KORAB, Koło Studentów Polaków
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''KORAB''', Koło Studentów Polaków Techniki Okrętowej „Korab”, utworzone w 1924 roku w [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]] (THD) przez studentów Albina Witka i [[POTYRAŁA ALEKSANDER | Aleksandra Potyrałę]]. Celem stowarzyszenia było między innymi zespolenie działania wszystkich członków Polaków studiujących na Wydziale Okrętowym, reprezentowanie ich potrzeb oraz interesów wobec [[BRATNIA POMOC ZRZESZENIA STUDENTÓW POLAKÓW POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Bratniej Pomocy]], władz uczelni i ówczesnych władz polskich. Początkowo skromne liczebnie, było kołem studenckim o charakterze naukowym i samopomocowym. Akcje propagandowe koła w Polsce powodowały systematyczny napływ studentów na Wydział Okrętowy, którzy zasilali następnie szeregi stowarzyszenia. W 1929 roku przemianowane na Związek Studentów Polaków Techniki Okrętowej przy THD. Członkowie absolwenci w 1936 założyli Stowarzyszenie Techników Okrętowych Polskich i w 1937 powołali Stowarzyszenie Polskich Inżynierów Budownictwa Okrętowego (liczyło 18 członków). Po II wojnie światowej stowarzyszenie reaktywowano (27 XI 1945). W 1950 roku decyzją polityczną jego działalność zawieszono, wznowiono 5 V 1957. W 1953 powołano branżową organizację – Sekcję Okrętowców – na mocy uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Od 1957 organizacja ta miała oddziały w innych miastach. W 1991 roku staraniem Sekcji Okrętowców ZG SIMP powstało Towarzystwo Okrętowców Polskich „Korab”, którego Zarząd Główny ma siedzibę w Gdańsku. Organizacja pozostaje towarzystwem branżowym podległym SIMP-owi. Celem działań towarzystwa jest między innymi zapewnienie członkom możliwości odbywania dyskusji na tematy fachowe i wyrażanie opinii zbiorowej w ważnych sprawach dotyczących gospodarki morskiej. Od 1957 równolegle funkcjonuje (z przerwami) Koło Studentów Techniki Okrętowej Politechniki Gdańskiej „Korab”, mające opiekuna – pracownika naukowego Wydziału Okrętownictwa i Oceanotechniki. Sukcesem studentów w latach 2005–2011 skupionych w „Korabiu” były czołowe lokaty w międzynarodowych zawodach politechnik w regatach dwuosobowych rowerów wodnych, w których wyrafinowane konstrukcje pojazdów wodnych i ich systemów napędowych, poruszanych siłami mięśni, miały decydujący wpływ na osiągane wyniki. Drugą specjalnością studentów z koła naukowego „Korab” są konstrukcje napędzane energią elektryczną uzyskiwaną z baterii solarnych, na których uczestniczą z dużym powodzeniem w międzynarodowych regatach. W 1977 roku w Londynie podczas I Walnego Zjazdu Okrętowców Polskich na Obczyźnie utworzono stowarzyszenie o charakterze koleżeńskim Korab International. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] | + | [[File: Korab.jpg |thumb| Godło „Korabia”]] |
+ | '''KORAB''', Koło Studentów Polaków Techniki Okrętowej „Korab”, utworzone w 1924 roku w [[TECHNISCHE HOCHSCHULE DANZIG | Technische Hochschule Danzig]] (THD) przez studentów Albina Witka i [[POTYRAŁA ALEKSANDER | Aleksandra Potyrałę]]. Celem stowarzyszenia było między innymi zespolenie działania wszystkich członków Polaków studiujących na Wydziale Okrętowym, reprezentowanie ich potrzeb oraz interesów wobec [[BRATNIA POMOC ZRZESZENIA STUDENTÓW POLAKÓW POLITECHNIKI GDAŃSKIEJ | Bratniej Pomocy]], władz uczelni i ówczesnych władz polskich. Początkowo skromne liczebnie, było kołem studenckim o charakterze naukowym i samopomocowym. Akcje propagandowe koła w Polsce powodowały systematyczny napływ studentów na Wydział Okrętowy, którzy zasilali następnie szeregi stowarzyszenia. W 1929 roku przemianowane na Związek Studentów Polaków Techniki Okrętowej przy THD. Członkowie absolwenci w 1936 założyli Stowarzyszenie Techników Okrętowych Polskich i w 1937 powołali Stowarzyszenie Polskich Inżynierów Budownictwa Okrętowego (liczyło 18 członków).<br/><br/> | ||
+ | Po II wojnie światowej stowarzyszenie reaktywowano (27 XI 1945). W 1950 roku decyzją polityczną jego działalność zawieszono, wznowiono 5 V 1957. W 1953 powołano branżową organizację – Sekcję Okrętowców – na mocy uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Od 1957 organizacja ta miała oddziały w innych miastach. W 1991 roku staraniem Sekcji Okrętowców ZG SIMP powstało Towarzystwo Okrętowców Polskich „Korab”, którego Zarząd Główny ma siedzibę w Gdańsku. Organizacja pozostaje towarzystwem branżowym podległym SIMP-owi. Celem działań towarzystwa jest między innymi zapewnienie członkom możliwości odbywania dyskusji na tematy fachowe i wyrażanie opinii zbiorowej w ważnych sprawach dotyczących gospodarki morskiej. | ||
+ | <br/><br/> | ||
+ | Od 1957 równolegle funkcjonuje (z przerwami) Koło Studentów Techniki Okrętowej Politechniki Gdańskiej „Korab”, mające opiekuna – pracownika naukowego Wydziału Okrętownictwa i Oceanotechniki. Sukcesem studentów w latach 2005–2011 skupionych w „Korabiu” były czołowe lokaty w międzynarodowych zawodach politechnik w regatach dwuosobowych rowerów wodnych, w których wyrafinowane konstrukcje pojazdów wodnych i ich systemów napędowych, poruszanych siłami mięśni, miały decydujący wpływ na osiągane wyniki. Drugą specjalnością studentów z koła naukowego „Korab” są konstrukcje napędzane energią elektryczną uzyskiwaną z baterii solarnych, na których uczestniczą z dużym powodzeniem w międzynarodowych regatach. W 1977 roku w Londynie podczas I Walnego Zjazdu Okrętowców Polskich na Obczyźnie utworzono stowarzyszenie o charakterze koleżeńskim Korab International. {{author: JL}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 17:28, 28 lut 2021
KORAB, Koło Studentów Polaków Techniki Okrętowej „Korab”, utworzone w 1924 roku w Technische Hochschule Danzig (THD) przez studentów Albina Witka i Aleksandra Potyrałę. Celem stowarzyszenia było między innymi zespolenie działania wszystkich członków Polaków studiujących na Wydziale Okrętowym, reprezentowanie ich potrzeb oraz interesów wobec Bratniej Pomocy, władz uczelni i ówczesnych władz polskich. Początkowo skromne liczebnie, było kołem studenckim o charakterze naukowym i samopomocowym. Akcje propagandowe koła w Polsce powodowały systematyczny napływ studentów na Wydział Okrętowy, którzy zasilali następnie szeregi stowarzyszenia. W 1929 roku przemianowane na Związek Studentów Polaków Techniki Okrętowej przy THD. Członkowie absolwenci w 1936 założyli Stowarzyszenie Techników Okrętowych Polskich i w 1937 powołali Stowarzyszenie Polskich Inżynierów Budownictwa Okrętowego (liczyło 18 członków).
Po II wojnie światowej stowarzyszenie reaktywowano (27 XI 1945). W 1950 roku decyzją polityczną jego działalność zawieszono, wznowiono 5 V 1957. W 1953 powołano branżową organizację – Sekcję Okrętowców – na mocy uchwały Zarządu Głównego Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich. Od 1957 organizacja ta miała oddziały w innych miastach. W 1991 roku staraniem Sekcji Okrętowców ZG SIMP powstało Towarzystwo Okrętowców Polskich „Korab”, którego Zarząd Główny ma siedzibę w Gdańsku. Organizacja pozostaje towarzystwem branżowym podległym SIMP-owi. Celem działań towarzystwa jest między innymi zapewnienie członkom możliwości odbywania dyskusji na tematy fachowe i wyrażanie opinii zbiorowej w ważnych sprawach dotyczących gospodarki morskiej.
Od 1957 równolegle funkcjonuje (z przerwami) Koło Studentów Techniki Okrętowej Politechniki Gdańskiej „Korab”, mające opiekuna – pracownika naukowego Wydziału Okrętownictwa i Oceanotechniki. Sukcesem studentów w latach 2005–2011 skupionych w „Korabiu” były czołowe lokaty w międzynarodowych zawodach politechnik w regatach dwuosobowych rowerów wodnych, w których wyrafinowane konstrukcje pojazdów wodnych i ich systemów napędowych, poruszanych siłami mięśni, miały decydujący wpływ na osiągane wyniki. Drugą specjalnością studentów z koła naukowego „Korab” są konstrukcje napędzane energią elektryczną uzyskiwaną z baterii solarnych, na których uczestniczą z dużym powodzeniem w międzynarodowych regatach. W 1977 roku w Londynie podczas I Walnego Zjazdu Okrętowców Polskich na Obczyźnie utworzono stowarzyszenie o charakterze koleżeńskim Korab International.