BRABANK
(wstawienie ilustracji (e-mail z 24.10.2018)) |
(wstawienie ilustracji (e-mail z 5.03.2019)) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
+ | [[File:1_Brabank.JPG|thumb|Brabank, zabudowa (po lewej u góry przy ujściu [[KANAŁ RADUNI| Kanału Raduni]] do [[MOTŁAWA| Motławy]]) i plac stoczniowe (poniżej) oraz [[WIADROWNIA| Wiadrownia]] (za Kanałem Raduni), 1601, fragment planu Friedrich Berndta]] | ||
[[File:Widok na Brabank (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770.JPG|thumb|''Widok na Brabank'' (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770, pośrodku widoczny prom linowy w miejscu obecnego Mostu Wapienniczego]] | [[File:Widok na Brabank (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770.JPG|thumb|''Widok na Brabank'' (w głębi po prawej), J.F. Schuster, 1770, pośrodku widoczny prom linowy w miejscu obecnego Mostu Wapienniczego]] | ||
[[File:2_Brabank.jpg|thumb|Budynki [[STOCZNIA KLAWITTERA| Stoczni Klawittera]] na Brabanku około 1905]] | [[File:2_Brabank.jpg|thumb|Budynki [[STOCZNIA KLAWITTERA| Stoczni Klawittera]] na Brabanku około 1905]] |
Wersja z 11:28, 5 mar 2019
BRABANK (błędnie Brabancja), nazwa wywodzona od bragen, kalfatern: „uszczelniać poszycie statku”; nazwa Bragebank notowana od 1434 roku. Stocznia remontowa, pochylnia do wyciągania statków, wzmiankowana od 1388 roku, do XVI wieku o nieustalonym dokładnie miejscu, następnie obszar (około 50 × 200 m) poniżej ujścia Kanału Raduni do Motławy, okolice ul. Stara Stocznia (zob. Wiadrownia). W XV wieku miała pochyły drewniany pomost do wyciągania statków z wody celem remontu części podwodnych (remontowana była tu karawela „Peter von Danzig”). Wedle wilkierza z połowy XV wieku pod karą 10 grzywien zabronione było remontowanie statków w innych częściach Gdańska (z obawy o zaprószenie pożaru podczas prac, np. smołowania). Od 1761 roku także miejsce budowy mniejszych statków, w okresach zastoju wykorzystywane jako plac składu drewna.
W 1827 roku w części południowo-wschodniej powstała Stocznia Klawittera, w części zachodniej pojawiła się zabudowa mieszkalna (kamienice czynszowe). Od 1865 produkcję stoczniową przenoszono na Polski Hak, ostatecznie zanikła po pożarze warsztatów i drewnianych pochylni w 1905 roku. Jej miejsce zajęły warsztaty Siemens-Schuckert Werke. W 1945 zabudowa została w większości zniszczona, w trzech ocalałych halach, znajdujących się w części południowej, uruchomiono zakłady Elmor, nazwę Brabank zmieniono na Stara Stocznia.
W latach 2007–2013 wyburzono budynki po Elmorze w celu doprowadzenia do nabrzeża Motławy tzw. Nowej Wałowej (ul. ks. Popiełuszki) oraz uzyskania przestrzeni pod zabudowę mieszkaniową (z częścią usługową). W marcu 2014 roku firma Invest Komfort SA rozpoczęła budowę nowego osiedla (według projektu gdyńskiego Studia Architektonicznego „Kwadrat” z 2007 roku). Początkowo zaproponowano dla niego nazwę Motława Apartments, ale ostatecznie w otwartym konkursie zwyciężyła nazwa Brabank, którą zgłosili Jacek Kaczkowski i Krzysztof Łudczak. Pierwszy etap budowy osiedle, zakończony w 3 kwartale 2016 roku, składał się z 3 sześciopiętrowych budynków (z parterem), z podziemnymi garażami, 141 mieszkań (apartamenty od 45 do 120 m² o ponadstandardowej wysokości 260-280 cm), w części parterowej 29 lokali usługowych.