SIKORA ELŻBIETA, kompozytorka
(Utworzył nową stronę „{{web}} {{author: MO}} Category: Encyklopedia Category: Ludzie”) |
(dodanie_hasła_12.2017.) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{web}} | {{web}} | ||
− | {{author: MO}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] | + | '''ELŻBIETA SIKORA''' (ur. 20 X 1943 Lwów), kompozytorka. W 1963 roku ukończyła [[OGÓLNOKSZTAŁCĄCA SZKOŁA MUZYCZNA I i II STOPNIA | liceum muzyczne w Gdańsku]] w klasie fortepianu i rozpoczęła naukę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (PWSM) w Warszawie na Wydziale Reżyserii Muzycznej, studiując pod kierunkiem Antoniego Karużasa. Po uzyskaniu dyplomu w 1968 roku wyjechała do Paryża, gdzie w latach 1968–1970 uczestniczyła w stażu w Groupe de recherches musicales kierowanej przez Pierre’a Schaeffera i François Bayle’a, studiując muzykę elektroakustyczną. Po powrocie do Polski podjęła kolejne studia – na Wydziale Kompozycji u Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego. Ukończyła je w 1977 roku. Od 1981 roku mieszka we Francji. Tam kształciła się na kursie muzyki komputerowej Institut de recherche et croordination acoustique et musique (IRCAM) w Paryżu, następnie studiowała kompozycję u Betsy Jolas, a w latach 1983–1984, dzięki stypendium rządu Francuskiego, miasta Mannheim i Fundacji Kościuszkowskiej, pracowała u Johna Chowninga w Centrum Badań Komputerowych Muzyki i Akustyki (CCRMA) przy Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii jako stypendystka. W latach 1985–2008 prowadziła zajęcia z kompozycji muzyki elektroakustycznej w konserwatorium w Angoulême. W 1999 uzyskała tytuł doktora nauk muzycznych w zakresie kompozycji w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. <br/><br/> |
+ | Muzykę elektroniczną zaczęła tworzyć w 1968 roku. W 1973 z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim założyła Grupę Kompozytorską KEW, koncertując z nią do 1976 roku. Ich wspólnym utworem jest między innymi zaprezentowany na Warszawskiej Jesieni w 1974 roku ''Drugi poemat tajemny'' na aparaturę elektroakustyczną i diapozytywy. Poza tym skomponowała między innymi: ''Interventions'' na tubę, dwie perkusje i zespół (1969), ''Prénom'' na taśmę (1970), ''Widok z okna'' na taśmę (1971), ''Pieśni rozweselające serce'' na sopran i pięć instrumentów (wersja I, 1973), ''Kwartet smyczkowy nr 1'' (1975), ''Cercles'' na orkiestrę (1975), ''Guernica – Hommage à Pablo Picasso'' na chór mieszany (1975–1979; I nagroda w Konkursie dla Kompozytorek w Mannheim w 1982), oratorium ''Stworzenie świata'' (1976), operę ''Ariadna'' (1977, II nagroda w Konkursie im. Carla Marii von Webera w Dreźnie w 1978), ''Ziemię jałowę'' na taśmę (1979, wyróżnienie w Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges w 1980), ''Lettres à M.'' na zespół (1980, wyróżnienie w Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges w 1980), ''Kwartet smyczkowy nr 2'' (1980), ''Salve Regina'' na chór dziecięcy i organy (1981), ''Janek Wiśniewski – grudzień – Polska'' na taśmę (1982–1983), ''Eine kleine Tagmusik'' na siedem instrumentów (1983), operę kameralną ''Wyrywacz serc'' według powieści Borisa Viana (1984–1986, wersja sceniczna: 1996, nagroda Francuskiego Stowarzyszenia Autorów i Kompozytorów Dramatycznych w 1996), symfonię I ''Cienie'' (1984–1990) balet ''La clef de verre'' (1986), ''Géométries variables'' na zespół (1991), ''Le chant de Salomon'' na sopran i zespół (1992, nagroda Jury de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu w 1992), sekstet smyczkowy ''Hommage à Witold Lutosławski'' (1993), ''Flashback – Hommage à Pierre Schaeffer'' na taśmę (1996), oratorium Omnia tempus habent (1997), ''Aquamarina'' na taśmę (1998), ''Lisboa, tramway 28, hommage à Fernando Pesoa'' na saksofon i taśmę (1999), ''Kwartet smyczkowy nr 3 (Ursula in memoriam)'' (1999), ''Ecce Homo'' na orkiestrę (1999), ''Eine Rose als Stütze'' na sopran i fortepian (2000), koncert fortepianowy nr 1 ''Hommage à Frederic Chopin'' (2000), ''Trois Innocenties'' na chór mieszany (2001), ''Grain de sable'' na taśmę (2002), ''Rouge d’été'' na taśmę (2002), ''Eine Rose als Stütze – Hörspiel'' na taśmę (2002), koncert na saksofon i orkiestrę ''Michelangelo'' (2005), ''Tytane'' na kontrabas (2005), ''Reflets irisés'' na fortepian i dźwięki elektroniczne (2006), ''Koncert oliwski'' na organy i orkiestrę (2007), ''Chicago al freco'' na taśmę (2009), ''Axe rouge IV'' na saksofon, zespół instrumentalny i warstwę elektroakustyczną (2012), ''Axe Rouge V'' na taśmę (2012). W 2011 roku skomponowała operę w trzech aktach ''Madame Curie'', której francuska prapremiera odbyła się 15 XI 2011, polska – 25 XI 2011 w [[OPERA BAŁTYCKA | Operze Bałtyckiej]]. <br/><br/> | ||
+ | Jako dyrektor artystyczny kieruje festiwalem Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Jest laureatką wielu nagród, między innymi francuskiego Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique w 1994: Prix pédagogique (za ''Chant’ Europe'') oraz Prix du printemps (za całokształt twórczości), [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis”]] (2011), [[NAGRODY MIASTA GDAŃSKA: KULTURALNE I NAUKOWE | Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska „Neptuny”]] (2013). W 1997 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasług Rzeczypospolitej, w 2004 odznaczeniem Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres. {{author: MO}} [[Category: Encyklopedia]] [[Category: Ludzie]] |
Wersja z 14:17, 18 gru 2017
ELŻBIETA SIKORA (ur. 20 X 1943 Lwów), kompozytorka. W 1963 roku ukończyła liceum muzyczne w Gdańsku w klasie fortepianu i rozpoczęła naukę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (PWSM) w Warszawie na Wydziale Reżyserii Muzycznej, studiując pod kierunkiem Antoniego Karużasa. Po uzyskaniu dyplomu w 1968 roku wyjechała do Paryża, gdzie w latach 1968–1970 uczestniczyła w stażu w Groupe de recherches musicales kierowanej przez Pierre’a Schaeffera i François Bayle’a, studiując muzykę elektroakustyczną. Po powrocie do Polski podjęła kolejne studia – na Wydziale Kompozycji u Tadeusza Bairda i Zbigniewa Rudzińskiego. Ukończyła je w 1977 roku. Od 1981 roku mieszka we Francji. Tam kształciła się na kursie muzyki komputerowej Institut de recherche et croordination acoustique et musique (IRCAM) w Paryżu, następnie studiowała kompozycję u Betsy Jolas, a w latach 1983–1984, dzięki stypendium rządu Francuskiego, miasta Mannheim i Fundacji Kościuszkowskiej, pracowała u Johna Chowninga w Centrum Badań Komputerowych Muzyki i Akustyki (CCRMA) przy Uniwersytecie Stanforda w Kalifornii jako stypendystka. W latach 1985–2008 prowadziła zajęcia z kompozycji muzyki elektroakustycznej w konserwatorium w Angoulême. W 1999 uzyskała tytuł doktora nauk muzycznych w zakresie kompozycji w Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Muzykę elektroniczną zaczęła tworzyć w 1968 roku. W 1973 z Krzysztofem Knittlem i Wojciechem Michniewskim założyła Grupę Kompozytorską KEW, koncertując z nią do 1976 roku. Ich wspólnym utworem jest między innymi zaprezentowany na Warszawskiej Jesieni w 1974 roku Drugi poemat tajemny na aparaturę elektroakustyczną i diapozytywy. Poza tym skomponowała między innymi: Interventions na tubę, dwie perkusje i zespół (1969), Prénom na taśmę (1970), Widok z okna na taśmę (1971), Pieśni rozweselające serce na sopran i pięć instrumentów (wersja I, 1973), Kwartet smyczkowy nr 1 (1975), Cercles na orkiestrę (1975), Guernica – Hommage à Pablo Picasso na chór mieszany (1975–1979; I nagroda w Konkursie dla Kompozytorek w Mannheim w 1982), oratorium Stworzenie świata (1976), operę Ariadna (1977, II nagroda w Konkursie im. Carla Marii von Webera w Dreźnie w 1978), Ziemię jałowę na taśmę (1979, wyróżnienie w Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges w 1980), Lettres à M. na zespół (1980, wyróżnienie w Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges w 1980), Kwartet smyczkowy nr 2 (1980), Salve Regina na chór dziecięcy i organy (1981), Janek Wiśniewski – grudzień – Polska na taśmę (1982–1983), Eine kleine Tagmusik na siedem instrumentów (1983), operę kameralną Wyrywacz serc według powieści Borisa Viana (1984–1986, wersja sceniczna: 1996, nagroda Francuskiego Stowarzyszenia Autorów i Kompozytorów Dramatycznych w 1996), symfonię I Cienie (1984–1990) balet La clef de verre (1986), Géométries variables na zespół (1991), Le chant de Salomon na sopran i zespół (1992, nagroda Jury de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu w 1992), sekstet smyczkowy Hommage à Witold Lutosławski (1993), Flashback – Hommage à Pierre Schaeffer na taśmę (1996), oratorium Omnia tempus habent (1997), Aquamarina na taśmę (1998), Lisboa, tramway 28, hommage à Fernando Pesoa na saksofon i taśmę (1999), Kwartet smyczkowy nr 3 (Ursula in memoriam) (1999), Ecce Homo na orkiestrę (1999), Eine Rose als Stütze na sopran i fortepian (2000), koncert fortepianowy nr 1 Hommage à Frederic Chopin (2000), Trois Innocenties na chór mieszany (2001), Grain de sable na taśmę (2002), Rouge d’été na taśmę (2002), Eine Rose als Stütze – Hörspiel na taśmę (2002), koncert na saksofon i orkiestrę Michelangelo (2005), Tytane na kontrabas (2005), Reflets irisés na fortepian i dźwięki elektroniczne (2006), Koncert oliwski na organy i orkiestrę (2007), Chicago al freco na taśmę (2009), Axe rouge IV na saksofon, zespół instrumentalny i warstwę elektroakustyczną (2012), Axe Rouge V na taśmę (2012). W 2011 roku skomponowała operę w trzech aktach Madame Curie, której francuska prapremiera odbyła się 15 XI 2011, polska – 25 XI 2011 w Operze Bałtyckiej.
Jako dyrektor artystyczny kieruje festiwalem Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Jest laureatką wielu nagród, między innymi francuskiego Société des auteurs, compositeurs et éditeurs de musique w 1994: Prix pédagogique (za Chant’ Europe) oraz Prix du printemps (za całokształt twórczości), Nagrody Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „Splendor Gedanensis” (2011), Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska „Neptuny” (2013). W 1997 roku została odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasług Rzeczypospolitej, w 2004 odznaczeniem Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres.