BRAMA OLIWSKA
Linia 2: | Linia 2: | ||
[[File:1_Brama_Oliwska.jpg|thumb| Brama Oliwska (u dołu z lewej) około 1735, widok Matthiasa Seutera (fragment); w prawo droga zaznaczona jako Olwißche Thor, [[BRAMA ŚW. JAKUBA | Brama św. Jakuba]], [[KOŚCIÓŁ ŚW. JAKUBA (Stare Miasto) | kościół św. Jakuba]] i [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościół św. Bartłomieja]], nad bramą [[SZPITAL MIEJSKI (Lazaret przy Bramie Oliwskiej) | Szpital Miejski Lazaret przy Bramie Oliwskiej]]]] | [[File:1_Brama_Oliwska.jpg|thumb| Brama Oliwska (u dołu z lewej) około 1735, widok Matthiasa Seutera (fragment); w prawo droga zaznaczona jako Olwißche Thor, [[BRAMA ŚW. JAKUBA | Brama św. Jakuba]], [[KOŚCIÓŁ ŚW. JAKUBA (Stare Miasto) | kościół św. Jakuba]] i [[KOŚCIÓŁ ŚW. BARTŁOMIEJA I OPIEKI NAJŚWIĘTSZEJ BOGURODZICY | kościół św. Bartłomieja]], nad bramą [[SZPITAL MIEJSKI (Lazaret przy Bramie Oliwskiej) | Szpital Miejski Lazaret przy Bramie Oliwskiej]]]] | ||
[[File:2_Brama_Oliwska.jpg|thumb|Brama Oliwska i jej umocnienia, [[DEISCH MATTHAEUS | Matthaeus Deisch]], 1761–1765]] | [[File:2_Brama_Oliwska.jpg|thumb|Brama Oliwska i jej umocnienia, [[DEISCH MATTHAEUS | Matthaeus Deisch]], 1761–1765]] | ||
+ | [[File:3_Brama_Oliwska.jpg|thumb| 3 / Brama Oliwska w 1810, fragment mapy J. L. Belitskiego z 1822 ; u góry [[GRODZISKO | Grodzisko]] i nieistniejący zespół cmentarzy przy obecnej ul. 3 Maja z [[KOŚCIÓŁ BOŻEGO CIAŁA (przy ob. ul. 3 Maja) | kościołem Bożego Ciała]], na wprost Bramy Oliwskiej początek Alei Lipowej ([[ZWYCIĘSTWA, aleja | al. Zwycięstwa]], zabudowa [[FUNDACJA BARBARY RENNER| Fundacji Barbary Renner]] (w prawo), [[SZPITAL MIEJSKI (Lazaret przy Bramie Oliwskiej) | Szpital Miejski Lazaret przy Bramie Oliwskiej]] (w lewo), [[BRAMA ŚW. JAKUBA | Brama św. Jakuba]]]] | ||
[[File:Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919.JPG|thumb|Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919]] | [[File:Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919.JPG|thumb|Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919]] | ||
'''BRAMA OLIWSKA''', obecnie część Gdańska na granicy jednostek pomocniczych [[ANIOŁKI | Aniołki]] i Śródmieście ([[ADMINISTRACYJNY PODZIAŁ I TERYTORIALNY ROZWÓJ GDAŃSKA | administracyjny podział]]). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od roku 1656 w pasie zewnętrznych północno-zachodnich umocnień miejskich, z fosą i mostem nad nią. Rozebrana częściowo w latach 1898–1899 w czasie budowy wiaduktu kolejowego [[BŁĘDNIK, wiadukt | Błędnik]]; pozostałości na przedłużeniu obecnej ul. 3 Maja usunięto w 1919. Zbudowana w formie 2 kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]]. Wrota usunięto w końcu XIX wieku. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gdańska do [[NOWY PORT | Nowego Portu]], od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od roku 1873 biegła linia tramwaju konnego w kierunku Wrzeszcza, od 1896 zelektryfikowana ([[TRAMWAJE | tramwaje]]). W 2. połowie XIX wieku przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z lat 1768–1770, prowadząca do Wrzeszcza ([[ZWYCIĘSTWA, aleja | al. Zwycięstwa]]), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły ([[WIŚLNA | Wiślna]]). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje obecnie wiadukt Błędnik. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | '''BRAMA OLIWSKA''', obecnie część Gdańska na granicy jednostek pomocniczych [[ANIOŁKI | Aniołki]] i Śródmieście ([[ADMINISTRACYJNY PODZIAŁ I TERYTORIALNY ROZWÓJ GDAŃSKA | administracyjny podział]]). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od roku 1656 w pasie zewnętrznych północno-zachodnich umocnień miejskich, z fosą i mostem nad nią. Rozebrana częściowo w latach 1898–1899 w czasie budowy wiaduktu kolejowego [[BŁĘDNIK, wiadukt | Błędnik]]; pozostałości na przedłużeniu obecnej ul. 3 Maja usunięto w 1919. Zbudowana w formie 2 kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony [[WRZESZCZ | Wrzeszcza]]. Wrota usunięto w końcu XIX wieku. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gdańska do [[NOWY PORT | Nowego Portu]], od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od roku 1873 biegła linia tramwaju konnego w kierunku Wrzeszcza, od 1896 zelektryfikowana ([[TRAMWAJE | tramwaje]]). W 2. połowie XIX wieku przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z lat 1768–1770, prowadząca do Wrzeszcza ([[ZWYCIĘSTWA, aleja | al. Zwycięstwa]]), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły ([[WIŚLNA | Wiślna]]). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje obecnie wiadukt Błędnik. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 12:07, 26 paź 2019
BRAMA OLIWSKA, obecnie część Gdańska na granicy jednostek pomocniczych Aniołki i Śródmieście ( administracyjny podział). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od roku 1656 w pasie zewnętrznych północno-zachodnich umocnień miejskich, z fosą i mostem nad nią. Rozebrana częściowo w latach 1898–1899 w czasie budowy wiaduktu kolejowego Błędnik; pozostałości na przedłużeniu obecnej ul. 3 Maja usunięto w 1919. Zbudowana w formie 2 kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony Wrzeszcza. Wrota usunięto w końcu XIX wieku. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gdańska do Nowego Portu, od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od roku 1873 biegła linia tramwaju konnego w kierunku Wrzeszcza, od 1896 zelektryfikowana ( tramwaje). W 2. połowie XIX wieku przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z lat 1768–1770, prowadząca do Wrzeszcza ( al. Zwycięstwa), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły ( Wiślna). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje obecnie wiadukt Błędnik.