TESTY RED
Z Encyklopedia Gdańska
(Różnice między wersjami)
Linia 2: | Linia 2: | ||
{| class="tableGda" | {| class="tableGda" | ||
|- | |- | ||
− | |+ | + | |+ Wykaz instrumentów do 1945 |
|- | |- | ||
− | ! style="width: 150px" | | + | ! style="width: 150px" | Budowniczy |
− | ! style="width: 100px" | | + | ! style="width: 100px" | Rodzaj |
+ | ! style="width: 250px" | Data budowy | ||
+ | ! style="width: 250px" | Opis | ||
+ | ! style="width: 250px" | Naprawy i przebudowy | ||
|- | |- | ||
− | | | + | | style="vertical-align:top" | (nieznany) |
+ | | style="vertical-align:top" | duże organy | ||
+ | | style="vertical-align:top" | przed 1475 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana | ||
+ | | style="vertical-align:top" | w 1510 przeniesione do kaplicy Wszystkich Świętych; naprawy między innymi w 1524, 1712, <br/> zlikwidowane w 1777 r. | ||
|- | |- | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | duże organy |
− | + | | style="vertical-align:top" |1508–1510 | |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana, około 35–40 głosów, trzy manuały, pedał |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | w 1524 rozbudowane przez dodanie trzech głosów, <br/> w 1546 przebudowane przez Antoniusa Lehmanna |
− | + | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
|- | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann | ||
+ | | style="vertical-align:top" | pozytyw przed kaplicą św. Doroty | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1510 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana | ||
| style="vertical-align:top" | | | style="vertical-align:top" | | ||
− | |||
|- | |- | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | Blasius Lehmann |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | małe organy w kaplicy św. Reinholda |
+ | | style="vertical-align:top" | 1524 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana | ||
+ | | style="vertical-align:top" | rozbudowane przez Antoniusa Lehmanna w 1546, <br/> następnie rozbudowane do 26 głosów przez J. A. Friese w 1583 r.,<br/> naprawa w 1672 r. przez Jerzego Nitrowskiego z Chojnic, <br/> w 1683 naprawa przez Daniela i Andrzeja Nitrowskich (q Nitrowski, rodzina), <br/> w 1777 likwidacja | ||
|- | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | Hans Hauck | ||
+ | | style="vertical-align:top" | pozytyw nad zakrystią | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1522 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | dyspozycja nieznana | ||
| style="vertical-align:top" | | | style="vertical-align:top" | | ||
− | |||
|- | |- | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | Julius Antoni Friese |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | wielkie organy |
+ | | style="vertical-align:top" | 1585 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | trzy manuały, 55 głosów, 4339 piszczałek, 24 miechy obsługiwane przez trzech kalikancistów, <br/> 24-rzędowa mikstura w manuale głównym, dziewięciorzędowa w pedałach, bęben, tremolo | ||
+ | | style="vertical-align:top" | w 1611, w 1616 Aegidius Schubbe dodał pedał do pozytywu chóralnego, <br/> w 1652 Jerzy Nitrowski, <br/>w latach 1672–1673 Jerzy Nitrowski, jego syn Andrzej i czeladnik Johann Balthasar Held z Chojnic wykonali pełną restaurację dodając dwa nowe miechy, <br/> w latach 1727–1734 q Andreas Hildebrandt i jego pasierb Gottfried Matthias Reiss | ||
|- | |- | ||
− | + | | style="vertical-align:top" | Friedrich Rudolph Dalitz | |
− | + | | style="vertical-align:top" | wielkie organy | |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" |1758–1760 |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | 52 głosy, zmniejszone mikstury (jedenastorzędowa w głównym manuale, dziewięciorzędowa w drugim i dziesięciorzędowa w pedale) |
− | + | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | |
| style="vertical-align:top" | | | style="vertical-align:top" | | ||
|- | |- | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | Friedrich Rudolph Dalitz |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | małe organy chórowe |
− | + | | style="vertical-align:top" | 1777–1778 | |
− | + | | style="vertical-align:top" | 23 głosy, prospekt rokokowy autorstwa Johanna Heinricha Meissnera (przetrwał do końca II wojny światowej) | |
− | + | | style="vertical-align:top" | w 1895 dodanie pięciogłosowej sekcji górnej przez q Ottona Heinrichsdorffa | |
− | | style="vertical-align:top" | | + | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | |
− | | style="vertical-align:top" | | + | |
|- | |- | ||
+ | | style="vertical-align:top" | August Terletzki | ||
+ | | style="vertical-align:top" | wielkie organy romantyczne | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 1881 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | 56 głosów, traktura pneumatyczna, rozbudowane niskie tony | ||
| style="vertical-align:top" | | | style="vertical-align:top" | | ||
− | |||
|- | |- | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | firma Emanuel Kemper & Sohn |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | wielkie organy |
− | + | | style="vertical-align:top" | 1935–1938 | |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | 88 głosów, pedał, pięć sekcji i manuałów: główna, przednia, górna, wieńcząca, pozytyw; traktura elektroniczna |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | (do 1945) |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | |
|- | |- | ||
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | firma Kemper |
− | | style="vertical-align:top" | | + | | style="vertical-align:top" | organy chórowe |
+ | | style="vertical-align:top" | 1935–1938 | ||
+ | | style="vertical-align:top" | trzydziestodwugłosowe, możliwość połączenia z dużym instrumentem (łącznie 120 głosów) | ||
+ | | style="vertical-align:top" | (do 1945) | ||
|- | |- | ||
| class="authorEgTab" | {{author: AŁ}} | | class="authorEgTab" | {{author: AŁ}} | ||
|} | |} |
Wersja z 09:24, 22 kwi 2018
Budowniczy | Rodzaj | Data budowy | Opis | Naprawy i przebudowy |
---|---|---|---|---|
(nieznany) | duże organy | przed 1475 | dyspozycja nieznana | w 1510 przeniesione do kaplicy Wszystkich Świętych; naprawy między innymi w 1524, 1712, zlikwidowane w 1777 r. |
Blasius Lehmann | duże organy | 1508–1510 | dyspozycja nieznana, około 35–40 głosów, trzy manuały, pedał | w 1524 rozbudowane przez dodanie trzech głosów, w 1546 przebudowane przez Antoniusa Lehmanna |
Blasius Lehmann | pozytyw przed kaplicą św. Doroty | 1510 | dyspozycja nieznana | |
Blasius Lehmann | małe organy w kaplicy św. Reinholda | 1524 | dyspozycja nieznana | rozbudowane przez Antoniusa Lehmanna w 1546, następnie rozbudowane do 26 głosów przez J. A. Friese w 1583 r., naprawa w 1672 r. przez Jerzego Nitrowskiego z Chojnic, w 1683 naprawa przez Daniela i Andrzeja Nitrowskich (q Nitrowski, rodzina), w 1777 likwidacja |
Hans Hauck | pozytyw nad zakrystią | 1522 | dyspozycja nieznana | |
Julius Antoni Friese | wielkie organy | 1585 | trzy manuały, 55 głosów, 4339 piszczałek, 24 miechy obsługiwane przez trzech kalikancistów, 24-rzędowa mikstura w manuale głównym, dziewięciorzędowa w pedałach, bęben, tremolo |
w 1611, w 1616 Aegidius Schubbe dodał pedał do pozytywu chóralnego, w 1652 Jerzy Nitrowski, w latach 1672–1673 Jerzy Nitrowski, jego syn Andrzej i czeladnik Johann Balthasar Held z Chojnic wykonali pełną restaurację dodając dwa nowe miechy, w latach 1727–1734 q Andreas Hildebrandt i jego pasierb Gottfried Matthias Reiss |
Friedrich Rudolph Dalitz | wielkie organy | 1758–1760 | 52 głosy, zmniejszone mikstury (jedenastorzędowa w głównym manuale, dziewięciorzędowa w drugim i dziesięciorzędowa w pedale) | |
Friedrich Rudolph Dalitz | małe organy chórowe | 1777–1778 | 23 głosy, prospekt rokokowy autorstwa Johanna Heinricha Meissnera (przetrwał do końca II wojny światowej) | w 1895 dodanie pięciogłosowej sekcji górnej przez q Ottona Heinrichsdorffa |
August Terletzki | wielkie organy romantyczne | 1881 | 56 głosów, traktura pneumatyczna, rozbudowane niskie tony | |
firma Emanuel Kemper & Sohn | wielkie organy | 1935–1938 | 88 głosów, pedał, pięć sekcji i manuałów: główna, przednia, górna, wieńcząca, pozytyw; traktura elektroniczna | (do 1945) |
firma Kemper | organy chórowe | 1935–1938 | trzydziestodwugłosowe, możliwość połączenia z dużym instrumentem (łącznie 120 głosów) | (do 1945) |