WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ
(Anulowanie wersji nr 58946 utworzonej przez Blazejsliwinski (dyskusja)) |
(wstawienie ilustracji (e-mail z 31.07.2019)) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
+ | [[File:WĘZEŁ_DROGOWY_IM._UNII_EUROPEJSKIEJ.jpg|thumb|Estakada na węźle drogowym im. Unii Europejskiej, widok z Forum Gdańsk, 2018]] | ||
[[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] <br/> | [[File:GDANKSK LOGOTYP.jpg|thumb|'''Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk''']] <br/> | ||
[[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] | [[File:GAIT LOGOTYP.jpg|thumb|'''Partner redakcji''']] |
Wersja z 07:38, 31 lip 2019
WĘZEŁ DROGOWY IM. UNII EUROPEJSKIEJ, trzypoziomowy, na skrzyżowaniu ulic Podwale Przedmiejskie (w chwili budowy: al. Leningradzka), Okopowej i al. Armii Krajowej (w chwili budowy nie istniała). Początkowo nazywany węzłem Leningradzkim, od 1990 roku węzłem Okopowa, pod obecną nazwą od 30 IX 2004 roku. Jeden z elementów tzw. trasy W-Z (biegnącej od Podwala Przedmiejskiego do Obwodnicy Zachodniej).
Przedsięwzięcie, rozpoczęte w 1971 roku, zostało podzielone na trzy etapy: budowę zachodniej nitki tunelu samochodowego (Śródmieście–Orunia), następnie jego wschodniej nitki (Orunia–Śródmieście) oraz estakady nad nimi wraz z tunelem dla pieszych pod ul. Podwale Przedmiejskie. Tunel zachodni i jezdnię nad nim oddano do użytku w czerwcu 1973, tunel wschodni z podobną jezdnią – 22 VI 1974. Naziemną jezdnię we wschodnim ciągu ul. Okopowej, pozwalającą na skręt w prawo w Podwale Przedmiejskie i biegnącą dalej pod estakadą, oddano 30 IX 1975 roku. Budowa węzła została zintegrowana z przebudową Podwala Przedmiejskiego, wykonano wówczas między innymi tunel dla pieszych w ciągu ulic Żabi Kruk i Słodowników. Generalnym wykonawcą było Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych.
Uroczyste otwarcie estakady i zakończenie całości prac nastąpiło 15 X 1975 roku. Węzeł szybko stał się przedmiotem żartów jako jedno z niewielu na świecie trójpoziomowych skrzyżowań, które nie ma ani jednego bezkolizyjnego przejazdu. Po wybudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą (2016) pojawiły się głosy o konieczności uspokojenia ruchu samochodowego na Podwalu Przedmiejskim między innymi przez wyburzenie estakady oraz zasypanie tunelu dla pieszych (i wszystkich w ciągu tej ulicy).