BRAMA OLIWSKA

Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania
(Utworzył nową stronę „{{paper}} Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia 1919.JPGBRAMA OLIWSKA, ob...”)
 
Linia 1: Linia 1:
 
{{paper}}
 
{{paper}}
[[File:Widok_z_Błędnika_na_niwelowane_wały_i_umocnienia__1919.JPG|thumb|Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia 1919]]BRAMA OLIWSKA, ob. część Gd. na granicy jednostek pomocniczych q Aniołki i Śródmieście (q administracyjny podział). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od 1656 w pasie zewnętrznych płn.-zach. umocnień miejskich, z fosą i mostem nad nią. Rozebrana częściowo 1898–99 w czasie budowy wiaduktu kolejowego q Błędnik; pozostałości na przedłużeniu ob. ul. 3 Maja usunięto 1919. Zbudowana w formie 2 kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony q Wrzeszcza. Wrota usunięto w końcu XIX w. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gd. do q Nowego Portu, od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od 1873 biegła linia tramwaju konnego w kierunku Wrzeszcza, od 1896 zelektryfikowana (q tramwaje). W 2. poł. XIX w. przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z 1768–70, prowadząca do Wrzeszcza (q al. Zwycięstwa), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły (q Wiślna). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje ob. wiadukt Błędnik. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]
+
[[File:Widok_z_Błędnika_na_niwelowane_wały_i_umocnienia__1919.JPG|thumb|Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919]]'''BRAMA OLIWSKA''', ob. część Gd. na granicy jednostek pomocniczych q Aniołki i Śródmieście (q administracyjny podział). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od 1656 w pasie zewnętrznych płn.-zach. umocnień miejskich, z fosą i mostem nad nią. Rozebrana częściowo 1898–99 w czasie budowy wiaduktu kolejowego q Błędnik; pozostałości na przedłużeniu ob. ul. 3 Maja usunięto 1919. Zbudowana w formie 2 kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony q Wrzeszcza. Wrota usunięto w końcu XIX w. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gd. do q Nowego Portu, od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od 1873 biegła linia tramwaju konnego w kierunku Wrzeszcza, od 1896 zelektryfikowana (q tramwaje). W 2. poł. XIX w. przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z 1768–70, prowadząca do Wrzeszcza (q al. Zwycięstwa), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły (q Wiślna). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje ob. wiadukt Błędnik. {{author: BŚ}} [[Category: Encyklopedia]]

Wersja z 18:27, 5 lut 2013

Plik:Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia 1919.JPG
Widok z Błędnika na niwelowane wały i umocnienia, 1919
BRAMA OLIWSKA, ob. część Gd. na granicy jednostek pomocniczych q Aniołki i Śródmieście (q administracyjny podział). Nazwą nawiązuje do Bramy Oliwskiej (Olivaer Tor) istniejącej od 1656 w pasie zewnętrznych płn.-zach. umocnień miejskich, z fosą i mostem nad nią. Rozebrana częściowo 1898–99 w czasie budowy wiaduktu kolejowego q Błędnik; pozostałości na przedłużeniu ob. ul. 3 Maja usunięto 1919. Zbudowana w formie 2 kwadratowych baszt złączonych z dochodzącymi do niej wałami, między którymi znajdowały się dwuskrzydłowa brama dla pojazdów i bramka dla ruchu pieszego. Pełniła także funkcję rogatki miejskiej od strony q Wrzeszcza. Wrota usunięto w końcu XIX w. W 1867 obok bramy zrobiono przepust w wale dla toru kolejowego linii kolejowej z Gd. do q Nowego Portu, od 1870 także do Sopotu. Przez bramę od 1873 biegła linia tramwaju konnego w kierunku Wrzeszcza, od 1896 zelektryfikowana (q tramwaje). W 2. poł. XIX w. przebudowywana w celu poszerzenia drogi dla pojazdów i tramwaju. Baszty otrzymały wtedy okładzinę z żółtej cegły. Przed bramą rozpoczynały się: al. Lipowa z 1768–70, prowadząca do Wrzeszcza (q al. Zwycięstwa), oraz dawna droga w kierunku Nowego Portu, biegnąca wzdłuż Wisły (q Wiślna). Centralne miejsce po dawnej bramie zajmuje ob. wiadukt Błędnik.
⇦ WRÓĆ
Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania