TESTY RED

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
Linia 2: Linia 2:
 
{| class="tableGda"  
 
{| class="tableGda"  
 
|-  
 
|-  
|+ Wykaz instrumentów do 1945
+
|+ Kadra
 
|-
 
|-
! style="width: 150px" | Budowniczy
+
|-
! style="width: 100px" | Rodzaj
+
! style="width: 150px" | Lata
! style="width: 250px" | Data budowy
+
! style="width: 100px" | Imię i nazwisko
! style="width: 250px" | Opis
+
|-
! style="width: 250px" | Naprawy i przebudowy
+
| class="tytulKol" colspan="5" | Choreografowie
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | 1962 (1970) – 1982
 +
| style="vertical-align:top" | Marceli Żędzianowski
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | (nieznany)
+
| style="vertical-align:top" | 1983–1990
| style="vertical-align:top" | duże organy
+
| style="vertical-align:top" | Maciej Orłowski
| style="vertical-align:top" | przed 1475
+
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
+
| style="vertical-align:top" | w 1510 przeniesione do kaplicy Wszystkich Świętych; naprawy między innymi w 1524, 1712, <br/> zlikwidowane w 1777 r.
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann
+
| style="vertical-align:top" | 1990–1998
| style="vertical-align:top" | duże organy
+
| style="vertical-align:top" | Zygmunt Kamiński
| style="vertical-align:top" |1508–1510
+
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana, około 35–40 głosów, trzy manuały, pedał
+
| style="vertical-align:top" | w 1524 rozbudowane przez dodanie trzech głosów, <br/> w 1546 przebudowane przez Antoniusa Lehmanna
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann
+
| style="vertical-align:top" | 1999–2000
| style="vertical-align:top" | pozytyw przed kaplicą św. Doroty
+
| style="vertical-align:top" | Jacek Piątek
| style="vertical-align:top" | 1510
+
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
+
| style="vertical-align:top" |
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann
+
| style="vertical-align:top" | 2000 –
| style="vertical-align:top" | małe organy w kaplicy św. Reinholda
+
| style="vertical-align:top" | Milena Jurczyk
| style="vertical-align:top" | 1524
+
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
+
| style="vertical-align:top" | rozbudowane przez Antoniusa Lehmanna w 1546, <br/> następnie rozbudowane do 26 głosów przez J. A. Friese w 1583 r.,<br/> naprawa w 1672 r. przez Jerzego Nitrowskiego z Chojnic, <br/> w 1683 naprawa przez Daniela i Andrzeja Nitrowskich (q Nitrowski, rodzina), <br/> w 1777 likwidacja
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Hans Hauck
+
| class="tytulKol" colspan="5" | Kierownictwo muzyczne:
| style="vertical-align:top" | pozytyw nad zakrystią
+
| style="vertical-align:top" | 1522
+
| style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana
+
| style="vertical-align:top" |
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Julius Antoni Friese
+
| style="vertical-align:top" | 1976–1986
| style="vertical-align:top" | wielkie organy
+
| style="vertical-align:top" | Józef Stachnik
| style="vertical-align:top" | 1585
+
| style="vertical-align:top" | trzy manuały, 55 głosów, 4339 piszczałek, 24 miechy obsługiwane przez trzech kalikancistów, <br/> 24-rzędowa mikstura w manuale głównym, dziewięciorzędowa w pedałach, bęben, tremolo
+
| style="vertical-align:top" | w 1611, w 1616 Aegidius Schubbe dodał pedał do pozytywu chóralnego, <br/> w 1652 Jerzy Nitrowski, <br/>w latach 1672–1673 Jerzy Nitrowski, jego syn Andrzej i czeladnik Johann Balthasar Held z Chojnic wykonali pełną restaurację dodając dwa nowe miechy, <br/> w latach 1727–1734 q Andreas Hildebrandt i jego pasierb Gottfried Matthias Reiss
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Friedrich Rudolph Dalitz
+
| style="vertical-align:top" | 1986–1987
| style="vertical-align:top" | wielkie organy
+
| style="vertical-align:top" | Jacek Sobieraj
| style="vertical-align:top" |1758–1760
+
| style="vertical-align:top" | 52 głosy, zmniejszone mikstury (jedenastorzędowa w głównym manuale, dziewięciorzędowa w drugim i dziesięciorzędowa w pedale)
+
| style="vertical-align:top" |
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | Friedrich Rudolph Dalitz
+
| style="vertical-align:top" | 1987–1991
| style="vertical-align:top" | małe organy chórowe
+
| style="vertical-align:top" | Józef Stachnik
| style="vertical-align:top" | 1777–1778
+
| style="vertical-align:top" | 23 głosy, prospekt rokokowy autorstwa Johanna Heinricha Meissnera (przetrwał do końca II wojny światowej)
+
| style="vertical-align:top" | w 1895 dodanie pięciogłosowej sekcji górnej przez q Ottona Heinrichsdorffa
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | August Terletzki
+
| style="vertical-align:top" | 1991–2015
| style="vertical-align:top" | wielkie organy romantyczne
+
| style="vertical-align:top" | Beata Makowska
| style="vertical-align:top" | 1881
+
| style="vertical-align:top" | 56 głosów, traktura pneumatyczna, rozbudowane niskie tony
+
| style="vertical-align:top" |
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | firma Emanuel Kemper & Sohn
+
| style="vertical-align:top" | 2016 –
| style="vertical-align:top" | wielkie organy
+
| style="vertical-align:top" | Anna Barszcz
| style="vertical-align:top" | 1935–1938
+
| style="vertical-align:top" | 88 głosów, pedał, pięć sekcji i manuałów: główna, przednia, górna, wieńcząca, pozytyw; traktura elektroniczna
+
| style="vertical-align:top" | (do 1945)
+
 
|-
 
|-
| style="vertical-align:top" | firma Kemper
+
| class="tytulKol" colspan="5" | Kierownictwo organizacyjne:
| style="vertical-align:top" | organy chórowe
+
|-
| style="vertical-align:top" | 1935–1938
+
| style="vertical-align:top" | 1986–1988
| style="vertical-align:top" | trzydziestodwugłosowe, możliwość połączenia z dużym instrumentem (łącznie 120 głosów)
+
| style="vertical-align:top" | Andrzej Kolaska
| style="vertical-align:top" | (do 1945)
+
|-
 +
| style="vertical-align:top" | 1988
 +
| style="vertical-align:top" | Anna Miłosz
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | 1988–1999
 +
| style="vertical-align:top" | Jacek Piątek
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | 2000
 +
| style="vertical-align:top" | Michał Kielin
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | 2000–2011
 +
| style="vertical-align:top" | Marcin Wilczewski
 +
|-
 +
| style="vertical-align:top" | 2011 –
 +
| style="vertical-align:top" | Barbara Madany
 
|-
 
|-
 
| class="authorEgTab" | {{author: AŁ}}
 
| class="authorEgTab" | {{author: AŁ}}
 
|}
 
|}

Wersja z 12:13, 15 cze 2018

Kadra
Lata Imię i nazwisko
Choreografowie
1962 (1970) – 1982 Marceli Żędzianowski
1983–1990 Maciej Orłowski
1990–1998 Zygmunt Kamiński
1999–2000 Jacek Piątek
2000 – Milena Jurczyk
Kierownictwo muzyczne:
1976–1986 Józef Stachnik
1986–1987 Jacek Sobieraj
1987–1991 Józef Stachnik
1991–2015 Beata Makowska
2016 – Anna Barszcz
Kierownictwo organizacyjne:
1986–1988 Andrzej Kolaska
1988 Anna Miłosz
1988–1999 Jacek Piątek
2000 Michał Kielin
2000–2011 Marcin Wilczewski
2011 – Barbara Madany
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania