WANNING JOHANNES, śpiewak, kompozytor
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | {{author: | + | '''JOHANNES WANNING''' (1537 Kampen – pochowany 23 X 1603 w Gdańsku), śpiewak, kompozytor. Nie wcześniej niż w 1560 roku opuścił Niderlandy i przeniósł się do Królewca, gdzie został zatrudniony jako śpiewak w kapeli księcia Albrechta Pruskiego. W 1568 lub 1569 roku przybył do Gdańska i objął stanowisko kapelmistrza w [[KOŚCIÓŁ WNIEBOWZIĘCIA NAJŚWIĘTSZEJ MARII PANNY | kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny]], na którym pozostał do 1599 roku. |
− | [[Category: | + | W czasie jego pobytu w Gdańsku opublikowano ponad sto motetów jego autorstwa – w zbiorach drukowanych w Norymberdze, Dreźnie i Wenecji. Największe znaczenie ma kolekcja ''Sententiae insigniores…'', zawierająca motetowe opracowania tekstów ewangelii na wszystkie niedziele roku kościelnego. Stała się ona wzorem dla wielu kompozytorów protestanckich u schyłku XVI wieku i w wieku XVII. <br/><br/> |
+ | Jego utwory przetrwały także w przekazach rękopiśmiennych, znajdujących się w [[POLSKA AKADEMIA NAUK BIBLIOTEKA GDAŃSKA | Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej]] oraz w innych europejskich bibliotekach. Poza dziełami religijnymi są wśród nich pojedyncze przykłady pieśni świeckich, stanowiące jedno z nielicznych zachowanych źródeł muzyki tego gatunku, uprawianej w Gdańsku w 2. połowie XVI wieku. <br/><br/> | ||
+ | Muzyka, którą tworzył, odznaczająca się mistrzostwem rzemiosła kompozytorskiego, reprezentuje nurt renesansowej polifonii a cappella. {{author: DSz}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 07:53, 18 lip 2019
JOHANNES WANNING (1537 Kampen – pochowany 23 X 1603 w Gdańsku), śpiewak, kompozytor. Nie wcześniej niż w 1560 roku opuścił Niderlandy i przeniósł się do Królewca, gdzie został zatrudniony jako śpiewak w kapeli księcia Albrechta Pruskiego. W 1568 lub 1569 roku przybył do Gdańska i objął stanowisko kapelmistrza w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, na którym pozostał do 1599 roku.
W czasie jego pobytu w Gdańsku opublikowano ponad sto motetów jego autorstwa – w zbiorach drukowanych w Norymberdze, Dreźnie i Wenecji. Największe znaczenie ma kolekcja Sententiae insigniores…, zawierająca motetowe opracowania tekstów ewangelii na wszystkie niedziele roku kościelnego. Stała się ona wzorem dla wielu kompozytorów protestanckich u schyłku XVI wieku i w wieku XVII.
Jego utwory przetrwały także w przekazach rękopiśmiennych, znajdujących się w Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej oraz w innych europejskich bibliotekach. Poza dziełami religijnymi są wśród nich pojedyncze przykłady pieśni świeckich, stanowiące jedno z nielicznych zachowanych źródeł muzyki tego gatunku, uprawianej w Gdańsku w 2. połowie XVI wieku.
Muzyka, którą tworzył, odznaczająca się mistrzostwem rzemiosła kompozytorskiego, reprezentuje nurt renesansowej polifonii a cappella.