DANZIG, statek pasażersko-towarowy (1903)
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„DANZIG”''', statek pasażersko-towarowy zbudowany | + | |
+ | '''„DANZIG”''', statek pasażersko-towarowy zbudowany przez stocznię Blohm & Voss w Hamburgu, zwodowany 21 XII 1901, oddany 13 II 1903. Pojemność 3799 RT, nośność 5400 ton, długość 106,7 m, szerokość 15 m, zanurzenie 9,7 m, maszyna parowa o mocy 3000 KM, prędkość 13 węzłów, 86 miejsc w I klasie, 648 w III klasie.<br/><br/> | ||
+ | Wszedł do eksploatacji w Deutsche Levante Line jako „Therapia”, pływał na liniach na Bliski Wschód. W 1906 sprzedany Norddeutscher Lloyd Brema (NDL), w 1913 przejęty przez rosyjski Baltischer Lloyd z Rygi (z większością udziałów poprzedniego właściciela), przemianowany na „Baltika”, pływał głównie do portów niemieckich. W chwili wybuchu I wojny światowej, w 1914 przejęty przez rosyjską marynarkę wojenną i przebudowany na statek szpitalny, w sierpniu 1915 zatopiony w Libawie. Podniesiony przez Niemców i wyremontowany, powrócił do NDL i do nazwy „Therapia”. W 1916 zmobilizowany, przemianowany na „Sperrbrecher 2” (przerywacz zagród minowych), od 1917 używany do doświadczeń z bronią minową.<br/><br/> | ||
+ | 20 XII 1918 zwrócony NDL, w początkach 1919 sprzedany Christianowi Jensenowi z Danii, powrócił do nazwy „Baltika”, pływał do Afryki. W 1921 zakupiony przez firmę [[ARTUS. DANZIGER REEDEREI- UND HANDELS-AKTIENGESELLSCHAFT | Artus]]. Danziger Reederei- und Handels-Aktiengesellschaft i przemianowany na „Danzig”, pływał na trasie Hamburg–Południowa Ameryka. W 1926 przerejestrowany do hamburskiej firmy Stinnes Hugo Linien (gdański „Artus” był jego firmą-córką), w tym samym roku sprzedany Hamburg–America Linie. W 1929 złomowany w Bremerhaven. Był największym statkiem o nazwie Danzig. {{author:WDAN}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 13:29, 26 lut 2021
„DANZIG”, statek pasażersko-towarowy zbudowany przez stocznię Blohm & Voss w Hamburgu, zwodowany 21 XII 1901, oddany 13 II 1903. Pojemność 3799 RT, nośność 5400 ton, długość 106,7 m, szerokość 15 m, zanurzenie 9,7 m, maszyna parowa o mocy 3000 KM, prędkość 13 węzłów, 86 miejsc w I klasie, 648 w III klasie.
Wszedł do eksploatacji w Deutsche Levante Line jako „Therapia”, pływał na liniach na Bliski Wschód. W 1906 sprzedany Norddeutscher Lloyd Brema (NDL), w 1913 przejęty przez rosyjski Baltischer Lloyd z Rygi (z większością udziałów poprzedniego właściciela), przemianowany na „Baltika”, pływał głównie do portów niemieckich. W chwili wybuchu I wojny światowej, w 1914 przejęty przez rosyjską marynarkę wojenną i przebudowany na statek szpitalny, w sierpniu 1915 zatopiony w Libawie. Podniesiony przez Niemców i wyremontowany, powrócił do NDL i do nazwy „Therapia”. W 1916 zmobilizowany, przemianowany na „Sperrbrecher 2” (przerywacz zagród minowych), od 1917 używany do doświadczeń z bronią minową.
20 XII 1918 zwrócony NDL, w początkach 1919 sprzedany Christianowi Jensenowi z Danii, powrócił do nazwy „Baltika”, pływał do Afryki. W 1921 zakupiony przez firmę Artus. Danziger Reederei- und Handels-Aktiengesellschaft i przemianowany na „Danzig”, pływał na trasie Hamburg–Południowa Ameryka. W 1926 przerejestrowany do hamburskiej firmy Stinnes Hugo Linien (gdański „Artus” był jego firmą-córką), w tym samym roku sprzedany Hamburg–America Linie. W 1929 złomowany w Bremerhaven. Był największym statkiem o nazwie Danzig.