DWORZEC W OLIWIE
(wstawianie ilustracji LM (27.11.2020)) |
(uzupelnienie LM (26.11.2020)) |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
[[File:1_Dworzec_w_Oliwie.jpg|thumb|Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019]] | [[File:1_Dworzec_w_Oliwie.jpg|thumb|Wnetrze dworca w Oliwie po remoncie w 2019]] | ||
− | '''DWORZEC W OLIWIE''' (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ([[KOLEJ | kolej]]). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od roku 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 roku do Wejherowa ([[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybka Kolej Miejska]]), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony, przejście tylko podziemne, łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | + | '''DWORZEC W OLIWIE''' (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ([[KOLEJ | kolej]]). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu. <br/><br/> |
+ | |||
+ | Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od roku 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 roku do Wejherowa ([[SZYBKA KOLEJ MIEJSKA | Szybka Kolej Miejska]]), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne, łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). W 1996 przebudowano perony i układ torów. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 11:50, 26 lis 2020
DWORZEC W OLIWIE (Oliva, 1926 Danzig Oliva, 1945 Gdańsk Oliwa), przy obecnym pl. Dworcowym 1 (Bahnhofsvorplatz), oddany do użytku 1 VII 1870 (uroczyste otwarcie 1 IX 1870) wraz z uruchomieniem kolejowego połączenia ze Szczecinem ( kolej). Według tego samego projektu budynki dworcowe zbudowano na stacjach Gdańsk-Wrzeszcz (nie zachował się), Sopot (nie zachował się), Gdynia-Chylonia, Reda, Wejherowo i Lębork. Na przełomie XIX–XX wieku dobudowano drugi tor, od 1910 dwa dalsze tory w kierunku Sopotu.
Przez stację przechodzą 2 dwutorowe linie kolejowe: dalekobieżna Gdańsk Główny – Szczecin i Gdynia – Tczew oraz od roku 1952 linia podmiejska Gdańsk Główny – Sopot, od 1957 roku do Wejherowa ( Szybka Kolej Miejska), linia dalekobieżna zelektryfikowana od 19 X 1969. Dwa zadaszone perony (zadaszenie peronu SKM w 1952), przejście tylko podziemne, łączące (od wschodu) ul. Droszyńskiego z pl. Dworcowym (od zachodu). W 1996 przebudowano perony i układ torów.