MOHRHEIM FRIEDRICH CHRISTIAN SAMUEL, kompozytor, kapelmistrz
Linia 4: | Linia 4: | ||
'''FRIEDRICH CHRISTIAN SAMUEL MOHRHEIM''' (26 IV 1719 Neumark, Turyngia – 8 X 1780 Gdańsk), kompozytor, kapelmistrz i klawesynista. W latach 1733–1736 uczeń szkoły św. Tomasza w Lipsku, gdzie zetknął się z Johannem Sebastianem Bachem (prawdopodobnie rozpisywał głosy ''Pasji według św. Mateusza''), studiował na uniwersytecie w Jenie i Halle. 2 X 1747 odbył się w Gdańsku jego pierwszy koncert. Od 1750 roku substytut, od 1764 kapelmistrz [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP), następca swego teścia [[FREISLICH JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN | Johanna Balthasara Christiana Freislicha]]. Autor utworów wokalno-instrumentalnych ([[KANTATA | kantaty]] kościelne, elekcyjne ([[KÜRTAG | Kürtag]]) i świeckie, oratoria, singspiele), organowych (preludia chorałowe i tria; edycja współczesna: Wydawnictwo ORGANON) oraz klawesynowych (koncert i inne).<br/><br/> | '''FRIEDRICH CHRISTIAN SAMUEL MOHRHEIM''' (26 IV 1719 Neumark, Turyngia – 8 X 1780 Gdańsk), kompozytor, kapelmistrz i klawesynista. W latach 1733–1736 uczeń szkoły św. Tomasza w Lipsku, gdzie zetknął się z Johannem Sebastianem Bachem (prawdopodobnie rozpisywał głosy ''Pasji według św. Mateusza''), studiował na uniwersytecie w Jenie i Halle. 2 X 1747 odbył się w Gdańsku jego pierwszy koncert. Od 1750 roku substytut, od 1764 kapelmistrz [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]] (NMP), następca swego teścia [[FREISLICH JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN | Johanna Balthasara Christiana Freislicha]]. Autor utworów wokalno-instrumentalnych ([[KANTATA | kantaty]] kościelne, elekcyjne ([[KÜRTAG | Kürtag]]) i świeckie, oratoria, singspiele), organowych (preludia chorałowe i tria; edycja współczesna: Wydawnictwo ORGANON) oraz klawesynowych (koncert i inne).<br/><br/> | ||
− | Na zamówienie rodzin patrycjuszowskich komponował okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne, między innymi kantatę ''Der feierliche Abend'' na ślub córki [[UPHAGEN PETER | Petera Uphagena]] Renaty Elisabethy (1741 Gdańsk – 3 I 1784 Gdańsk) z Jakobem Ludwigiem Lösekannem (1732 – po 1767), zawarty 27 XI 1760; kantatę ''Der träumende Schäfer'' na ślub córki Carla Uphagena (ochrzczony 13 III 1699 Gdańsk – 25 III 1746 Gdańsk) | + | Na zamówienie rodzin patrycjuszowskich komponował okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne, między innymi kantatę ''Der feierliche Abend'' na ślub córki [[UPHAGEN PETER | Petera Uphagena]] Renaty Elisabethy (1741 Gdańsk – 3 I 1784 Gdańsk) z Jakobem Ludwigiem Lösekannem (1732 – po 1767), zawarty 27 XI 1760; kantatę ''Der träumende Schäfer'' na ślub córki Carla Uphagena (ochrzczony 13 III 1699 Gdańsk – 25 III 1746 Gdańsk) i Anny z domu Forret (1701 – pochowana 11 III 1773 Gdańsk), Charlotty (12 XII 1740 Gdańsk – 14 XI 1763 Gdańsk) z [[SOERMANNS WILHELM ERNST FRIEDRICH | Johannem Heinrichem Soermannsem]], zawarty 2 XII 1760; ''Trauer-Cantate'' na pogrzeb Petera Uphagena 14 II 1775, a także utwory instrumentalne, między innymi koncert klawesynowy dla Dietricha Florusa Soermannsa (1705 – pochowany 6 II 1759 Gdańsk), 11 VII 1757 otrzymał honorarium w wysokości 200 florenów. W tym samym roku w Londynie wydano jego ''Lesson for harpsichord'' (''Szkołę gry na klawesynie''). Skomponował ''Festmusik'' na poświęcenie organów w [[KOŚCIÓŁ ŚW. PIOTRA I PAWŁA | kościele św. Piotra i Pawła]] 7 V 1769, zbudowanych przez [[RHODE JOHANN FRIEDRICH | Johanna Friedricha Rhodego]]. Koncertował z własnymi utworami. {{author: MaBa}}<br/><br/> |
Był dwukrotnie żonaty. Jego pierwsza żona, Barbara (nazwisko rodowe nieznane; pochowana 6 X 1749 Gdańsk), była śpiewaczką. 9 IV 1750 w kościele NMP poślubił najstarszą córkę [[FREISLICH JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN | Johanna Balthasara Christiana Freislicha]], Henriettę Louisę Sophię (ochrzczona 5 XI 1730 Sondershausen, Turyngia – po 1781). Miał córki Renatę Constantię (ochrzczona 20 VIII 1752 Gdańsk – pochowana 18 VII 1755 Gdańsk) i Christinę Paulinę (ochrzczona 25 V 1762 Gdańsk) oraz synów Traugotta Christiana, 20 XI 1770 zapisanego do klasy secundae [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]], i Gottlieba Petera Anthony’ego (ochrzczony 18 VI 1769 Gdańsk).<br/><br/> | Był dwukrotnie żonaty. Jego pierwsza żona, Barbara (nazwisko rodowe nieznane; pochowana 6 X 1749 Gdańsk), była śpiewaczką. 9 IV 1750 w kościele NMP poślubił najstarszą córkę [[FREISLICH JOHANN BALTHASAR CHRISTIAN | Johanna Balthasara Christiana Freislicha]], Henriettę Louisę Sophię (ochrzczona 5 XI 1730 Sondershausen, Turyngia – po 1781). Miał córki Renatę Constantię (ochrzczona 20 VIII 1752 Gdańsk – pochowana 18 VII 1755 Gdańsk) i Christinę Paulinę (ochrzczona 25 V 1762 Gdańsk) oraz synów Traugotta Christiana, 20 XI 1770 zapisanego do klasy secundae [[GIMNAZJUM AKADEMICKIE | Gimnazjum Akademickiego]], i Gottlieba Petera Anthony’ego (ochrzczony 18 VI 1769 Gdańsk).<br/><br/> | ||
Pochowany 20 X 1780 w kościele NMP. {{author: JMM}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | Pochowany 20 X 1780 w kościele NMP. {{author: JMM}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 17:44, 1 gru 2019
FRIEDRICH CHRISTIAN SAMUEL MOHRHEIM (26 IV 1719 Neumark, Turyngia – 8 X 1780 Gdańsk), kompozytor, kapelmistrz i klawesynista. W latach 1733–1736 uczeń szkoły św. Tomasza w Lipsku, gdzie zetknął się z Johannem Sebastianem Bachem (prawdopodobnie rozpisywał głosy Pasji według św. Mateusza), studiował na uniwersytecie w Jenie i Halle. 2 X 1747 odbył się w Gdańsku jego pierwszy koncert. Od 1750 roku substytut, od 1764 kapelmistrz kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (NMP), następca swego teścia Johanna Balthasara Christiana Freislicha. Autor utworów wokalno-instrumentalnych ( kantaty kościelne, elekcyjne ( Kürtag) i świeckie, oratoria, singspiele), organowych (preludia chorałowe i tria; edycja współczesna: Wydawnictwo ORGANON) oraz klawesynowych (koncert i inne).
Na zamówienie rodzin patrycjuszowskich komponował okolicznościowe utwory wokalno-instrumentalne, między innymi kantatę Der feierliche Abend na ślub córki Petera Uphagena Renaty Elisabethy (1741 Gdańsk – 3 I 1784 Gdańsk) z Jakobem Ludwigiem Lösekannem (1732 – po 1767), zawarty 27 XI 1760; kantatę Der träumende Schäfer na ślub córki Carla Uphagena (ochrzczony 13 III 1699 Gdańsk – 25 III 1746 Gdańsk) i Anny z domu Forret (1701 – pochowana 11 III 1773 Gdańsk), Charlotty (12 XII 1740 Gdańsk – 14 XI 1763 Gdańsk) z Johannem Heinrichem Soermannsem, zawarty 2 XII 1760; Trauer-Cantate na pogrzeb Petera Uphagena 14 II 1775, a także utwory instrumentalne, między innymi koncert klawesynowy dla Dietricha Florusa Soermannsa (1705 – pochowany 6 II 1759 Gdańsk), 11 VII 1757 otrzymał honorarium w wysokości 200 florenów. W tym samym roku w Londynie wydano jego Lesson for harpsichord (Szkołę gry na klawesynie). Skomponował Festmusik na poświęcenie organów w kościele św. Piotra i Pawła 7 V 1769, zbudowanych przez Johanna Friedricha Rhodego. Koncertował z własnymi utworami.
Był dwukrotnie żonaty. Jego pierwsza żona, Barbara (nazwisko rodowe nieznane; pochowana 6 X 1749 Gdańsk), była śpiewaczką. 9 IV 1750 w kościele NMP poślubił najstarszą córkę Johanna Balthasara Christiana Freislicha, Henriettę Louisę Sophię (ochrzczona 5 XI 1730 Sondershausen, Turyngia – po 1781). Miał córki Renatę Constantię (ochrzczona 20 VIII 1752 Gdańsk – pochowana 18 VII 1755 Gdańsk) i Christinę Paulinę (ochrzczona 25 V 1762 Gdańsk) oraz synów Traugotta Christiana, 20 XI 1770 zapisanego do klasy secundae Gimnazjum Akademickiego, i Gottlieba Petera Anthony’ego (ochrzczony 18 VI 1769 Gdańsk).
Pochowany 20 X 1780 w kościele NMP.