MOST NA SZOPY

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(uzupełnienia_BŚ_)
(wstawienie ilustracji (e-mail z 28.05.2018))
Linia 2: Linia 2:
 
[[File:Most_1.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]]
 
[[File:Most_1.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]]
 
[[File:Most_2.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]]
 
[[File:Most_2.JPG|thumb|Most na Szopy, 1904]]
 +
[[File:Most_na_Szopy.JPG|thumb|Most po rozbiórce, widok z Mostu Stągiewnego, w tle Most na Nowej Motławie, 2018]]
  
 
'''MOST NA SZOPY''' (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na [[MOTŁAWA | Nowej Motławie]], obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimmig i Spółka (Steimmig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie. {{author: BŚ}} {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]
 
'''MOST NA SZOPY''' (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na [[MOTŁAWA | Nowej Motławie]], obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył [[SPICHLERZE | Spichlerze]] z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimmig i Spółka (Steimmig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie. {{author: BŚ}} {{author: MrGl}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Przestrzeń miasta]]

Wersja z 10:22, 28 maj 2018

Most na Szopy, 1904
Most na Szopy, 1904
Most po rozbiórce, widok z Mostu Stągiewnego, w tle Most na Nowej Motławie, 2018

MOST NA SZOPY (Mattenbudener Brücke, Most Matników – od wyplataczy mat do przykrywania towarów na statkach; inaczej: Most Rogoźników – od wyplataczy rogózek, czyli mat; nazwa od ulicy Mattenbuden, obecnie Szopy), zwodzony, na Nowej Motławie, obecnie nie istnieje. Na przedłużeniu obecnej ul. Żytniej, łączył Spichlerze z obecną ul. Szopy. Istniał już w 1600 roku, wybudowany po powstaniu Nowej Motławy w 1598; chroniony początkowo bramą (Mattenbudener Tor), od roku 1841 ze stalową balustradą. Do połowy XIX wieku zamykany na noc. Przebudowany w konstrukcji stalowej i ceglanej (nadal zwodzony za pomocą urządzeń ręcznych, następnie zastosowano zwodzenie elektryczne) przez gdańską firmę Steimmig i Spółka (Steimmig & Co.), otwarty 26 VI 1891. Po roku 1896, do czasu budowy nowego mostu Stągiewnego (4 X 1937), prowadziła przez niego linia tramwajowa ze Stogów i ul. Łąkowej w kierunku Długiego Targu. Zniszczony w 1945; na jego filarach przerzucono istniejącą do końca lat 50. XX wieku drewnianą kładkę. Resztki mostu rozebrano w roku 1962, zachowały się dwa przyczółki na obu brzegach i dwa filary w nurcie. MrGl

⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania