MOST NA SZOPY
(wstawienie ilustracji (e-mail z 28.05.2018)) |
(wstawienie ilustracji (e-mail z 6.03.2019)) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File:Most_na_Szopy.jpg|thumb|Most na Szopy chroniony bramą, powyżej [[MOST STĄGIEWNY| Most Stągiewny]], fragment planu Gdańska z około 1600.]] | ||
[[File:Most_1.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]] | [[File:Most_1.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]] | ||
[[File:Most_2.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]] | [[File:Most_2.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]] |
Wersja z 13:19, 6 mar 2019
MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na Nowej Motławie, obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył Spichlerze z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimmig i Spółka (Steimmig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie.