BÜTNER CRATO, organista, kompozytor
(Utworzył nową stronę „{{paper}} BÜTNER (Büthner) CRATO (1616 Sonneberg, Turyngia – 1679 Gdańsk), organista, kompo- zytor. W Gd. od ok. 1650. W 1651 ?–56 organista w q kośc. Zbawic...”) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | BÜTNER (Büthner) CRATO (1616 Sonneberg, Turyngia – 1679 Gdańsk), organista, | + | '''BÜTNER (Büthner) CRATO''' (1616 Sonneberg, Turyngia – 1679 Gdańsk), organista, kompozytor. W Gd. od ok. 1650. W 1651 ?–56 organista w q kośc. Zbawiciela. Od ok. 1660 kantor w q kośc. św. Katarzyny. Pod jego kierownictwem tamtejsza kapela wokalno-instrumentalna stała się jednym z najważniejszych zespołów muzycznych Gd. Dbał o wysoki poziom repertuaru kapeli, kopiując dzieła wybitnych twórców współczesnych, przede wszystkim wł., oraz czołowych kompozytorów pol. kapeli królewskiej w Warszawie. Autor utworów pisanych w postępowym wówczas nurcie stylistycznym concertato, przyczynił się do rozpowszechnienia tego stylu w Gd. Kilka dzieł opublikowano za jego życia w Hamburgu i Gd. Kompozycje miały z reguły teksty rel., przeznaczone na użytek Kościoła, uroczystości miejskich, państw., np. trzychórowe Te Deum napisane z okazji zawarcia traktatu pokojowego w Oliwie 1660 (q pokój oliwski), wykonane w oliwskim q kośc. Trójcy Świętej w obecności króla pol. Jana Kazimierza, oraz prywatnych (wesela, pogrzeby gd. patrycjuszy). Ok. 50 autografów jego dzieł i ponad 20 rękopisów zawierających utwory innych twórców zaginęło podczas II w. świat. Zachowane utwory przechowywane są w bibl. uniw. w Uppsali, q BG PAN, bibl. Berlina, Drezna i Wolfenbüttel. {{author: DS}} [[Category: Encyklopedia]] |
Wersja z 18:10, 7 lut 2013
BÜTNER (Büthner) CRATO (1616 Sonneberg, Turyngia – 1679 Gdańsk), organista, kompozytor. W Gd. od ok. 1650. W 1651 ?–56 organista w q kośc. Zbawiciela. Od ok. 1660 kantor w q kośc. św. Katarzyny. Pod jego kierownictwem tamtejsza kapela wokalno-instrumentalna stała się jednym z najważniejszych zespołów muzycznych Gd. Dbał o wysoki poziom repertuaru kapeli, kopiując dzieła wybitnych twórców współczesnych, przede wszystkim wł., oraz czołowych kompozytorów pol. kapeli królewskiej w Warszawie. Autor utworów pisanych w postępowym wówczas nurcie stylistycznym concertato, przyczynił się do rozpowszechnienia tego stylu w Gd. Kilka dzieł opublikowano za jego życia w Hamburgu i Gd. Kompozycje miały z reguły teksty rel., przeznaczone na użytek Kościoła, uroczystości miejskich, państw., np. trzychórowe Te Deum napisane z okazji zawarcia traktatu pokojowego w Oliwie 1660 (q pokój oliwski), wykonane w oliwskim q kośc. Trójcy Świętej w obecności króla pol. Jana Kazimierza, oraz prywatnych (wesela, pogrzeby gd. patrycjuszy). Ok. 50 autografów jego dzieł i ponad 20 rękopisów zawierających utwory innych twórców zaginęło podczas II w. świat. Zachowane utwory przechowywane są w bibl. uniw. w Uppsali, q BG PAN, bibl. Berlina, Drezna i Wolfenbüttel.