BERNOLAK DANUTA LUCYNA, śpiewaczka operowa

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 1: Linia 1:
 
{{web}}
 
{{web}}
 
'''DANUTA LUCYNA BERNOLAK''' (ur. 4 VI 1953 Gdańsk), śpiewaczka operowa o głosie sopranowym. Rodzice, Antoni (8 II 1910 Librantowa, powiat nowosądecki – 13 VIII 1987 Gdańsk) i Irena z domu Chlebowska (3 VI 1915 Psków, Rosja – 15 IV 2002 Gdańsk), ukończyli seminarium nauczycielskie, następnie pracowali w szkołach na terenach dzisiejszej Ukrainy. Razem z urodzonymi tam synami: Edwardem (ur. 14 VIII 1936 Szklin, obwód wołyński), [[BERNOLAK ZBIGNIEW | Zbigniewem]] (ur. 21 XII 1939 Kiwerce koło Łucka) i Wiesławem (ur. 21 IX 1941 Łuck, zob. [[CZERWONO-CZARNI | Czerwono-Czarni]]), autorem książki ''Bernolak boogie'' (2009), od maja 1945 roku przebywali w Gdańsku. W latach 1946–1954 byli nauczycielami w Szkole Podstawowej nr 27 (obecnie Szkoła Podstawowa im. Dzieci Zjednoczonej Europy) przy ul. Srebrniki 10, od 1954 w Szkole Podstawowej nr 44 ([[OSIEDLE WOJSKA POLSKIEGO | Osiedle Wojska Polskiego]]). <br/><br/>
 
'''DANUTA LUCYNA BERNOLAK''' (ur. 4 VI 1953 Gdańsk), śpiewaczka operowa o głosie sopranowym. Rodzice, Antoni (8 II 1910 Librantowa, powiat nowosądecki – 13 VIII 1987 Gdańsk) i Irena z domu Chlebowska (3 VI 1915 Psków, Rosja – 15 IV 2002 Gdańsk), ukończyli seminarium nauczycielskie, następnie pracowali w szkołach na terenach dzisiejszej Ukrainy. Razem z urodzonymi tam synami: Edwardem (ur. 14 VIII 1936 Szklin, obwód wołyński), [[BERNOLAK ZBIGNIEW | Zbigniewem]] (ur. 21 XII 1939 Kiwerce koło Łucka) i Wiesławem (ur. 21 IX 1941 Łuck, zob. [[CZERWONO-CZARNI | Czerwono-Czarni]]), autorem książki ''Bernolak boogie'' (2009), od maja 1945 roku przebywali w Gdańsku. W latach 1946–1954 byli nauczycielami w Szkole Podstawowej nr 27 (obecnie Szkoła Podstawowa im. Dzieci Zjednoczonej Europy) przy ul. Srebrniki 10, od 1954 w Szkole Podstawowej nr 44 ([[OSIEDLE WOJSKA POLSKIEGO | Osiedle Wojska Polskiego]]). <br/><br/>
W 1971 roku zdała maturę w [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, III | III Liceum Ogólnokształcącym]]. W latach 1971–1977 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, śpiewu uczyła się u Tatiany Mazurkiewicz i Władysława Malczewskiego. Po studiach została zaangażowana do [[OPERA BAŁTYCKA | Opery Bałtyckiej]]. 15 IX 1977 roku debiutowała jako Mercedes w ''Carmen'' Georges’a Bizeta. Wcielała się w główne role kobiece, między innymi w tytułową postać w ''Halce'' Stanisława Moniuszki oraz ''Madame Butterfly'' Giacoma Pucciniego, Tatianę w ''Eugeniuszu Onieginie'' Piotra Czajkowskiego, Julię w ''Romeo i Julii'' Charles’a Gounoda, Abigaille w ''Nabucco'' Giuseppe Verdiego, Agatę w ''Wolnym strzelcu'' Carla Marii von Webera, Marzenkę w ''Sprzedanej narzeczonej'' Bedřicha Smetany, Saffi w ''Baronie cygańskim'' Johanna Straussa.<br/><br/>
+
W 1971 roku zdała maturę w [[LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE, III | III Liceum Ogólnokształcącym]]. W latach 1971–1977 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, śpiewu uczyła się u Tatiany Mazurkiewicz i Władysława Malczewskiego. Po studiach została zaangażowana do [[OPERA BAŁTYCKA | Opery Bałtyckiej]]. 15 IX 1977 roku debiutowała jako Mercedes w ''Carmen'' Georges’a Bizeta. Wcielała się w główne role kobiece, między innymi w tytułową postać w ''Halce'' Stanisława Moniuszki oraz ''Madame Butterfly'' Giacoma Pucciniego, Tatianę w ''Eugeniuszu Onieginie'' Piotra Czajkowskiego, Julię w ''Romeo i Julii'' Charles’a Gounoda, Abigaille w ''Nabucco'' Giuseppe Verdiego, Agatę w ''Wolnym strzelcu'' Carla Marii von Webera, Marzenkę w ''Sprzedanej narzeczonej'' Bedřicha Smetany, Saffi w ''Baronie cygańskim'' Johanna Straussa. <br/><br/>
W 1981 roku została laureatką międzynarodowego konkursu wokalnego Voci Verdiane w Busetto (pierwszej nagrody nie przyznano) oraz uzyskała wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu. W latach 1981–1982 uczyła śpiewu w [[PAŃSTWOWA SZKOŁA MUZYCZNA I STOPNIA IM. HENRYKA WIENIAWSKIEGO | Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku]].<br/><br/>
+
W 1981 roku została laureatką międzynarodowego konkursu wokalnego Voci Verdiane w Busetto (pierwszej nagrody nie przyznano) oraz uzyskała wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu. W latach 1981–1982 uczyła śpiewu w [[PAŃSTWOWA SZKOŁA MUZYCZNA I STOPNIA IM. HENRYKA WIENIAWSKIEGO | Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku]]. <br/><br/>
W 1983 roku dyrekcja Warszawskiej Opery Kameralnej powierzyła jej partię Halki w pierwszym po II wojnie światowej wystawieniu dwuaktowej wersji (tzw. wileńskiej) opery Moniuszki. Premiera odbyła się 7 V 1984 na festiwalu muzycznym w Brighton (Anglia). W tym samym roku operę zarejestrowano, a 1995 Fundacja Pro Musica Camerata i Polskie Nagrania opublikowały nagranie na płytach kompaktowych (PMC 009/PNCD 285, ADD).<br/><br/>
+
W 1983 roku dyrekcja Warszawskiej Opery Kameralnej powierzyła jej partię Halki w pierwszym po II wojnie światowej wystawieniu dwuaktowej wersji (tzw. wileńskiej) opery Moniuszki. Premiera odbyła się 7 V 1984 na festiwalu muzycznym w Brighton (Anglia). W tym samym roku operę zarejestrowano, a 1995 Fundacja Pro Musica Camerata i Polskie Nagrania opublikowały nagranie na płytach kompaktowych (PMC 009/PNCD 285, ADD). <br/><br/>
 
Od 1987 roku występuje w teatrach niemieckich: w Detmold (1987–1989), Hagen (1989–1994), Freiburgu Bryzgowijskim (1994–1999), Bielefeld (1999–2001), a od 2001 w zespole teatru w Kolonii. Powierzano jej partie dramatyczne między innymi w operach Richarda Wagnera (Izoldę w ''Tristanie i Izoldzie'', Sentę w ''Holendrze Tułaczu,'' Ortlindę w ''Walkirii'', Wenus w ''Tannhäuserze''), Verdiego (Amelię w ''Balu maskowym'', Leonorę w ''Trubadurze'', Desdemonę w ''Otellu'', Amelię w ''Simon Boccanegra)'', Ludwiga van Beethovena (Leonorę w ''Fideliu''), Eugena d’Alberta (Martę w ''Nizinach''). Występowała gościnnie między innymi w Norymberdze, Kassel, Düsseldorfie, Duisburgu, Münster, Mannheim. Dwie partie operowe przygotowała na zamówienie teatrów, których dyrekcje nie dysponowały wówczas sopranem dramatycznym: Santuzzę w ''Rycerskości wieśniaczej'' Pietra Mascagniego dla teatru w Kaiserslautern (premiera 20 V 1990), wróżkę Fatę Morganę w ''Miłości do trzech pomarańczy'' Siergieja Prokofiewa dla teatru w Lubece (premiera 26 IX 1998). <br/><br/>
 
Od 1987 roku występuje w teatrach niemieckich: w Detmold (1987–1989), Hagen (1989–1994), Freiburgu Bryzgowijskim (1994–1999), Bielefeld (1999–2001), a od 2001 w zespole teatru w Kolonii. Powierzano jej partie dramatyczne między innymi w operach Richarda Wagnera (Izoldę w ''Tristanie i Izoldzie'', Sentę w ''Holendrze Tułaczu,'' Ortlindę w ''Walkirii'', Wenus w ''Tannhäuserze''), Verdiego (Amelię w ''Balu maskowym'', Leonorę w ''Trubadurze'', Desdemonę w ''Otellu'', Amelię w ''Simon Boccanegra)'', Ludwiga van Beethovena (Leonorę w ''Fideliu''), Eugena d’Alberta (Martę w ''Nizinach''). Występowała gościnnie między innymi w Norymberdze, Kassel, Düsseldorfie, Duisburgu, Münster, Mannheim. Dwie partie operowe przygotowała na zamówienie teatrów, których dyrekcje nie dysponowały wówczas sopranem dramatycznym: Santuzzę w ''Rycerskości wieśniaczej'' Pietra Mascagniego dla teatru w Kaiserslautern (premiera 20 V 1990), wróżkę Fatę Morganę w ''Miłości do trzech pomarańczy'' Siergieja Prokofiewa dla teatru w Lubece (premiera 26 IX 1998). <br/><br/>
 
W Niemczech występuje na koncertach muzyki polskiej i słowiańskiej, między innymi w Konsulacie Generalnym RP w Kolonii. W Polsce gości tylko sporadycznie (na przykład w 1993 w Operze Wrocławskiej grała Sentę w Holendrze tułaczu Wagnera, 29 VI 2007 w foyer Opery Bałtyckiej śpiewała na koncercie kameralnym, 3 V 2015 w bazylice katedralnej Świętych Janów w Toruniu śpiewała partię solową w ''Missa Jubilate'' Tomasza Glanca, wykonanej podczas uroczystego koncertu dedykowanego św. Janowi Pawłowi II). <br/><br/>
 
W Niemczech występuje na koncertach muzyki polskiej i słowiańskiej, między innymi w Konsulacie Generalnym RP w Kolonii. W Polsce gości tylko sporadycznie (na przykład w 1993 w Operze Wrocławskiej grała Sentę w Holendrze tułaczu Wagnera, 29 VI 2007 w foyer Opery Bałtyckiej śpiewała na koncercie kameralnym, 3 V 2015 w bazylice katedralnej Świętych Janów w Toruniu śpiewała partię solową w ''Missa Jubilate'' Tomasza Glanca, wykonanej podczas uroczystego koncertu dedykowanego św. Janowi Pawłowi II). <br/><br/>
 
Odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi (1985), dwukrotna laureatka nagrody wojewody gdańskiego w dziedzinie kultury (1983, 1985). {{author: JMM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]
 
Odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi (1985), dwukrotna laureatka nagrody wojewody gdańskiego w dziedzinie kultury (1983, 1985). {{author: JMM}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]]

Wersja z 19:25, 18 paź 2018

DANUTA LUCYNA BERNOLAK (ur. 4 VI 1953 Gdańsk), śpiewaczka operowa o głosie sopranowym. Rodzice, Antoni (8 II 1910 Librantowa, powiat nowosądecki – 13 VIII 1987 Gdańsk) i Irena z domu Chlebowska (3 VI 1915 Psków, Rosja – 15 IV 2002 Gdańsk), ukończyli seminarium nauczycielskie, następnie pracowali w szkołach na terenach dzisiejszej Ukrainy. Razem z urodzonymi tam synami: Edwardem (ur. 14 VIII 1936 Szklin, obwód wołyński), Zbigniewem (ur. 21 XII 1939 Kiwerce koło Łucka) i Wiesławem (ur. 21 IX 1941 Łuck, zob. Czerwono-Czarni), autorem książki Bernolak boogie (2009), od maja 1945 roku przebywali w Gdańsku. W latach 1946–1954 byli nauczycielami w Szkole Podstawowej nr 27 (obecnie Szkoła Podstawowa im. Dzieci Zjednoczonej Europy) przy ul. Srebrniki 10, od 1954 w Szkole Podstawowej nr 44 ( Osiedle Wojska Polskiego).

W 1971 roku zdała maturę w III Liceum Ogólnokształcącym. W latach 1971–1977 studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, śpiewu uczyła się u Tatiany Mazurkiewicz i Władysława Malczewskiego. Po studiach została zaangażowana do Opery Bałtyckiej. 15 IX 1977 roku debiutowała jako Mercedes w Carmen Georges’a Bizeta. Wcielała się w główne role kobiece, między innymi w tytułową postać w Halce Stanisława Moniuszki oraz Madame Butterfly Giacoma Pucciniego, Tatianę w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego, Julię w Romeo i Julii Charles’a Gounoda, Abigaille w Nabucco Giuseppe Verdiego, Agatę w Wolnym strzelcu Carla Marii von Webera, Marzenkę w Sprzedanej narzeczonej Bedřicha Smetany, Saffi w Baronie cygańskim Johanna Straussa.

W 1981 roku została laureatką międzynarodowego konkursu wokalnego Voci Verdiane w Busetto (pierwszej nagrody nie przyznano) oraz uzyskała wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu. W latach 1981–1982 uczyła śpiewu w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku.

W 1983 roku dyrekcja Warszawskiej Opery Kameralnej powierzyła jej partię Halki w pierwszym po II wojnie światowej wystawieniu dwuaktowej wersji (tzw. wileńskiej) opery Moniuszki. Premiera odbyła się 7 V 1984 na festiwalu muzycznym w Brighton (Anglia). W tym samym roku operę zarejestrowano, a 1995 Fundacja Pro Musica Camerata i Polskie Nagrania opublikowały nagranie na płytach kompaktowych (PMC 009/PNCD 285, ADD).

Od 1987 roku występuje w teatrach niemieckich: w Detmold (1987–1989), Hagen (1989–1994), Freiburgu Bryzgowijskim (1994–1999), Bielefeld (1999–2001), a od 2001 w zespole teatru w Kolonii. Powierzano jej partie dramatyczne między innymi w operach Richarda Wagnera (Izoldę w Tristanie i Izoldzie, Sentę w Holendrze Tułaczu, Ortlindę w Walkirii, Wenus w Tannhäuserze), Verdiego (Amelię w Balu maskowym, Leonorę w Trubadurze, Desdemonę w Otellu, Amelię w Simon Boccanegra), Ludwiga van Beethovena (Leonorę w Fideliu), Eugena d’Alberta (Martę w Nizinach). Występowała gościnnie między innymi w Norymberdze, Kassel, Düsseldorfie, Duisburgu, Münster, Mannheim. Dwie partie operowe przygotowała na zamówienie teatrów, których dyrekcje nie dysponowały wówczas sopranem dramatycznym: Santuzzę w Rycerskości wieśniaczej Pietra Mascagniego dla teatru w Kaiserslautern (premiera 20 V 1990), wróżkę Fatę Morganę w Miłości do trzech pomarańczy Siergieja Prokofiewa dla teatru w Lubece (premiera 26 IX 1998).

W Niemczech występuje na koncertach muzyki polskiej i słowiańskiej, między innymi w Konsulacie Generalnym RP w Kolonii. W Polsce gości tylko sporadycznie (na przykład w 1993 w Operze Wrocławskiej grała Sentę w Holendrze tułaczu Wagnera, 29 VI 2007 w foyer Opery Bałtyckiej śpiewała na koncercie kameralnym, 3 V 2015 w bazylice katedralnej Świętych Janów w Toruniu śpiewała partię solową w Missa Jubilate Tomasza Glanca, wykonanej podczas uroczystego koncertu dedykowanego św. Janowi Pawłowi II).

Odznaczona Srebrnym Krzyżem Zasługi (1985), dwukrotna laureatka nagrody wojewody gdańskiego w dziedzinie kultury (1983, 1985). JMM

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania