OLIVA, drobnicowiec
(uzupełnienie BŚ (e-mail z 15.10.2018)) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{paper}} | {{paper}} | ||
− | '''„OLIVA”''' („Oliwa”, „Marchlewski”), drobnicowiec niemiecki typu „Hansa A”, pojemność 1834 BRT, nośność 3027 DWT, długość 91,83 m, szerokość 13,50 m, zanurzenie 5,59 m, maszyna parowo-tłokowa, moc 1800 KM, prędkość 11 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 27 osób. Budowany w Szczecinie pod niemiecką nazwą „Oliva” dla „Argo” Schiffbau-Treuhand GmbH z Bremy, położenie stępki 1 VII 1943. | + | '''„OLIVA”''' („Oliwa”, „Marchlewski”), drobnicowiec niemiecki typu „Hansa A”, pojemność 1834 BRT, nośność 3027 DWT, długość 91,83 m, szerokość 13,50 m, zanurzenie 5,59 m, maszyna parowo-tłokowa, moc 1800 KM, prędkość 11 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 27 osób. Budowany w Szczecinie pod niemiecką nazwą „Oliva” dla „Argo” Schiffbau-Treuhand GmbH z Bremy, położenie stępki 1 VII 1943. |
+ | Zbombardowny na pochylni, naprawy uszkodzeń nie dokończono, przejęty na pochylni przez władze polskie w ramach podziału zdobyczy wojennej,, od października 1947 trwały na nim prace wykończeniowe w szczecińskiej stoczni „Odra” dokonywane przez ekipę przysłaną ze Stoczni Gdyńskiej (pod kierunkiem inż. Tarnowskiego), w grudniu 1947 ukończono budowę kadłuba, wodowany 24 IV 1948 pod nazwą „Oliwa” (pierwsze polskie wodowanie w Szczecinie, pierwszy większy statek wodowany w stoczniach polskich po II wojnie światowej). Z powodu zniszczeń w stoczni szczecińskiej w sierpniu 1948 roku odholowany do [[STOCZNIA GDAŃSKA | Stoczni Gdańskiej]] w celu zamontowania nabytej w Danii maszyny napędowej i wyposażenia. Pod zmienioną nazwą „Marchlewski” (następnie „Julian Marchlewski”) wyszedł w rejs próbny z Gdańska 3 VII 1950. Pływał w Polskich Liniach Oceanicznych, w roku 1968 przekazany Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie, służył za magazyn, złomowany w Finlandii w roku 1982. {{author:RED}}[[Category: Encyklopedia]] [[Category: Życie miasta]] |
Wersja z 12:30, 15 paź 2018
„OLIVA” („Oliwa”, „Marchlewski”), drobnicowiec niemiecki typu „Hansa A”, pojemność 1834 BRT, nośność 3027 DWT, długość 91,83 m, szerokość 13,50 m, zanurzenie 5,59 m, maszyna parowo-tłokowa, moc 1800 KM, prędkość 11 węzłów, 1 śruba, 2 pokłady, załoga 27 osób. Budowany w Szczecinie pod niemiecką nazwą „Oliva” dla „Argo” Schiffbau-Treuhand GmbH z Bremy, położenie stępki 1 VII 1943. Zbombardowny na pochylni, naprawy uszkodzeń nie dokończono, przejęty na pochylni przez władze polskie w ramach podziału zdobyczy wojennej,, od października 1947 trwały na nim prace wykończeniowe w szczecińskiej stoczni „Odra” dokonywane przez ekipę przysłaną ze Stoczni Gdyńskiej (pod kierunkiem inż. Tarnowskiego), w grudniu 1947 ukończono budowę kadłuba, wodowany 24 IV 1948 pod nazwą „Oliwa” (pierwsze polskie wodowanie w Szczecinie, pierwszy większy statek wodowany w stoczniach polskich po II wojnie światowej). Z powodu zniszczeń w stoczni szczecińskiej w sierpniu 1948 roku odholowany do Stoczni Gdańskiej w celu zamontowania nabytej w Danii maszyny napędowej i wyposażenia. Pod zmienioną nazwą „Marchlewski” (następnie „Julian Marchlewski”) wyszedł w rejs próbny z Gdańska 3 VII 1950. Pływał w Polskich Liniach Oceanicznych, w roku 1968 przekazany Polskiej Żegludze Morskiej w Szczecinie, służył za magazyn, złomowany w Finlandii w roku 1982.