ZŁOTA KAMIENICZKA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
 
[[File:Złota_Kamienica,_Julius_Greth,_1857.jpg|thumb|Złota Kamieniczka, rys. Julius Greth, 1857]]
 
[[File:Złota_Kamienica,_Julius_Greth,_1857.jpg|thumb|Złota Kamieniczka, rys. Julius Greth, 1857]]
 +
[[File:Złota Kamienica z fasadą Abrahama van den Blocka.JPG|thumb|Złota Kamieniczka, koniec XIX wieku]]
 
[[File:Przedproże Złotej Kamieniczki, 1920–1930.jpg|thumb|Przedproże Złotej Kamieniczki, 1920–1930]]
 
[[File:Przedproże Złotej Kamieniczki, 1920–1930.jpg|thumb|Przedproże Złotej Kamieniczki, 1920–1930]]
 
[[File:Zrujnowana fasada Złotej Kamieniczki, około 1950.jpg|thumb|Zrujnowana fasada Złotej Kamieniczki, około 1950]]
 
[[File:Zrujnowana fasada Złotej Kamieniczki, około 1950.jpg|thumb|Zrujnowana fasada Złotej Kamieniczki, około 1950]]

Wersja z 11:42, 31 gru 2019

Złota Kamieniczka, rys. Julius Greth, 1857
Złota Kamieniczka, koniec XIX wieku
Przedproże Złotej Kamieniczki, 1920–1930
Zrujnowana fasada Złotej Kamieniczki, około 1950
Figury na attyce Złotej Kamieniczki, symbolizujące cnoty kardynalne
Płaskorzeźba z fasady Złotej Kamieniczki

ZŁOTA KAMIENICZKA (Dom Steffensów, Dom Speimanna), Długi Targ 41. Posesja w 2. połowie XIV wieku była własnością ławnika i rajcy Meinharda Steina, do 1411 roku ławnika, rajcy i burmistrza Arnolda Hechta, od 1443 jego spadkobiercy, ławnika i rajcy Johanna Bylera. Najpewniej w końcu XV wieku wzniesiono jednopiętrową kamienicę (widoczną na obrazie z 1601 Antona Möllera Grosz czynszowy). Pod koniec XVI wieku kilkakrotnie wchodziła w skład pomieszczeń rezydencji króla polskiego Zygmunta III Wazy podczas jego pobytu w Gdańsku.

Od 1601 roku własność Johanna Speimanna. W 1609 polecił on wzniesienie nowej kamienicy, według projektu Abrahama van den Blocka, z kamienną manierystyczną fasadą o bogatej dekoracji rzeźbiarskiej, ukończonej w roku 1618, fragmentarycznie przypisywanej Hansowi Voigtowi z Rostocku. Kamieniczka jeszcze za życia Johanna Speimanna pełniła funkcję muzeum osobliwości, z kolekcją obrazów, rzeźb, wyrobów rzemiosła artystycznego, minizbrojownią z mediolańskimi zbrojami i biblioteką. Po kamieniczce-muzeum raz w tygodniu oprowadzał zainteresowanych gości specjalnie wynajęty do tego celu i przeszkolony kustosz.

Po śmierci Johanna Speimanna właścicielami zostali jego zięciowie, następnie rodzina Krause. W 1786 roku właścicielem został Carl Gottlieb Steffens, w rękach tej rodziny pozostawała do 1918, następnie przeszła na własność miasta. W roku 1924 przebudowana na bank. W XVIII wieku w sień wbudowano kantorek i antresolę. Zniszczona w 1945, ocalała fasada (zniszczone fragmenty zrekonstruowano według projektu Mariana Bajdo). Trójosiowa, czterokondygnacyjna fasada o podziałach pilastrowych ma bogatą, złoconą kamienną dekorację.

Program zawarty w wyobrażeniach jest gloryfikacją cnót obywatelskich. W przyziemiu pilastry toskańskie zostały ozdobione przepaskami z płaskorzeźbionych motywów panoplii, w drugiej i trzeciej kondygnacji jońskie i korynckie udekorowane motywem winnej latorośli, w czwartej hermowe z symbolami cnót kardynalnych (głowy jelenia, lwa, baranka i wołu). Portal zaznaczony jedynie głęboką archiwoltą – tu w przyłuczach płaskorzeźbione alegorie Wiary i Nadziei, nad wejściem pełnoplastyczna rzeźba alegorii Miłosierdzia i sentencje łacińskie: „Cnotę kochaj, to cię uszczęśliwi, zechcesz prześladować, to obali”, „Czyń słusznie, nikogo się nie lękaj”. W szerokich fryzach pod oknami płaskorzeźbione sceny prezentujące czyny bohaterów historycznych i mitologicznych, ich popiersia opatrzone podpisami – w I kondygnacji od lewej: Wawrzyniec Medyceusz, król Zygmunt III Waza, cesarz Henryk IV (lub Henryk IV król Francji), Scypion Afrykański Młodszy Numatyjski; na płycinach: Juda Machabeusz, Horacjusz Kokles, Kamilliusz; w II kondygnacji: Marek Katon Młodszy, cesarz Otton III, król Władysław Jagiełło, Fabrycjusz; na płycinach: Brutusowie, herby – własny Speimanna, także Rawicz – jego małżonki, Horacjusze i Kuracjusze; w III kondygnacji: Solon, Attiliusz Regulus, Scypion Afrykański Starszy, Katon Starszy; na płycinach: Temistokles, albański bohater narodowy Gjergj Skanderberg (Jerzy Kastriota, 1405–1468), Janos Hunyady i Mucjusz Scewola. Fasadę wieńczy attyka w formie tralkowej balustrady, rozdzielonej słupkami, na których płaskorzeźbione popiersia: nieokreślonej postaci, Regulusa, Scypiona Młodszego i Scypiona Starszego, nad nimi rzeźby – od lewej: Roztropność, Sprawiedliwość, Męstwo i Umiarkowanie; na cokole data 1609. Za nimi taras i cofnięty szczyt naczółkowy, szczyt dachu wieńczy cokół z posągiem alegorii Fortuny (wykonany w 1991 roku według modelu Krystyny Frejer).

Zniszczone w 1945 przedproże zrekonstruowano z użyciem oryginalnych elementów, konserwowanych w 1990. W 1995 roku zabezpieczono także elewacje i wyremontowano dach, renowacja fasady w latach 1999–2001. TD

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania