HALA MIĘDZYNARODOWYCH TARGÓW GDAŃSKICH
m |
(wstawienie ilustracji (e-mail z 24.04.2019)) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File:Hala_Międzynarodowych_Targów_Gdańskich_(Messehalle).jpg|thumb|Plakat [[ZIESMER CURT| Georga Curta Ziesmera]] zapraszający do Messehalle na wystawę „Budownictwo stoczniowe i portowe” 14 VII – 11 VIII 1929]] | ||
+ | |||
'''HALA MIĘDZYNARODOWYCH TARGÓW GDAŃSKICH''' (Messehalle, Messegelände), przy Wallgasse 15C (ul. Wałowa). Początkowo przekazany władzom miejskim Gdańska dawny magazyn wojskowy (''Korpsbekleidungsamt''). Od września 1925 roku nowa murowana hala o wymiarach 74 × 46 m, zbudowana według projektu radcy budowlanego Schrödera. Uliczce po wschodniej stronie hali nadano nazwę An der Messehalle. Po upadku w roku 1927 firmy Danziger Internationale Messe AG i tym samym [[MIĘDZYNARODOWE TARGI GDAŃSKIE PO 1945 | Międzynarodowych Targów Gdańskich]] wykorzystywana do masowych imprez, także sportowych, i wieców politycznych (również przez gdańską Polonię). W roku 1945 An der Messehalle nazwano ul. Targową, obecnie miejsce bezimienne. Samą halę – zachowaną w połowie po zniszczeniach wojennych, a następnie przekazaną Polskiej Komunikacji Samochodowej – nazywano halą PKS i wykorzystywano na masowe imprezy sportowe, głównie bokserskie (30 III 1947 mecz Polska Północna – Szwecja 10:6; 1 III 1949 mecz Polska – Węgry 8:8; 23 IV 1950 mistrzostwa Polski: złote medale zdobyli wówczas m.in. gdańszczanie [[ANTKIEWICZ ALEKSY | Aleksy Antkiewicz]] i [[CHYCHŁA ZYGMUNT | Zygmunt Chychła]]). Po roku 1950 służyła wyłącznie jako zajezdnia autobusowa firmie PKS. Rozebrana w lutym 2015 roku. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] | '''HALA MIĘDZYNARODOWYCH TARGÓW GDAŃSKICH''' (Messehalle, Messegelände), przy Wallgasse 15C (ul. Wałowa). Początkowo przekazany władzom miejskim Gdańska dawny magazyn wojskowy (''Korpsbekleidungsamt''). Od września 1925 roku nowa murowana hala o wymiarach 74 × 46 m, zbudowana według projektu radcy budowlanego Schrödera. Uliczce po wschodniej stronie hali nadano nazwę An der Messehalle. Po upadku w roku 1927 firmy Danziger Internationale Messe AG i tym samym [[MIĘDZYNARODOWE TARGI GDAŃSKIE PO 1945 | Międzynarodowych Targów Gdańskich]] wykorzystywana do masowych imprez, także sportowych, i wieców politycznych (również przez gdańską Polonię). W roku 1945 An der Messehalle nazwano ul. Targową, obecnie miejsce bezimienne. Samą halę – zachowaną w połowie po zniszczeniach wojennych, a następnie przekazaną Polskiej Komunikacji Samochodowej – nazywano halą PKS i wykorzystywano na masowe imprezy sportowe, głównie bokserskie (30 III 1947 mecz Polska Północna – Szwecja 10:6; 1 III 1949 mecz Polska – Węgry 8:8; 23 IV 1950 mistrzostwa Polski: złote medale zdobyli wówczas m.in. gdańszczanie [[ANTKIEWICZ ALEKSY | Aleksy Antkiewicz]] i [[CHYCHŁA ZYGMUNT | Zygmunt Chychła]]). Po roku 1950 służyła wyłącznie jako zajezdnia autobusowa firmie PKS. Rozebrana w lutym 2015 roku. {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]] |
Wersja z 11:02, 24 kwi 2019
HALA MIĘDZYNARODOWYCH TARGÓW GDAŃSKICH (Messehalle, Messegelände), przy Wallgasse 15C (ul. Wałowa). Początkowo przekazany władzom miejskim Gdańska dawny magazyn wojskowy (Korpsbekleidungsamt). Od września 1925 roku nowa murowana hala o wymiarach 74 × 46 m, zbudowana według projektu radcy budowlanego Schrödera. Uliczce po wschodniej stronie hali nadano nazwę An der Messehalle. Po upadku w roku 1927 firmy Danziger Internationale Messe AG i tym samym Międzynarodowych Targów Gdańskich wykorzystywana do masowych imprez, także sportowych, i wieców politycznych (również przez gdańską Polonię). W roku 1945 An der Messehalle nazwano ul. Targową, obecnie miejsce bezimienne. Samą halę – zachowaną w połowie po zniszczeniach wojennych, a następnie przekazaną Polskiej Komunikacji Samochodowej – nazywano halą PKS i wykorzystywano na masowe imprezy sportowe, głównie bokserskie (30 III 1947 mecz Polska Północna – Szwecja 10:6; 1 III 1949 mecz Polska – Węgry 8:8; 23 IV 1950 mistrzostwa Polski: złote medale zdobyli wówczas m.in. gdańszczanie Aleksy Antkiewicz i Zygmunt Chychła). Po roku 1950 służyła wyłącznie jako zajezdnia autobusowa firmie PKS. Rozebrana w lutym 2015 roku.