płn. znajdowały się poczekalnie (wspólna dla klas 1. i 2., osobna dla 3. i 4. klasy, oddzielna dla samotnie podróżujących pań), umywalnie, toalety i bufet. Poczekalnie były dostępne z korytarzy umieszczonych od strony miasta i od strony peronów. Od strony płn. znajdowały się pomieszczenia zajmowane przez kolejarzy i telegrafistów. Korytarze przy poczekalniach w płn. części budynku przykryto sklepieniami krzyżowymi, a reprezentacyjny charakter przedsionka poczekalni książęcej podkreślono sklepieniem gwiaździstym. Także gł. hala otrzymała sklepienie o tradycyjnej formie kolebki z gurtami i lunetami, lecz z zastosowaniem nowoczesnej wówczas konstrukcji ze stalowej siatki obrzuconej tynkiem. W 1902 oddano do użytku przy płn.-wsch. narożniku d. budynek kas podmiejskich (ob. obiekt barowo-kawiarniany). Część płd. zespołu dworcowego stanowiły budynki poczty i przesyłek ekspresowych oraz gmach biurowo-mieszkalny z 12-pokojowym apartamentem dyrektora. Budowa d. wywarła istotny wpływ na zagospodarowanie okolicy, wzrosła atrakcyjność okolicznych działek budowlanych (szczególnie dla branży hotelarskiej, q hotele). Szybko okazało się, że budynek nie do końca spełnia wymogi rosnącego ruchu pasażerskiego. Brakowało przede wszystkim jadalni. W 1914 przebudowano d. wg projektu A. Rüdella, powiększając płn. pomieszczenia. Powstała duża, rozjaśniona od góry świetlikami sala telegrafu i kwadratowa jadalnia z przeszkloną kopułą 7-metrowej średnicy. W okresie II WMG zarządzanie całym kompleksem dworcowym przejęły Polskie Koleje Państwowe.

Podpalony w marcu 1945; odbudowany z pominięciem spadzistych dachów nad skrzydłem płn., zawierającym dawniej poczekalnie (ob. restauracje i przestrzeń handl.). Na pocz. lat 60. XX w. planowano wyburzenie starej i wzniesienie nowej dworcowej zabudowy, zgodnej z architekturą swoich czasów. Plany odrzucono; po 2-letnich pracach modernizacyjnych 1 VI 1964 wyremontowany gmach oddano do użytku. W 1992 budynek d. ponownie poddano generalnemu remontowi: odświeżono fasady, hala recepcyjna otrzymała antresolę, powstał pasaż handl. 31 VIII 1993 d. otwarto po remoncie. Obecnie jest największą pasażerską stacją kolejową w Gd.; obsługuje połączenia krajowe i międzynarodowe, jest także stacją początkową q SKM do stacji Gd.-Nowy Port. Posiada ob. 5 zadaszonych (na większości odcinków) peronów, w tym 2 tzw. wyspowe. Peron 1. służy do przyjmowania pociągów z zach. części kraju i odprawiania pociągów w kierunku Tczewa. Peron 2. (dysponujący pomieszczeniem dyżurnego ruchu) przyjmuje pociągi z kierunku Tczewa, kończące bieg w Gdyni lub zmierzające na zach. Kolejne perony od 1951 służą do obsługi SKM. W wypadku peronu 3. jego krawędź (od peronu 2) przeznaczona jest dla pociągów SKM przejeżdżających przez Gd. (z i do Tczewa). Perony 4. i 5. obsługują pociągi SKM kończące i rozpoczynające bieg w Gd. (peron 5. wykorzystywany był wcześniej do obsługi linii do Nowego Portu). Zmiany w organizacji ruchu zapowiada decyzja budowy stacji Gd.-Śródmieście przy ul. Armii Krajowej. Dworzec dysponuje 2 przejściami podziemnymi: krótszym, łączącym hale d. z peronami 1. i 2., oraz dłuższym (z punktami handl.), łączącym wszystkie perony, prowadzącym (ze schodami ruchomymi) do q dworca autobusowego i przystanków tramwajowych na ul. 3 Maja oraz do przystanków tramwajowych na ul. Podwale Grodzkie. MZM, JASZ
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania